JOHANSSON om Live Music Sweden, Spotify Talks Sweden mm

Brittiska PRS rapporterar ett intäktstapp på 79 procent från liveområdet. ExMS och Musikcentrum startar nytt digitalt showcase-initiativ. Och Spotify genomförde webbinar med svenskt fokus. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Brittiska motsvarigheten till STIM, PRS for Music, rapporterar att intäkterna från liveområdet gick ned med hela 79 procent under år 2020 jämfört med år 2019. Även bakgrundsmusik-området gick ned med 61 procent under året.

Precis som här i Sverige framhåller PRS att det finns en stor fördröjningseffekt i samband med pandemin, man skriver:

“Many of the royalties paid out last year were collected before the first lockdown, meaning that the sharp decline in income will be felt by music creators through 2021 and beyond, with distributions expected to fall by at least 10%.”

Totalt sett såg utbetalningarna under 2020 bra ut, eftersom det var pengar från 2019 och tidigare som delades ut. PRS slog rekord under året vad det gällde utbetalningar. Men för musikskapare kommer bakslaget från pandemin att kännas ett bra tag efter det att konsertmarknaden har öppnat igen.

Andrea Czapary Martin, CEO för PRS for Music, säger i ett uttalande:

– Composers and songwriters have relied more than ever on their PRS royalties in 2020. The increased distributions announced today, set against the most challenging of years, represents a significant achievement for PRS for Music.

– The increase, driven by growth in online revenues, cannot alone negate the immense loss of income and harm on the whole music industry, and the livelihoods of those within it, in 2020. This year will be similarly challenging, as the dramatic fall in revenues during the last year will be reflected in declining distributions throughout 2021.

Läs mer

—–

Musikcentrum, Export Music Sweden och Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götaland inleder en ny nationell satsning som heter Live Music from Sweden.

Det är en digital showcasekanal för aktuella svenska artister som är inriktad mot relevanta bokare, internationellt och nationellt, med konserter i showcaseformat, max 15 minuter långa. Kanalen kommer att användas aktivt i samband med mässor som Jazzahead, Womex, Classical Next, Reeperbahn Festival och SXSW.

Nu öppnar ansökan för professionella svenska artisters och gruppers aktuella konsertfilmer. Ansökan kan göras av artister och musiker själva, bolag eller organisationer. Urval kommer att ske löpande under året.

Kriterier är:

– Live Music From Sweden ska presentera professionella musikgrupper och artister ur alla genrer.
– Ett kvalitativt presentationsmaterial av artist/grupp ska finnas på engelska (bild, text, webb).
– Tillgång till högupplöst film och rättigheter till filmen behövs. Projektet står för logga som klipps in som intro till konsertfilmen.
– Konserter från tidigast 2019 accepteras.
– Konstnärlig kvalitet, samspel och kommunikation med publik/kamera bedöms.
– Ett intersektionellt perspektiv och musikalisk bredd och spets ska finnas med när urvalet görs.

Ansökan kan göras här: https://www.mcv.se/ansok-med-konsertfilmer

—–

Under tisdagen genomförde Spotify ett webbinar kallat Spotify Talks Sweden. Under en timme fick vi träffa en del av cheferna vid den nordiska grenen av bolaget och eventet var framför allt fokuserat på den svenska marknaden och den svenska musiken.

Med tanke på att Spotify numera är ett globalt företag, där USA väl kan anses vara den viktigaste marknaden, var det trevligt att se att tjänsten satte fokus på just ”ursprungsmarknaden”.

Webbinaret, som leddes av Amie Bramme Sey, var kanske mer inriktat mot musikbranschen, artister och poddcastare, än mot investerare och mediebransch i stort. Veronica Maggio, som dagen till ära firade tio år sedan releasen av Satan i Gatan, intervjuades bl.a., och Molly Sandén spelade live.

För att hylla Maggio, som genererat över en miljard strömmar på tjänsten totalt, har Spotify bjudit in fyra artister att spela in tolkningar från albumet i Spotifystudion i Stockholm. Resultatet, med nya versioner av Miriam Bryant, Victor Leksell, Daniela Rathana och Myra Granberg, släpps på Spotify den 14 maj.

Spotify for Artists låg en hel del i fokus, verktyget som gör det möjligt för artister och labels att kunna få kolla på målgrupper och vart musiken lyssnas på mest, något som kan användas till att sätta turnéer t.ex. Halva webbinaret hade fokus på musiken, medan den andra halvan handlade om podcasts.

Antalet som tittade live på sändningen låg mellan 500 – 600 stycken under själva sändningen, som finns att se i efterhand här: https://www.youtube.com/watch?v=Cu0gRSqfA-0

Under eventet avslöjades bl.a. att konceptet Radar även kommer till Norden, där fem svenska artister kommer att highlightas lite mer. I mars lanserade man konceptet även i Ryssland. De första artisterna Spotify pushar lite mer är svenska Sam Ezeh, LOVA och Augustine och danska Mina Okabe och IVAN$ITO.

Vid webbinaret lanserades också den nya rapporten Poddsverige 2021, som finns att ladda ned här (PDF).

Siffrorna visar t.ex. att mer än hälften av alla svenskar i åldrarna 18-79 år lyssnar på poddar minst en gång i månaden och mer än var tredje lyssnar varje vecka. När lyssnarna uppger vilken app de oftast lyssnar via svarar majoriteten (48%) Spotify, följt av SR Play. De fem mest populära poddarna på Spotify under 2020 var: 1) P3 Dokumentär, 2) Sommar & Vinter i P1, 3) Dagens brott, 4) Rättegångspodden, 5) Sekter.

En annan nyhet under veckan som gått, som dock inte diskuterades vid webbinaret, är att tjänsten kommer att lansera en möjlighet till betalprenumeration för podcasts, där 100 procent av intäkterna kommer att fördelas till kreatörerna. Det var Wall Street Journal som först breakade nyheten, som väl kan ses som ett svar mot Apples podd-prenumeration, där ”bara” 70 procent av intäkterna fördelas till poddskaparna.

Podcastare ska kunna sätta sina egna priser för prenumerationer, som alltså inte gäller för ”alla” podcasts utan det är varje poddare själv som sätter priset. Den naturliga följdfrågan blir naturligtvis om Spotify planerar att göra det möjligt även för artister att kunna skapa egna abonnemang? Läs mer (Variety)

En annan rätt stor nyhet är det nya samarbetet Project Boombox mellan Facebook och Spotify, där Facebook kommer att tillgängliggöra en inbyggd version av Spotify på plattformen. Läs mer (TechCrunch)

Och, Spotify gick i veckan ut med ett meddelande till alla brittiska användare att tjänsten kommer höja priserna på en del abonnemang från och med den 30 april. Studentabonnemang kommer kosta £5,99/mån, Duo kommer kosta £13,99 och Family kommer kosta £16,99 i fortsättningen. Premium kommer dock ligga kvar på £9,99.

Och så var det där med Arsenal också. Så har jag nämnt det i alla fall…

——

Lästips: The music industry’s centre of gravity is shifting
MIDiA menar att de digitala verktygen för musikskapande, som också kallas DAWs (Digital Audio Workstation), håller på att få en betydande roll i det nya ekosystemet kring streaming. Exempel på sådana programvaror är Logic Audio, Cubase, Reason, Pro Tools m.fl.

——

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson