Kristofer Åkesson är i MI-sammanhang känd från nära tio år som Live Nations Marknads- och Kommunikationsdirektör, PR-chef och presstalesperson. Nu startar han egna KÅ & Co.
2019 lämnade Kristofer Åkesson rollen som Live Nations marknads- och kommunikationsdirektör efter nära 10 år i bolaget för att gå in som delägare och COO i svenska tech- och marknadsföringsbolaget Society icon.
Efter att ha gått från fyra personer till nära 30 personer på fyra marknader och med en kraftig tillväxt under 2020 och början av 2021 lämnar nu Kristofer sin operativa roll i Society icon och startar egna konsultbolaget KÅ&Co. Han är fortfarande kvar i Society icon som delägare, och kommer ha Society icon som kund i nya bolaget.
– Jag är otroligt stolt och glad över den resa som Society icon gjort de senaste åren, och att vi växt så snabbt varje månad under pandemin med en helt ny take på media och marknadsföring”, säger Kristofer Åkesson.
– När jag lämnade Live Nation för ett par år sedan och började på Society icon som COO i ett tidigt skede var planen att vara en del av att bygga upp bolaget, att växa och expandera. Givet den mycket framgångsrika tillväxten och expansionen de senaste åren är jag både stolt och redo att nu fortsätta vara en del av denna resa som delägare och stor supporter. Och med Mose som den inspirerande och grymma ledaren han är finns det inget annat än fortsatt succé och tillväxt framåt, det är väldigt mycket spännande på gång för Society icon, fortsätter han.
Kristofer startar nu egna konsultbolaget KÅ&Co som enligt ett pressmeddelande ”kommer fokusera på att rådge och hjälpa stora och små bolag att bygga kommunikation, affärsutveckling och kommersiella partnerskap i en snabbt föränderlig värld och tid.” KÅ&Co kommer fortsätta jobba med Society icon tillsammans med ett par olika uppdrag inom upplevelseindustrin som än så länge är hemliga inför lansering senare i år.
– Jag vill ta med mig allt jag lärt mig genom åren på storbolag och i startup-miljö för att hjälpa och inspirera andra – vikten av att bygga kommunikation och affär strategiskt och långsiktigt, våga sticka ut hakan och utmana, samtidigt som man är inkluderande, snabbfotad och ödmjuk – men också rusta för att undvika möjliga fallgropar och kommunikativa utmaningar på resans gång. Givet min bakgrund ligger populärkultur och media varmt om hjärtat, så bolag i den sektorn som vill utmana befintliga modeller och bygga framtidens konsumentbeteenden är där jag kommer verka mest, och även där mina första uppdrag ligger. Men jag ser även fram emot att även kunna bidra med min syn på kommunikation och kommersiella partnerskap till helt nya sammanhang och branscher.
Läs mer om KÅ&Co här: www.ka-co.se
Lars Nylin
Foto Benjamin Hailemariam