Alesso tittar österut med aktuella singeln Going Dumb. Han har hittat sina samarbetspartners i Kina och Sydkorea och vi talar ledande namn.
Grammynominerade och mijldardstreamande Alesso släpper två versioner av Going Dumb. På båda har han sällskap av den kinesiska producenten CORSAK. På den andra versionen hittas K-Pop-gruppen Stray Kids, som adderar sång och förvandlar låten till en koreansk-engelsk hybrid. Going Dumb släpptes i fredags och kommer även att vara del av mobilspelet PUBGM under de kommande månaderna.
Alesso deltog i en officiell PUBGM-livestream för att fira spelets 3-årsjubileum i söndags, han spelade då ett DJ-set och deltog i ett antal spelmatcher med globala influencers och andra musiker.
Alesso, Alessandro Lindblad, har totalt uppnått nära 2 miljarder globala streams. Han har samarbetat med stjärnor som Calvin Harris, Tove Lo, Liam Payne, Sebastian Ingrosso, Hailee Steinfeld och Anitta, och har spelat på internationella musikfestivaler som Coachella, Ultra Music Festival, Creamfields och Tomorrowland.
Med över 1,5 miljarder streams av sin katalog sedan debuten 2018 har Shanghai-baserade CORSAK snabbt blivit den mest framgångsrika elektroniska producenten i Kina. Han har redan hunnit samarbeta med Alan Walker och Yellow Claw och remixat artister som R3HAB och Illenium.
På drygt tre år har gruppen Stray Kids höjt sig till toppen av K-Pop-världen och var 2020 rankade som nummer fyra på Spotifys lista över mest streamade K-Pop-artister globalt. Going Dumb blir deras första internationella artistsamarbete.
Lars Nylin