Tisdag 10.30 är klockslaget för alla som är nyfikna på innehållet i Spotify, och var tjänsten är på väg – då blir det Spotify Talks. Vi har pratat med Johan Seidefors, innehållschef i Norden.
Vad kan vi vänta oss av Spotify Talks?
– Det är en chans att höra direkt från Spotifyteamet som jobbar med nordiska kreatörer – dvs. musikskapare och poddare – och få kunskap och inspiration. Amie Bramme Sey leder eventet och vi gästas bland annat av Veronica Maggio, Anders Lundin och Isak Jansson. Sen är det också en chans att se och höra Sveriges Oscarshopp Molly Sandén framföra sin senaste singel och det vill ni absolut inte missa kan jag lova. Ingen inbjudan krävs till eventet, så alla som vill kan se det på spotify.com/talkssweden på tisdag kl 10.30.
Vi hör mycket om poddar på Spotify numera, vad säger du till oss mer musikfixerade, ska vi vara oroade att musiken kommer i skymundan i framtoningen?
– Musik är vår kärna, det finns i vårt DNA och ni kommer få se en hel del av allt spännande vi har på gång på musiksidan under Spotify Talks Sweden. Vi satsar mer än någonsin för att stötta lokala artister och musikskapare. Spotify for Artists-plattformen utvecklas löpande med nya verktyg och möjligheter för artister på alla nivåer. Dessutom ökar fortfarande musiklyssnandet, så intresset finns definitivt därute. Det är viktigt att komma ihåg att podd- och musiklyssnandet växeldrar varandra. Ju fler som lyssnar, desto bättre för alla helt enkelt.
Går det att säga något om Norden innehållsligt skiljer sig nämnvärt från övriga Spotifyvärlden?
– Till att börja med har Spotify en unik position i Norden och Sverige vilket gör att vårt team har möjlighet att testa att göra saker lite annorlunda här än i resten av världen. Exempelvis hur vi i Norden jobbar med studioinspelningar, spellistor som 100 och Oyster, eller för den delen Equalizer Project. Vad som också utmärker Sverige och Norden internationellt sett är ju såklart alla otroliga musikskapare. Sverige har ett fantastiskt musikarv och är än idag en otrolig musikalisk kraft i världen.
Som mer “mogen” användare av Spotify, vi kan kalla det kataloggrävare, tycker jag ofta att frontline-releaser, i synnerhet ”topp 200”, får för mycket hela huvudrollen – hur kommenterar du det påståendet?
– Det är ju egentligen inget unikt för Spotify-eran, i alla tider har ju aktörer i musikbranschen – såväl journalister som skivbolag – fokuserat på nya releaser för att få fans att upptäcka nya låtar och nya artister. Det fina med Spotify är ju att det är enklare än någonsin att “kataloggräva” och upptäcka mer musik av artister du gillar. Vi jobbar dessutom hela tiden för att förbättra din personliga upplevelse på Spotify och se till att du får bästa möjliga rekommendationer för just dig och din lyssning.
Spotify Talks tisdag kl 10.30 här spotify.com/talkssweden
Lars Nylin