Var fjärde svensk uppger att deras välmående påverkats av att kulturlivet begränsats. 84 procent saknar dessutom att ta del av kultur i fysisk form, visar en undersökning som bygger på intervjuer gjorda under maj månad.
Undersökningen om svenskarnas kulturkonsumtion har genomförts av analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence tillsammans med Helsingborgs Stad, Svensk Scenkonst och Nordisk Kulturfond för andra året. Resultaten baseras på intervjuer med 1000 svenskar mellan 16 och 70 år och visar hur svenskarnas kulturkonsumtion har minskat som följd av pandemin, skriver byrån i ett pressmeddelande.
Andelen som svarar att de gått på bio de senaste sex månaderna har minskat från 35 procent förra året till tre procent i år. Liknande siffror kan ses inom museer, konserter, konstutställningar och teaterbesök.
De flesta föredrar att konsumera kultur i fysisk form och 65 procent tycker att det är viktigt att dela kulturupplevelser med andra människor. Lika många svarar också att kulturen är viktig för att de ska må bra.
– Många är skärmtrötta efter ett drygt år av videomöten och hemarbete. Det finns en hunger efter att komma ut och uppleva kulturen, snarare än att sitta hemma och streama den, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
Undersökningen visar också att andelen svenskar som är beredda att betala för digital kultur har minskat.
Resultaten finns sammanfattade i rapporten Framtidens Kulturkonsumtion 2021. Delar av den kommer att beröras vid seminariet Digitaliseringens möjligheter och utmaningar som arrangeras av Helsingborg Arena & Scen AB under Kultur i Almedalen den 5 juli.
Christel Valsinger