Den 23 mars var det dags för IFPIs årliga lansering av de globala intäkterna till musikbolag. IFPI Sverige släppte också de detaljerade siffrorna för den svenska marknaden, som bl a visar att vinyl nu är klart större än CD.
Under 2020 ökade musikförsäljningen i Sverige med 4 procent och totalt såldes musik för nästan 1,6 miljarder kronor. Ljudstreaming står för 84 procent av värdet på den totala marknaden och videostreaming för 4 procent. Den samlade digitala musikförsäljningen inklusive köpta downloads står därmed nu för hela 93 procent av totalen.
De tre mest säljande svenska singlarna under 2020 var ”Svag” med Victor Leksell, ”Komplicerad”med Miss Li och ”Lev nu dö sen” med Miss Li. De mest säljande albumen var: ”Fånga mig när jag faller” med Victor Leksell, ”98.01.11” med Yasin och ”Montague” med Hov1.
År 2020 blev alltså historiskt, då det var första gången ett äldre ljudformat gick om ett nyare format i Sverige. Intäkterna från vinylförsäljningen (57 milj. SEK) gick om intäkterna från CD-skivor (46 milj. SEK). Den totala intäktsökningen på 4 procent jämfört med år 2019 är så klart positiv, men kan naturligtvis inte på några som helst sätt ersätta det omfattande intäktsbortfall som artister upplevt på live-området.
Internationellt såg 2020 ännu bättre ut, totalt sett ökade intäkterna till bolagen med 7,4 procent, där det framför allt är betalabonnemang för streaming som ökat, med 18,5 procent. Globalt står nu streamingen för 62,5 procent av de totala intäkterna, som landade på 21,6 miljarder USD.
De tio största musikmarknaderna ur ett ekonomiskt perspektiv var under 2020 i tur och ordning: USA, Japan, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Sydkorea, Kina, Kanada, Australien och Nederländerna.
Den globala utvecklingen per format under de senaste 20 åren ser ut som nedan:
Ett tydlig resultat av pandemin var att intäkterna från Performance Rights (när musiken används i t.ex. butiker, radio och TV) minskade med över 10 procent under 2020 jämfört med 2019. Jag hade nog trott att minskningen skulle vara ännu större, med tanke på att många länder stundtals har stängt alla icke nödvändiga butiker, restauranger, barer osv.
Latinamerika och Asien var de regioner som hade de största ökningarna i intäkter, Latinamerika med nästan 16 procent jämfört med året innan, och Asien med 9,5 procent. Rapporten innehåller en hel del ”best practices” och goda exempel från olika delar av världen.
En kontinent som IFPI tror mycket på är Afrika, där man öppnade ett regionalt kontor under 2020. Angela Ndambuki, ansvarig för det nya kontoret, säger:
– We believe there are limitless opportunities for African artists and their music as they continue to grow in popularity with audiences around the world. However, for Africa’s many and varied music markets to develop and thrive, it’s essential that the right business environment is in place to support them. We are working on behalf of the industry, together with governments and music licensing companies, to ensure the foundations for this are in place.
IFPI framhåller fyra områden som anses vara de viktigaste framöver:
1) Recognise the value of music,
2) Ensure copyright frameworks are clear and provide for legal certainty,
3) Respect freedom of contract,
4) Tackle digital piracy.
Lite intressant tycker jag att formuleringen kring punkt nr 3 var, en tydlig signal gentemot DSM-direktivet och de kommande implementeringarna i lagstiftningen:
”In a fair and functioning marketplace, parties should be free to agree the terms of their licensing arrangements. Interference, however well intentioned, will distort the market, disincentivise investment and undermine the growth of the entire sector. Binding the industry’s hands through static regulation – which can never evolve as fast as technology – limits the ability of record labels, artists, and platforms to find the most effective and innovative solutions to respond to an evolving marketplace.”
De globala siffrorna från IFPI
De svenska siffrorna från IFPI Sverige
Daniel Johansson