Den finns överallt, den är störst, den har enorma mängder av fantastiskt innehåll, intäkterna från den ökar. Men känslan har inte gått att rubba på: det är något dubiöst med YouTube. Möjligen börjar det bli dags att sudda ut det intrycket, skriver MI:s Lars Nylin.
I förra veckan gick YouTubes globala musikchef Lyor Cohen på sin blogg ut med uppgiften att YouTube under 2020 betalade 4 miljarder dollar till musikindustrin. Om korrekt skulle det innebära att YouTube närmar sig Spotifys totala summor, dessa var för förra året drygt 5 miljarder dollar.
Lika intressant var att Cohen även deklarerade att YouTubes steamingtjänster, om än från en mycket lägre nivå, nu är de snabbast växande av alla, inklusive Spotify.
Men vi behöver inte gå in på sådan statistik idag. Det intressantaste är nog ändå faktumet att YouTube på punkt efter punkt sakta blir mer rumsrena ur ett branschperspektiv.
Sedan Cohen tillträdde 2016 har världens största streamingplattform – totalt 2,5 miljarder användare – gått från att på de flesta punkter kritiseras av musikindustrin – ersättningen var rent löjeväckande och tjänstens dribblande med statistik gällande musik var ofta smått skrattretande – till att på många punkter nu erbjuda ett väl så intressant paket som exempelvis Spotify. På några punkter, som i direkt-till-fans-sammanhanget, bättre. Och då har vi inte berört storheten att få se YouTubes grundbult, filmklippen.
På sin blogg skriver Cohen bland annat:
“I’ve seen this industry evolve from an audio business, to an audio-visual business, and now – as my friend Chuck D puts it – to a visual-audio business. As a visual-audio platform, our goal is to become the leading revenue generator for the music industry and to help artists around the world build a career making music. We are uniquely positioned to achieve this goal because YouTube monetises the end-to-end music experience globally.
We give users the choice to pay with their attention or their wallets. YouTube is the world’s largest stage, and advertisers are eager to tap into the deep music engagement that the platform enables. With over two billion users watching music videos monthly, YouTube allows advertisers to reach audiences they can’t find anywhere else. In addition, we added more paid members in quarter one of 2021 than in any other quarter in our history.”
Cohen understryker också att även det mest kontroversiella med YouTube ur branschperspektiv – UGC – nu ger industrin intäkter:
“Of the more than $4 billion generated for artists, songwriters and rightsholders in the last twelve months, over 30% has come from UGC. Fan-powered videos have always flourished on YouTube, helping artists grow their audiences and break songs around the world. We’re thrilled it’s now also become a meaningful and incremental source of revenue alongside premium music content”.
I Sverige med så markant dominans för Spotify är YouTube i hög grad en av många potentiella ANDRA intäktskällor. I marknader och genrer med mindre dominans för Spotify seglar YouTube allteftersom upp som kanske t o m den största källan. I exempelvis Indien gäller redan detta.
Även bolagsfolk börjar tala om detta mer officiellt. I veckan sa Martin Mills, ordförande för brittiska Beggars Group:
“YouTube’s growth for the Beggars business over the past couple of years has outpaced everyone as well as the market itself, and is now well on its way to deliver the potential of its huge audience to the music industry, as these revenue figures now show.”
Många som läser detta har YouTube som en daglig del av verksamheten och känner till tendenserna. För oss mer på läktaren kan det vara skönt att veta att den lätta skamkänsla som stundtals känts inför att ens puffa för YouTube-innehåll kanske kan raderas ut helt snart.
Bra att veta i dessa dagar, inte minst då ”safe harbour”-ämnet åter är i fokus.
Fotnot: senaste statistik för betalande användare av Spotify är 158 miljoner vid slutet av Q1 i år. I oktober 2020 meddelade YouTube/Alphabets VD Sundar Pichai att YouTube Music och/eller YouTube Premium hade 30 miljoner betalande användare.
Läs Lyor Cohens blogg här:
https://blog.youtube/news-and-events/4-billion-paid-music-industry
Lars Nylin