Musikbolaget 2020 Records VD Andreas Grahn tycker sig ha sett brister i svensk merchandise/fanupplevelse. Han startar nu bolaget For The Fan ihop med byrågruppen Mission to Mars, där reklambyrån Honesty, designbyrån Amore och ljudbolaget Poetic ingår.
Det nya bolaget kommer att med Andreas Grahn som VD utveckla varumärken och ta fram kollektioner i samarbete med artister. For the Fan har hittills kollektioner ute för Oscar Zia och Paul Rey.
– En del av anledningen till initiativet är att jag tycker vi alltid haft svårt att göra riktigt bra merchandise här hemma och väldigt få ser hur värdefullt verktyg det kan vara i form av förlängning till ens eget varumärke som artist, säger Andreas Grahn till MI.
I ett pressmeddelande utvecklar han det:
– Artister har en unik relation till sina fans och vi ser en möjlighet att skapa stora värden för artisten, fansen och varumärken vi samarbetar med. Mission to Mars har med Amore och Honesty en nivå på strategi, design och kommunikation som kan lyfta många artister och dessutom en byråkultur som är rock n’ roll. Det var tydligt att ett plus ett blev tre här.
– Det här är ett strategiskt intressant steg för oss som öppnar nya dörrar för både affärer och samarbeten mellan varumärken och artister. Vi ser att vi tillsammans kan skapa mycket värde här. Andreas är också en fantastisk person som förstår både musikvärlden och vad som driver varumärken, fortsätter Walter Naeslund, VD för Mission to Mars och Honesty.
Andreas Grahn har tidigare jobbat med bland annat artister som Norlie & KKV, Paul Rey och Lazee och med låtskrivare bakom hits till artister som Molly Sandén, Danny Saucedo, Måns Zelmerlöw, Darin, Sabina Ddumba, Nea, Molly Hammar, Oscar Zia och Cherrie. Mission to Mars är en byrågrupp bestående av designbyrån Amore, reklambyrån Honesty, ljudbolaget Poetic och nu alltså även fan experience-bolaget For the Fan.
Mission to Mars har kontor och studio på Södermalm i Stockholm.
Lars Nylin
Bilden fr v: Jörgen Olofsson, Julia Anjou, Andreas Grahn och Walter Näslund.