Ja, självklart håller Musikindustrin.se igång genom sommaren. Det är det enkla svaret på en fråga som många av er ställt senaste dagarna.
Vi kör på som vanligt utöver att Daniel Johanssons techkrönika tagit semester.
Självklart eftersom musikindustrin i sig aldrig tar paus numera.
Möjligen vilar den sig lite dom mest gassande perioderna, men helt paus blir det aldrig. Inte ens faktumet att livescenen bara delvis börjat växla upp igen efter sitt långa påtvingade stopp minskar känslan att branschen numera snurrar på 24/7 under 52 veckor om året.
Bara denna vecka finns det uppenbara påminnelser om sakernas tillstånd i form av nya släpp av giganter som Ed Sheeran, Tyler The Creator och J Balvin.
Dom nämnda namnen påminner en branschveteran om tiden när juli inte ens fanns på kartan som aktiv jobbmånad.
Någon gång vid examenstid drogs en robust imaginär bom fram och hindrade den som fick den galna idén att sjösätta nya releaser. Nåja, lite överdriver jag, större sommarturnéer och succéer på exempelvis Allsången kunde givetvis följas upp av kampanjer.
Men i princip var tumregeln att hade man inte en potentiell sommarfluga – minns ni det fenomenet? – gjorde man sig inte besvär förrän framåt slutet av augusti.
Men i grunden kanske det handlar om just flugorna även nu. Men många flugor, och rent logistiskt lättspridda sådana.
Förr handlade ett stort släpp om album som förmodades medföljas av starka PR-besök, TV-kampanjer och ofta även skyltkampanjer över hela landet. Projekt som var om inte omöjliga så åtminstone klart komplicerade att genomföra när världen gick på semester. Så vi funderade inte ens på saken.
Med nu återigen total låtfixering och alla former av streaming är scenförändringen som bekant total. Måneskin kan i dag bli det första rockbandet på evigheter att slå brett – med tre singlar – mitt i glödheta sommaren. Sådant hände förr möjligen sommarartister som Inner Circle, inte kajalmålade band från Rom (tänk här bort att band från Rom aldrig slagit, oavsett era…).
Jag tillhör dom som ständigt bannar det tilltagande bruset. Som varje vecka ger mig själv löftet att åtminstone stänga av sociala medier utanför arbetstid. Och ständigt misslyckas.
Men just musikflödet vill jag absolut inte ha stopp för. Aldrig mer sommarstiltje. Underbart. Och MI bevakar givetvis.
Hör av er till christel@musikindustrin.se och lars@musikindustrin.se. Nyhetsbrevet går som vanligt på tisdag eftermiddag varje vecka.
*
Jo. jag har noterat att Sony just nu skyltar release med Bobby Gillespie och Jehnny Beth och som om det vore 1999, underbart, men ni förstår nog vad jag tänker på.
*
Någon har frågat varför inte MI skildrar aktuella brottsmål med kända rappare inblandade. Det raka svaret är att vi vare sig har kompetens eller resurser att syssla med brottsjournalistik.
Lars Nylin