25 maj 2021

JOHANSSON om Apple Music, Staccs, Spotify/Storytel mm

Apple Music med ”gratis” högkvalitativt ljud. Svenska Staccs lanseras, med user centric-modell. Spotify och Storytel inleder samarbete. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Från juni månad kommer Apple Music erbjuda lossless ljud utan extra kostnad, d.v.s. det som ibland kallas hi-res och som motsvarar CD-ljud. Dessutom introducerar man Dolby Atmos kostnadsfritt på tjänsten för alla med Premium-abonnemang.

Egentligen var det bara en tidsfråga innan någon streamingtjänst skulle gå över till hi-res som standard. Den lossy komprimering vi har haft inom streamingen (och downloads) har i första hand haft att göra med begränsad bandbredd och lagring, men de hindren finns inte längre på många marknader.

Nu blir det intressant att se hur de konkurrerande streamingtjänsterna reagerar. Spotify avslöjade ju i februari i år att man kommer introducera Hi-Fi under 2021, men då med uppgraderat och dyrare abonnemang. Tidals själva affärsmodell, liksom Qobuz, har ju mycket handlat om att konkurrera kring bättre ljudkvalitet, medan Deezer också tar extra betalt för att få okomprimerat ljud.

När fildelningen slog igenom på 00-talet var det till en början 128 kbps (kilobit per sekund) mp3 som gällde, ett format och en komprimering som innebar rätt mycket förlust i ljudkvalitet. Spotify har haft motsvarande 320 kbps som högsta upplösning för Premium-abonnemang. Som jämförelse har vanligt CD-ljud 1 411 kbps.

I ärlighetens namn ska man väl säga att för den mesta musiken gör det inte jättestor skillnad, eftersom uppspelning idag ofta görs på begränsad ljudutrustning, men jag är ganska övertygad om att inom ett par år kommer samtliga streamingtjänster ha lossless ljud som standard, inte som ett dyrare alternativ.

Att Apple Music dessutom introducerar Dolby Atmos gör det intressant för alla som vill skapa mer spännande ljudupplevelser än bara stereo. Atmos gör det möjligt att mixa musiken så att ljudet kommer från alla håll, även uppifrån/nedifrån och skapar en större rumslig upplevelse. Tekniken finns redan implementerad i AirPods och Beats-lurar med chipen H1 och W1, samt finns även i de inbyggda högtalarna på de senaste modellerna av iPhone och iPad.

Oliver Schusser, vice vd på Apple med ansvar för Apple Music och Beats, säger:

– Detta är det hittills största framsteget för Apple Music i fråga om ljudkvalitet. Att lyssna på en låt i Dolby Atmos är näst intill magiskt. Musiken kommer från alla håll och låter helt fantastiskt. Nu får våra lyssnare ta del av denna verkligt nyskapande och uppslukande upplevelse i form av musik från deras favoritartister – J Balvin, Gustavo Dudamel, Ariana Grande, Maroon 5, Kacey Musgraves, The Weeknd och många fler. Prenumeranterna kommer också att kunna lyssna på sin musik i högsta möjliga ljudkvalitet med förlustfritt ljud. Apple Music är därmed på väg in i en helt ny fas.

Läs pressmeddelande

—–

Den svenska konsertplattformen Staccs lanserades i förra veckan, med konserter och dokumentärer från artister som Oasis, Queen, Nina Simone, Bob Marley, Patti Smith, David Bowie, The Rolling Stones, Tupac, Bonnie Raitt och Sam Smith, men också kända svenska akter som Zara Larsson och Jireel.

Jonas Sellberg, medgrundare och COO, säger:

– Vår drivkraft sedan dag ett har varit att tillgängliggöra inspelade oförglömliga konserter och musikdokumentärer för musikälskare likt oss själva. Jag är väldigt stolt att vi nu lanserar Staccs till musikfans, artister såväl som för rättighetsinnehavare. I en tid när det varit omöjligt att gå på fysiska konserter, är jag extra glad att kunna titta på Lenny Kravitz Just Let Go turné från 2015 på första parkett hemma från soffan.

Varje konsert är uppdelad per låt, vilket ger användare möjlighet att kunna välja att endera se hela konserten eller hoppa fram till de låtar som de speciellt vill se. Ett streamingabonnemang kostar 119 kr/mån utan bindningstid, eller 1 190 kr/år. Under lanseringsperioden har Staccs ett lägre pris på 599kr/år, och nya användare erbjuds 7 dagars fri provperiod.

