TEN Music Group säljer 1000-talet titlar i sin backkatalog till den nederländsk-amerikanska företagsalliansen CTM/Outlander.
Det är cirka 1000 titlar som komponerats under TEN Music Groups flagg från starten 2003 fram till förra året som nu säljs.
-Vi fokuserar helt på frontline och framtid med våra artister. Vi tror det kommer att bli bra detta, att låtar, synkar, etc, verkligen jobbas med av folk som kan sammanhanget, säger TEN Music Groups grundare och ägare Ola Håkansson till MI.
Han understryker att Ten Songs fortsätter att jobba framåt med sina låtskrivare.
Under året har det ständigt varit i fokus när bolag som Hipgnosis köpt kataloger – såväl mekaniska rättigheter som förlagskataloger – till ibland spektakulära summor.
Är er försäljning en del av det fenomenet?
-Njae. Jag tycker ändå inte det. Vi har länge diskuterat hur vi bättre skulle kunna arbeta med katalogen. Vi har även fått en hel del apropåer, bland annat från just Merck (Mercuriadis) på Hipgnosis. Men vi tyckte detta kändes bäst, det känns även bra att det landar i Europa med folk som jobbat länge med rättigheter.
Håkansson träffade första gången CTM:s ägare André de Raaff på Midem under 1970-talet, när den senare jobbade för Warner-Basart. De har senare haft kontakter när de Raaff drivit Arcade och senare Imagem.
Ola har även insett att de Raaff tidigt hade kontakter med Martin ”Max Martin” Sandberg på dennes Cheiron, vilket för Håkansson gör att banden känns än mer uppenbara till CTM.
CTM BV har bildat en företagsallians med det Dallas-baserade investmentbolaget Outlander. Under fem år är planen att spendera en miljard dollar på rättigheter. Någon prislapp för katalogköpet från TEN har inte framkommit.
Lars Nylin