Det är gott om singer/songwriters bland veckans utvalda releaser. Men lite r&b-pop och elektronisk indie har också tagit sig in i värmen hos MI:s Christel Valsinger och Lars Nylin.
Christel väljer:
Ashe – I’m fine (låt)
Amerikanska sångerskan och låtskrivaren Ashlyn Rae Wilson har tidigare skrivit musik åt Demi Lovato och samarbetat med Finneas. Det här är snygg elektronisk indie, med stompigt piano och en överraskande refräng som jag kan inte få ur huvudet. I maj kommer albumet Ashlyn.[Mom+Pop]
Overcoats & Tennis – The Hardest Part (låt)
Brooklynduon Overcoats har slagit sig ihop med en annan amerikansk duo som jag omhuldar, nämligen Tennis. Resultatet är charmigt vemodig gitarrpop om att stå ut med tanken på att inte veta vad ens ex gör. Overcoats ep Used To Be Scared Of The Dark kommer i juni. [Loma Vista Recordings/Concord]
Olle Grafström – Allt var rätt, allt blev fel (låt)
Tjuvjakt-medlemmen Olle Grafström släpper även musik som soloartist. Det här är andra singeln från i år och ett album med titeln Fegis är på gång. Allt var rätt, allt blev fel är en fin ballad med piano blås och stråkar där det är de små skevheterna som gör låten extra älskvärd. Skriven och producerad tillsammans med Tjuvjaktmedlemmarna Fredrik Eriksson och Kid Eriksson.[Mångata records]
Isac Elliott – Roomates (låt)
Finlandssvenska Isac Elliott hamnade på Billboards Next Big Sound-lista redan som 13-åring. Sen dess har han gett ut en rad singlar och album och spelat musikal på Svenska Teatern i Helsingfors. Nu är han 21 och den här singeln låter som att ytterligare steg i den internationella karriären kan tas. Rar, melodisk r&b-pop som är svår att inte tycka om. [Universal)
Lars väljer:
Lars Winnerbäck – Själ och hjärta (låt)
Jobb och slumpen har gjort att jag haft ganska täta kontakter med alla de svenska artister jag håller högst. Alla utom Lars Winnerbäck, som jag knappt träffat. Ändå är nya Själ och hjärta som att höra en polare skicka entusiastiska pilar av optimism i en tid när det mesta svävar. Jag älskar inledningen: ”Jag är en enkel sång och dansman i ett trasigt sosseland” och ännu mer ”Jag tror att själ och hjärta är på väg tillbaka”. Att den här låten efter en vecka bara har 260 000 streams på Spotify understryker hur mycket tjänsten saknar i lokala redaktörer och visioner. [United Stage Management]
Holly Humberstone – Haunted House (låt)
Om jag vill vara lite elak, men säljande, kallar jag Holly Humberstone för Englands svar på Phoebe Bridgers. Om du är med på den referensen bjuds du in till 2.13 av tätt packade, ljuvt intensiva känslor kring ett barndomshem. Ännu ett besked om att 21-åriga Humberstone är Englands intressantaste namn i singer/songwriter-konceptet och det närmaste en ny Kate Bush det går att komma efter Florence Welch. [Polydor/Interscope/Universal].
Stefan Sundström – Influenser flunsa (låt)
Det finns miljarder skäl att gilla Stefan Sundström. Denna rufsiga, larmiga riffprojektil är ännu en. Albumet Östan västan om stess och press släpps med sitt överjordiskt vackra omslag 30/4. [Gamlestans Grammofonbolag]
Taylor Swift – Fearless (album)
På många sätt det intressantaste albumet i den moderna eran. Taylor Swift testar genom att nyinspela 2008 års genombrottsalbum Fearless avtal, moral, teknik och egen mognad i något slags uppgörelse med sitt förflutna i allmänhet och sin förre manager Scooter Braun i synnerhet. I många fall krävs det – utöver de många bonusspåren – att man är Swiftolog, och det finns det åtskilliga, för att höra skillnaden. Men bortom detta, bl a är rösten givetvis mer mogen och ”husky” än den då 18-åriga Swifts, föder Fearless även ytterst spännande tankar på vad artister kan göra med sin katalog. [Taylor Swift/Universal]