Fem år efter att hon som jurist klev in i Warner Musics svenska och nordiska ledningsgrupper har Maria Svedenström nu titeln Head of Operations, Legal & Business Affairs, Nordic på Warner Music Group. Vi hörde av oss för att kolla vad den ståtliga titeln innebär.
Vad innebär den nya rollen?
– Sedan tidigare är jag Head of Legal & Business Affairs Nordic men jag har nu också ett större ansvar för den svenska och nordiska organisationen. Det innebär till exempel att HR, vår svenska synkavdelning och produktion rapporterar till mig. Ett större grepp över vår organisation och alla våra dealar om man ska sammanfatta det kortfattat.
Min bild är att juridik/avtal bara får allt större roll i musikindustrin – korrekt?
– Jag tycker absolut att du har uppfattat det helt rätt. Oavsett om du som artist släpper din musik själv eller är signad på en major så måste du ha full kunskap om dina rättigheter, avtal, ägandeskap mm. Precis som vi som bolag. Jag tycker generellt sett att kunskapen och intresset för juridik har ökat på alla nivåer och det är enbart välkommet för alla parter. Det ger större möjligheter för artister, producenter och andra parter att uttrycka vad som är viktigt för dem. Då kan vi vara mer lyhörda och ge dem de rätta förutsättningarna för ett avtal. För en artist är denna insikt ovärderlig i alla möten och förhandlingar med skivbolag, förlag, managers och andra partners.
Vem är du själv?
– Jag kommer ursprungligen från Dalarna och älskade att lyssna på musik, ingen vill höra mig spela ett instrument dock, tro mig. Hela veckopengen gick åt till CD-skivor. Jag volontärade som artistvärd på Peace & Love under åren då det var Sveriges största festival vilket var helt fantastiskt. Jag har bland annat tagit hand om Patti Smith under de tre dygn hon spenderade i Sverige. Otrolig kvinna!
– Under juridikstudierna förstod jag att man kunde kombinera musik och juridik och efter det var det glasklart vad jag ville jobba med. Jag började på advokatbyrån Bird & Bird och fick privilegiet att jobba med Sveriges bästa låtskrivare, artister och producenter. 2015 flyttade jag över till bolagssidan och till Warner Music. Jag älskar mitt jobb – att kombinera det jag är bra på med mitt största intresse är en ynnest. Många av de jag jobbar med tycker nog att det jag gör är ”svårt eller tråkigt” men förstår vikten av det vilket gör att jag känner mig uppskattad. Dessutom är jag stolt över att jobba på ett bolag där vi har alltmer fokus på jämställdhets- och inkluderingsfrågor. Allas lika värde är grunden i allt vi gör.
Vad tycker du generellt är den största utmaningen för skivbolagen framåt sett?
– Majorbolagen är mer relevanta än någonsin. Men vi behöver bli bättre på att kommunicera värdet vi tillför till framförallt den nya generationen artister. Idag när alla enkelt kan släppa sin musik måste vi majors bli tydligare med hur vi gör skillnad både innan och efter att musiken finns tillgänglig. Tillgänglig är inte samma sak som en aktiv plan och investering. Som major investerar vi tid och pengar och du som artist får tillgång till alla de professionella individer och team som finns på bolaget, från t ex A&R, PR, brand partnership och kreativt team till administration och finans. Vi och artisten är i detta som ett team med samma mål.
– På Warner är vi oerhört stolta över att ha kommit en bra bit på väg i att visa vårt värde för artister som har en independent-bakgrund. Vi har framförallt kunnat se detta på labeln Asylum med artister som Cherrie, 1. Cuz, Ricky Rich och nu senast A36 som toppar listan. Vi kan göra långsiktig skillnad för en artistkarriär och detta kan vi kommunicera bättre men framförallt kommer de goda exemplen att vara det bästa beviset för detta.
Lars Nylin