Staccs är baserat på en user centric-modell, där intäkterna fördelas baserat på vad respektive användare tittar på. Anders Tullgren, VD, säger:

– Genom att vi nu digitaliserar konsertinnehåll öppnar vi upp en helt ny intäktskälla för artister där deras liveframträdanden kan leva vidare och gynna alla parter, artister såväl som fansen.

www.staccs.com

—–

Spotify och Storytel har ingått ett nytt samarbete som innebär att Storytel-abonnenter kommer kunna lyssna på ljudböcker direkt genom Spotify. Storytel finns tillgängligt på 25 marknader och har mer än en halv miljon ljudböcker. För att kunna koppla de båda kontona krävs att man har ett Premium-konto både på Spotify och Storytel.

För Spotifys del är det här något man vill satsa på framöver, att fler aktörer som tillhandahåller Premium-innehåll kan hakas på Spotify-plattformen i det som kallas ”Spotify Open Access Platform””.

Courtney Holt, Global Head of Studios på Spotify, säger:

– Det är Spotifys mål att vara en plattform för allt ljud: musik, poddar, live-konversationer, och nu genom det här partnerskapet, även ljudböcker. Genom att använda Spotify Open Access Platform kommer Storytel ha möjlighet att erbjuda sitt premiumerbjudande av ljudböcker på Spotify, samtidigt som de behåller direkt kontroll över relationen till sina kunder.

Värt att nämna i sammanhanget är att när Spotify började integrera poddar på plattformen så var man mer av en agnostisk distributör, men successivt byggde man upp verksamheten, köpte upp företag och exklusiva poddar. Kan vi förvänta oss att samma sak kommer att hända på ljudboksområdet?

Jonas Tellander, grundare och vd på Storytel, säger:

– Genom att inleda ett partnerskap med Spotify blir det lättare än någonsin för våra kunder att få tillgång till fantastiska ljudboksupplevelser och spännande författarskap, samtidigt som vi också får möjligheten att nå nya målgrupper som idag finns på Spotify, men som ännu inte upplevt ljudböckernas magi.

—–

Spotify kommer också satsa på nya virtuella konsertupplevelser framöver. Med start den 27 maj kommer till en början fem livestreams genomföras med The Black Keys, Rag’n’Bone Man, Bleachers och Jack Antonoff, Leon Bridges och girl in red, en konsert i veckan fram till slutet av juni.

Biljetterna till de virtuella konserterna kostar 189 SEK, och vid konserterna kommer det också vara möjligt för fans att stötta artisterna. Leon Bridges säger:

– Jag är exalterad över att samarbeta med Spotify och denna intima konsertupplevelse som även kommer att innehålla ett par nya låtar från mitt kommande album Gold-Diggers Sound. Jag har saknat att träffa mina fans i år och vi har jobbat hårt för att få hem denna konsertupplevelsen till fansen med hjälp av Spotify.

https://spotify.live

—–

Deezer meddelar att man har anställt Jeronimo Folgueira som ny VD, från juni månad. Han ersätter Hans-Holger Albrecht som varit VD sedan år 2014. Albrecht kommer fortsätta vara aktiv i bolaget som styrelseledamot.

Folgueira har en bakgrund inom tech-sektorn och har jobbat med att hjälpa europiska ”enhörningar” att slå sig in på den amerikanska marknaden. Han var också VD för Spark Networks, ett tyskt företag noterat på New York-börsen som driver flera olika datingtjänster. Han säger:

– I couldn’t be more excited to join Deezer. I’m passionate about music and podcasts. They hold a unique place in our hearts and Deezer’s team has built a service that is the perfect companion to people’s daily lives.

—–

Triller har till slut lyckats få till ett licensavtal med Universal Music Group. I februari hamnade de två aktörerna i konflikt med varandra och UMG plockade bort sin katalog på appen. Triller sa att de skulle klara sig alldeles utmärkt utan UMG, som i sin tur sade att de inte tänkte samarbeta med plattformar som inte värderade artister rätt och vägrade förhandla licenser.

Men, UMG´s katalog är självklart för viktig för Triller, som nu slutit licens inkluderande UMPG. Jonathan Dworkin, EVP of Digital Business Development på UMG, kommenterar det nya avtalet:

– We’re pleased to have a deal with Triller that embraces the importance of compensating our artists, especially given the tremendous value music generates across their platform. With this agreement, UMG continues to expand the universe of licensed social media platforms that allow fans to legitimately create and share content, while also growing an important new source of revenue for our artists.

—–

Lästips: Fan Study from Spotify for Artists
Spotify sammanställer mängder med intressant data krig musik, genrer, målgrupper osv. ”We’ve analyzed millions of data points to uncover 15 new insights, each designed to help your team develop the fanbase you need to reach your goals.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se