Med ursprung i amerikansk musikbransch sprider sig låtskrivaruppropet ”The Pact” via sociala medier. Syftet är att få låtskrivare att sluta dela med sig av sina rättigheter till artister som inte bidragit i själva låtskapandet.
Under förevändningen att det är bättre att få en liten andel i en stor hit, än en stor andel i en låt som inte blir en hit, övertalas låtskrivare att dela med sig av sina rättigheter till artister som spelar in deras låtar.
Chansen att få till en riktigt stor hit med en låt ökar om en känd artist spelar in och ger ut den och det ger dessa artister ett utrymme att tillskansa sig credit och royalty. Att ändra ett ord eller två i texten för att på så sätt få en del av låtskrivarkakan har gett upphov till uttrycket “add a word – get a third”.
Praktiken är inte ny, men har blivit vanligare de senaste åren. Det menar personerna bakom uppropet, som skrivit låtar till artister som Dua Lipa, Justin Bieber, Selena Gomez och Ariana Grande. Några av dem är Tayla Parx, Justin Tranter, Emily Warren, Ian Kirkpatrick och svensk-amerikanske Savan Kotecha.
De som skriver under “The Pact” förbinder sig att inte ge låtskrivarcredits eller förlagsrättigheter till en artist som inte skapat text, melodi eller på annat sätt bidragit till kompositionen på ett meningsfullt sätt.
Initiativtagarna betonar att de de respekterar det arbete som artist, producent och skivbolag lägger ner på att spela in, ge ut och göra PR för en låt. Men eftersom dessa tjänar pengar på masterrättigheterna, bör de inte inkräkta på låtskrivarrättigheterna. Artisten har även möjlighet att tjäna pengar på turnerande, merchandise och varumärkenssamarbeten, medan låtskrivarnas inkomst bara kommer från själva verket.
Uppropet kan ses i ljuset av uppfattningen att streamingeran inte gagnat låtskrivare i samma utsträckning som artister och skivbolag. Det visar också på en spricka mellan olika typer av musikkreatörer, som riskerar att öka om låtskrivare känner sig utnyttjade på det sätt som undertecknarna beskriver. Ingen vinner på ett kallt krig mellan artister och låtskrivare. I musikbranschens ekosystem behöver alla varandra. Kanske kan ”The Pact” sätta ljuset på det.
Christel Valsinger
Uppropet finns att läsa här