Juryn specialpris på årets Grammis tilldelas Per Sinding Larsen, med motiveringen: ”Ingen symboliserar bevakning av populärmusik i svensk television som denna musikjournalist.” Vi blev nyfikna på vad som driver honom och hur han ser på musikjournalistikens roll idag.
Du är inne på ditt 40:e år som musikjournalist. Hur håller du nyfikenheten vid liv?
– Jag har alltid velat hitta det nyaste nya i musiken. Från det att jag som ung musikjournalist var med om att ge en ung Marie Fredriksson hennes allra första musikpris 1982 i Ystads Allehanda till att mina medier under åren presenterat de första framträdanden som gjorts i media med med Robyn, First Aid Kit, Laleh, Lykke Li, Jireel, Cherrie och många fler.
– I mitt universum finns det inget större än musik. Medan andra läser dagspress eller spår i kaffesump är min kompass till nutid och framtid musik och de som står bakom den. Som jag sa i tacktalet på Grammis drivs jag av att musik förändrar världen. Jag hittar nya intressanta röster varenda dag, men den bästa låten är ännu inte skriven. Det är morot nog att fortsätta i 40 år till haha…
Du fick en inspelad grattishälsing från Iggy Pop samtidigt med priset. Vad har du för relation till honom?
– Iggy Pop är min största hjälte. Han har, som vi vet, varit med om att skruva om musikhistorien totalt. Men han betyder också mycket för mig personligen. Jag har fått så mycket lust för liv och råstyrka genom åren av honom. Det är Iggy Pop som med sin själ på något sätt väglett mig till att inte skildra musik distanserat på avstånd från ett skrivbord, utan att crowdsurfa rätt in i den. Mina barn bar alla en dräkt med en signerad Iggy-bild på deras dopdagar. Så ni kanske fattar varför jag, på riktigt, höll på att svimma när hans hälsning spelades upp på Grammis.
Musikjournalistiken är inte längre den prioritet inom svensk media som den en gång var. Musikmagasin har lagts ner och frilansarvoden sänks. Vad tror du att det har för inverkan på den svenska musikscenen?
– Ett av mina finaste minnen från tiden på ZTV var gensvaret på hur viktig kanalen var för artister och musikbolag. Att det fanns en tevekanal som speglade och synade artisters utveckling. Och att detta spelade viktig roll för den svenska musikscenen.
– Tjugo år senare är spelplanen en annan i både media och musik, men intresset för en bra sång finns trots allt kvar. Och en god historia är svår att tacka nej till. Det är klart att suget efter musikjournalistik minskar när den monteras ner överallt och rapporteringen vattnas ur. Igen. För vilken gång i ordningen? Finns det någon journalistik där man fått stå lika ofta med tiggarmössan i hand som musikjournalistiken? Den behöver såklart samma resurser som allt annat rapporterande och granskande för att göras relevant och intressant. Idag berättar artister i hög grad sin egen historia på sociala medier. Det finns givetvis flera orsaker till det, men en av dem är att det är deras enda möjlighet i en värld av allt mindre musikmedia.
Om du får välja några inslag/intervjuer vi inte får missa som finns på PSL just nu, vilka skulle det vara?
– Min stora förhoppning sedan pandemihelvetet slog till var att musiken skulle bli lite bättre. Att våra artister tillbringade lite extra tid i studion för att utvecklas istället för att kastas ut på turné och Instagram. Så blev det. I intervjuerna jag gjort i vår med te x Greekazo, Dree Low, Molly Sandén och Sarah Klang visar de alla prov på hur de på olika sätt hittat vidare genom att våga vara mer personliga i sitt uttryck.
Christel Valsinger
Juryns motivering till specialpriset lyder i sin helhet:
”Ingen symboliserar bevakning av populärmusik i svensk television som denna musikjournalist.
Från 1991 fanns han på dåvarande ZTV och gjorde mer än 2000 intervjuer och porträtt. Den vanan tog han sedan till Sveriges Television där han utöver expertisinslag drivit programprojekt som ’Studio Pop’ och ’PSL’. Hans bevakning har belönats med Stora journalistpriset två gånger och vid sidan av rollerna på Sveriges Television har Sinding Larsen gjort dokumentärer med bl. a Kent och artister från den samtida svenska hiphop-scenen. Han är också återkommande konferencier på Roskildefestivalens Orange Scen sedan 2001. Hans passion för svensk populärmusik och musikutgivning har varit total under tre decennier, och det tycks definitivt inte minska. Juryns specialpris vid Grammis 2021 tilldelas TV-personligheten och musikjournalisten Per Sinding-Larsen.”