Amanda Cruzeiro är ny hos AWAL med titeln Artist Development & Commercial Partnerships Manager. Vi har kollat vad det kommer att innebära.
Vad ska du göra på AWAL?
– I rollen som Artist Development & Commercial Partnerships Manager kommer mitt ansvar vara att se till så att våra artister, labels och management får hjälp med allt som krävs innan, under och efter en release med fokus på alla våra digitala partners (Spotify, Apple, Youtube m.fl) för den nordiska marknaden. Mycket är helt nytt för mig men det känns bra och tryggt att göra det ihop med teamet i Stockholm som gjort ett imponerande jobb för AWAL i Norden.
Vad har ni på gång närmast?
– Nu närmast har vi en stor albumrelease med girl in red som tagit hela världen med storm. Hon släpper sitt efterlängtade debutalbum nu på fredag 30 april. I förra veckan släppte vi även första singeln från Little Simz magiska album som släpps senare i år. På lokala front jobbar vi vidare med våra artister och labels med massa nya spännande släpp från YEAR0001, Snafu, Amason, Jelassi, Mona Masrour, Vacation Forever, Noomi m.fl.
Vem är du själv?
– Mina föräldrar kom till Sverige från Brasilien på 70-talet och jag är född och uppvuxen här i Stockholm. Musik har alltid varit en viktig del i mitt liv och det tidigaste minnet jag har är när jag kollade på MTV med min syster och Ironic med Alanis Morissette visades, minns pirret i kroppen och lovar att jag tänkte ”vilken HIT”! Jag började spela instrument som 4-åring och blev klassiskt skolad på Musikskolan Lilla Akademien. Några år senare pluggade jag PR på Berghs och gjorde en kort praktik med Darren Edwards på Warner vilket ledde in till en praktik på Universal där jag blev kvar i nästan fyra år med ansvar för Spotify och kommersiell radio. Just nu pluggar jag filmmusik på Stockholms Universitet samtidigt som jag kommer in i min nya roll på AWAL.
Vad tycker du rent generellt är det mest spännande som händer i musikbranschen just nu?
– Jag tror att 2020 har gett många en möjlighet att stanna upp, reflektera, sluta vara rädda och börja jaga sina drömmar. Med det sagt så ser vi hur nya utmanare kommer, gamla labels återupplivas och vissa köps upp. Antalet spelare på marknaden utökas stadigt och vi går mot en mer dynamisk bransch där det skapas fler hem för artisterna att välja på när dom letar efter att samarbeta med exempelvis ett skivbolag. Det är en nyttig konkurrenssituation som jag tror alla mår bra av, speciellt artisterna vars konst vi faktiskt förvaltar!
Fotnot: AWAL ägdes fram till februari i år av Kobalt Music och var det bolagets skivbolagsgren. I februari köptes AWAL av Sony Music.
Lars Nylin