11 maj 2021

JOHANSSON om Audiomack, YouTube, Distrokid, Deezer mm

Audiomack växer i Afrika. Rättighetsalliansen sluter avtal med YouTube. Distrokid står för en tredjedel av all musik som laddas upp till streamingtjänster. Deezer investerar i livestreaming. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Turkiets mediemyndighet RTÜK har varnat Spotify för att inte följa de regler om olämpligt material som har ställts upp i landet. I höstas fick Spotify ett avtal med myndigheten som gäller i tio år, men det innebär också att vad som helst inte får finnas online.

Ebubekir Şahin, chef för RTÜK, säger till tidningen Sabah:

– With this granted license, the platform has to regulate its content in line with our laws. Now Spotify will be able to operate in our country for a period of 10 years in a legal way. Spotify has to now comply with the broadcasting principles indicated explicitly in the law numbered 6112. If they do broadcasting outside this, we will do what is necessary as the RTÜK.

Främst verkar det handla om innehåll i form av podcasts eller musik som är kritiska mot landets ledning.

—–

Genom ett nytt avtal med YouTube kommer det svenska företaget Rättighetsalliansen att bli en av de aktörer som får hantera innehåll på YouTube. Genom verktyget Content ID ska Rättighetsalliansen ge även små rättighetshavare hjälp att skydda sina verk på YouTube.

Rättighetsalliansen hette tidigare Antipiratbyrån, och har sedan namnbytet för tio år sedan blivit en aktör som aktivt jobbar för att hjälpa rättighetshavare på olika plattformar, framför allt kanske filmbranschen.

Sara Lindbäck, jurist på Rättighetalliansen, säger i ett pressmeddelande:

– Vi är oerhört glada för att ingått avtal med YouTube och fått den här möjligheten. YouTube är världens största plattform och det här ger oss en unik möjlighet att hjälpa även små rättighetshavare att ta tillvara sina rättigheter i hela världen. Det är förstås aldrig ok att lägga ut någon annans material oavsett på vilken plattform det sker.

Mer information: www.rattighetsalliansen.se

—–

Deezer har köpt in sig i liveplattformen Dreamstage, som lanserades under år 2020 och som hittills genomfört ett femtiotal livesändningar. Intressant är att bakom tjänsten står branschbekantingen Tomas Hesse, tidigare på Sony Music, liksom Scott Chasin och Jan Vogler.

Dreamstage har skapat en plattform som förutom att genomföra själva livesändningarna också gör det möjligt att sälja merchandise och skapa VIP-event för fans på olika nivåer.

Hans-Holger Albrecht, CEO för Deezer, säger:

– Dreamstage and Deezer share a vision of supporting talent across a wide variety of genres. Live shows provide musicians with crucial revenue opportunities during these challenging times. This aligns closely with our mission to connect artists with their fans through our originals projects, recorded sessions and editorial content.

—–

Spotify introducerar några nya funktioner, bl.a. timestamps i delningslänkar för poddar, något som efterfrågats mycket av poddskapare.

Tjänsten har också utökat möjligheten att dela Canvas, förutom Instagram Stories sedan tidigare kommer det nu att gå att dela genom Snapchat, samt nya funktioner för att kunna se hur Canvas kommer se ut i förväg.

I en bloggpost skriver Spotify:

”According to a survey of Spotify users, around 40% of music discovery is attributed to social channels—meaning social media is a key resource for our users. We’re constantly evolving the Spotify experience to meet listener needs and working to provide the best possible audio experience for listeners around the world. These three updates make sharing music and podcasts easier than ever—letting friends, family, and even followers fall in love with the tracks and episodes you’re listening to.”

Läs mer

—–

Digitala distributören Distrokid introducerar funktionen ”Recoupment” som gör det lättare för rättighetshavare att bestämma hur royalties ska splittas mellan olika personer som medverkat. Distrokid säger att funktionen ska göra det lättare att direkt kunna kompensera t.ex. fotografer, producenter och medverkande musiker med hjälp av royalties från streaming.

Samtidigt meddelar man att man sedan en tid ligger på en uppladdningsfrekvens om 35 000 låtar om dagen till de olika tjänsten. I ett pressmeddelande säger man:

“It is estimated that 30-40% of all new music in the world is distributed by DistroKid, with the company ingesting and processing more than 35 000 new tracks every day, significantly more than any other distributor. DistroKid’s catalogue holds nearly 20 million tracks from more than 2 million artists.”

Distrokid skrev nyligen licensavtal med TikTok, Twitch och Snapchat.

—–

Brittiska BPI och Music Ally genomförde i april ett event som hette 10×10: Trends for Music’s Next Decade, där 10 kunniga personer från branschen fick sia om framtiden. Resultatet har nu släppts som en läsvärd rapport som tar upp allt från Metaverse, 5G och AI till smarta bilar, NFTs, och framtiden för streaming.

En av de som medverkat är Will Page, tidigare PRS och Spotify, som bl.a. säger:

“One of the weird things about the economics of streaming is that it has achieved two things: music has become more valuable, but I would argue less relevant vis a vis all the other attention merchants out there. It’s a background thing which people are paying for again.”

Läs hela rapporten (PDF)

—–

SoundCloud och Triller har inlett ett samarbete som i stora drag innebär att SoundCloud kommer leverera en ny spellista på Triller med artister som är på väg att slå igenom. Spellistan uppdateras en gång i månaden och kommer finnas tillgänglig under Trillers Music Discovery Tab.

Trillers CEO Mahi de Silva säger om samarbetet:

– With a shared goal of showcasing established and emerging talent, this partnership puts artists first – just like Triller does. In front of a global audience, emerging artists will now have the opportunity to develop a Triller fanbase that is empowered to create, share and connect.

Triller sade själva under hösten 2020 att man hade 65 miljoner MAU och att appen laddats ned 250 miljoner gånger. Siffrorna har dock ifrågasatts från flera håll, men Triller vidhåller att de stämmer.

Intressant kanske är att Charli D’Amelio är den som har flest följare på Triller (6,2 miljoner), liksom på TikTok (115 miljoner), samt att Triller har anställt flera populära TikTokare för att skapa content för Triller.

—–

PRS for Music fick mycket kritik i Storbritanninen för sina nya tariffer för livesändningar på nätet. Nu har man tagit till sig av kritiken och sänkt nivåerna under pandemin, framför allt för mindre konserter.

Upp till 1 500 pund i intäkter behöver inte arrangörerna betala något, men över 1 500 pund vill PRS ha 10 procent av intäkterna. I den tidigare varianten började man på 8 procent direkt, och ökade upp till max 17 procent för konserter som drog in mer än 450 000 pund.

Det är klart mer än de 4 procent som PRS brukar ta från biljettintäkterna för fysiska konserter, och man har genomfört flera möten och träffar med managers och livebranschen, och kommit fram till den här nya lösningen. En talesperson för PRS sade:

– We have had healthy debate on ticketed livestreamed events with key stakeholders across the industry representing venues, event promoters, digital platforms and PRS members. Importantly, everyone agrees that songwriters must get paid when their songs are played and used.

– The discounted rate we are providing will ensure songwriters, composers and publishers are paid for their work, while allowing the emerging online live concert sector the freedom to innovate and grow. As the rate is competitive with those charged in other countries, it will help ensure the UK remains a great place to host live online concerts.

—–

Det haglar tätt med rapporter från olika delar av musikbranschen just nu. Förutom de vanliga årsrapporterna från upphovsrättsorganisationerna, som brukar komma i april/maj månad, har MI tidigare skrivit om flera branschorganisationer som släppt rapporter kring streaming, lagstiftning och annat.

Senast ut är ECSA (European Comoposer & Songwriter Alliance) med ett white paper som berör streaming. Fokus ligger på hur pengar fördelas från streamingtjänster, inklusive user centric vs pro rata, safe harbour, samt hur andelarna från streaming ser ut och behöver förbättras till musikskapare.

Läs hela: Music streaming and its impact on composers and songwriters – Why we should fix streaming now (PDF)

—–

Audiomack heter den afrikanska streamingtjänsten som konkurrerar med Boomplay, Spotify och Apple Music om de över 1 miljard afrikanska konsumenterna.

Som exempel, enligt Bloomberg hade Spotify, som lanserades i Nigeria i februari i år, 87 000 användare i slutet av april medan Audiomack hade 1,2 miljoner användare. Boomplay i sin tur, som grundades i Nigeria, har 75 miljoner användare totalt i Afrika.

Men, Spotify växer snabbt, och satsar framför allt på att skapa lokala varianter samt att hålla en prisnivå som gör det lockande för den majoritet som fortfarande piratkopierar musik i Afrika.

Enligt Apptopia, som har undersökt marknaderna Kenya, Sydafrika och Nigeria,
har Audiomack närmare 10 miljoner användare i de tre länderna, medan Spotify totalt sett i de länderna ligger på andra plats med ca 9 miljoner användare, där Sydafrika naturligtvis är den största marknaden. Boomplay har ca 7 miljoner användare i dessa tre länder totalt.

Sedan är det ganska långt ned till de närmsta konkurrenterna Apple Music, Joox och Deezer.

Audiomack är dels en gratistjänst för nedladdning baserat på reklam, något som passar många afrikaner bra eftersom mobilabonnemangen ofta är kraftigt cappade jämfört med hur det ser ut i t.ex. Europa. Men man har även en Premium-tjänst som kostar motsvarande ca 10 kronor i månaden.

David Ponte, CMO på Audiomack, som faktiskt har sitt huvudkontor i New York, säger till Bloomberg:

– Our goal is to bridge the gap between emerging artists and fans looking to discover them. The offer of downloads on the freemium service is a huge advantage to a lot of people in Africa.

Läs mer

—–

Lästips 1: Growth drivers – what comes after streaming?

Lästips 2: Why’s Believe going public? And what’s it going to spend $600 million on?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson