Adam Salomon märks allt oftare i sin roll som svensk A & R baserad hos Chosen Music i London. Vi tog ett snack.
Vad är Chosen Music?
– Chosen Music startades för knappt två år sedan av Alistair Goldsmith. Vi är i första hand ett management och representerar artister, låtskrivare och producenter. Vi har även ett nystartat förlagsben. Låtskrivarteamet Saltwives var Chosen Music första klienter. De fick sitt stora genombrott tillsammans med Zayn och har producerat merparten av hans musik b.la hitlåten Dusk till Dawn featuring Sia. Vi delar lokaler med våra partners InterTalent i centrala London, som är en av Englands största agenturer för skådespelare, TV- och radio-personligheter. Det ger oss fantastiska synergier och insyn i nöjesbranschen i stort.
– Vårt team består av mig, Head of A & R, Alistair Goldsmith som har en bakgrund som musikjurist, Sarah Lippman (tidigare Senior Global Marketing & Creative Director på Atlantic), samt två unga duktiga managers, Dakota Hoven och Sophia Humphreys.
Vad händer just nu?
– Förutom vad som ser ut att bli ett spännande 2021 för Saltwives, har vi en viktig release under våren med vår artist Reiley från Färöarna. Han har över 10 miljoner följare på TikTok och är kontrakterad till Atlantic i USA. Vi har även nyligen börjat managera Alexander Tidebrink (A7S), som fick sitt stora genombrott 2020 tillsammans med Topic och låten Breaking Me. Även uppföljaren Your Love ser ut att bli en stor hit, och är i skrivandets stund nummer 45 på Spotifys globala lista. Till sist kan det vara värt att nämna vår klient Nathan Evans. Han startade som ett viralt fenomen när han sjöng Sea Shanties i sitt vardagsrum. Låten Wellerman peakade nyligen som nummer 1 i Tyskland och 2 i UK på de officiella listorna, och fortsätter växa runt om i världen. Nathan sa upp sig från sitt ordinarie jobb som brevbärare i Skottland för knappt en månad sedan…
Vem är du själv?
– Född och uppvuxen i Stockholm. Jag har sysslat med musik i olika former sedan barnsben. 2010 flyttade jag till Örnsköldsvik för studier på Musikmakarna. Jag insåg rätt fort att jag var alldeles för otålig för att sitta inlåst i en studio. Uppe på utbildningen träffade jag Victor Rådström, som introducerade mig för Miriam Bryant. Efter två år som co-manager för Miriam landade jag på Mr Radar. Det var en fantastisk skola och jag fick möjlighet att resa, bredda mitt nätverk och jobba med många spännande artister och projekt. Sedan vidare till Universal och Svenska Inspelningar år 2017, när Mikael ”Misan” Wadström flyttade till UK och började arbeta på Polydor.
Vad tycker du särskiljer svensk och brittisk bransch mest påtagligt?
– Oj, svår fråga. Jag har bara bott och arbetat här i sex månader. Jag kommer säkert ge dig ett annorlunda svar om ett år. Efter post Covid. Men storleken är ju förstås en markant skillnad. Och att alla har representation i form av managers och advokater, oavsett om du är mixare, låtskrivare, artist eller producent. Det finns en annan typ av infrastruktur helt enkelt, som jag uppskattar.
Lars Nylin