SoundCloud går över till en user-centric fördelningsmodell. TIDAL säljs till Square. Sabam blir en del av ICE. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
En del har kanske funderat vad som egentligen händer med TIDAL, streamingtjänsten som väl inte riktigt blev den revolution som Jay-Z, Madonna, Beyoncé m fl tänkte sig när de ”nylanserade” den år 2015. Resan har kantats av både dåligt med prenumeranter och juridiska processer i Norge kring internt fusk, något som fortfarande inte är helt utrett. Nu meddelas i alla fall att det är klart att Jay-Z säljer majoriteten av tjänsten till Square, ett amerikanskt finansbolag som väl närmast kan beskrivas som en blandning av iZettle och Swish, ur ett svenskt perspektiv.
Inga detaljer har avslöjats om exakt hur stor andel som säljs, men det beskrivs som en ”betydande majoritet”. Köpeskillingen på 297 miljoner dollar anges vara både cash och aktier. Som jämförelse kan nämnas att Jay-Z köpte Aspiro, inklusive WiMP och Tidal, för 58 miljoner dollar.
Så vad tänker då Square göra med Tidal? Med tanke på att grundaren av Square är Jack Dorsey, som också är medgrundare och VD för Twitter, kanske man kan tänka sig någon form av samarbete mellan dem. Kanske också någon form av ekonomisk ”lånemodell” till artister baserad på Square.
I pressmeddelandet står: ”Artists are entrepreneurs with a dream and deserve access to systems, tools, and financial freedom to reach those dreams at every stage in their career.”
Jack Dorsey säger också:
– It comes down to one simple idea: finding new ways for artists to support their work. New ideas are found at intersections, and we believe there’s a compelling one between music and the economy. I knew TIDAL was something special as soon as I experienced it, and it will continue to be the best home for music, musicians, and culture. Together, TIDAL and Square will be music-obsessed and artist-focused while we explore new artist tools, listener experiences, and access to financial systems that help artists be successful.
Vi har sett en intressant trend under de senaste åren med nya former av finansiering av musikproduktion och releaser, liksom en handel kring rättigheter som vi inte riktigt haft tidigare, samt att bolag betalar ut förskott på framtida streamingintäkter. Därför ska det bli intressant att se vad en finansplattform som Square och TIDAL kommer kunna göra tillsammans framöver.
—–
SoundCloud meddelade i förra veckan att man kommer gå över till en slags user-centricmodell för fördelning av intäkter till rättighetshavare. Det intressanta med modellen är att man baserar det på mängd tid snarare än antalet strömmar, d.v.s. mängden tid en användare lyssnar på en artists låtar slås mot den totala mängden tid en användare lyssnat under den månaden.
Man kallar inte modellen för ”user-centric”, utan Fan-Powered Royalties. På ett sätt är det logiskt att SoundCloud blir en av de första tjänsterna att införa en sådan här modell, användarna av plattformen tenderar att vara mer ”musiknördar” än den generella användaren av t.ex. Spotify och Apple Music.
Så, om jag lyssnar 100 timmar under en månad på SoundCloud, varav jag lyssnar 10 timmar på Artist X, kommer 10 procent av de intäkter jag genererat (endera genom att ha blivit utsatt för reklam, eller om jag har premium-konto), fördelas till den artisten. Endast artister som använder sig av Premier eller Repost kommer att kunna utnyttja modellen.
Genom att använda sig av tidsvariabeln snarare än antalet strömmar, hanterar man en hel del av den kritik som framförts mot den dominerande pro-ratamodellen, att vissa genrer som har långa låtar blir diskriminerade genom gränsen på 30 sekunder, att även om en användare inte lyssnar på de största hitsen under en månad så kommer ändå en betydande andel av den personens peng fördelas till hitsen osv.
Rimligtvis borde modellen också ta bort åtminstone något av de ekonomiska incitamenten för att köpa strömmar, även om det fortfarande är så att antalet strömmar bredvid låten signalerar någon form av popularitetsgrad.
Allt fler i branschen börjar prata positivt om andra fördelningsmodeller än den rådande, och SoundClouds förändring som träder i kraft den 1 april, kanske är det första riktigt stora steget mot en ny praxis i streamingvärlden?
Michael Weissman, CEO på SoundCloud, säger i ett pressmeddelande:
– Many in the industry have wanted this for years. We are excited to be the ones to bring this to market to better support independent artists. SoundCloud is uniquely positioned to offer this transformative new model due to the powerful connection between artists and fans that takes place on our platform. As the only direct-to-consumer music streaming platform and next generation artist services company, the launch of fan-powered royalties represents a significant move in SoundCloud’s strategic direction to elevate, grow and create new opportunities directly with independent artists.
—–
Den belgiska motsvarigheten till STIM, som heter Sabam, meddelar att man numera finns med i det som kallas ICE Core, samarbetet mellan GEMA, STIM, PRS for Music, IMRO, BMI m fl. ICE-samarbetet innebär att sällskap kan dela på resurser och teknik och därmed effektivisera såväl licensiering som insamling och fördelning av upphovsrättsliga intäkter.
Carine Libert, CEO för Sabam, säger:
– We pursued an exceptionally thorough process to ensure we achieved the solution that gives our members the most royalties for the online use of their works. In joining the ICE Core, we’re certain we have that. Selecting ICE as our partner for multi-territorial digital licensing reflects our approach in being strategic about delivering the maximum value for our authors.
Sabam företräder förutom låtskrivare också kreatörer inom teater, litteratur, film mm. Man har 42 000 medlemmar och fördelade 115 miljoner euro till sina medlemmar under år 2019.
——
Distrokid har introducerat möjligheten att distribuera musik till Snapchat. Det innebär att artister och labels kan göra det möjligt för användare att integrera musiken i snaps och stories, genom lösningen Sounds on Snapchat, som släpptes i höstas. Sedan tidigare finns t.ex. Warner, Merlin, Universal, BMG, Kobalt m fl på plats med musik i Sounds on Snapchat.
——
Triller har köpt Verzuz TV, en plattform för livesända ”battles”, som grundats av Timbaland och Swiss Beatz. Bland artisterna som battlat finns RZA, Nelly, Ludacris, 2 Chainz, DMX, Gucci Mane, Alicia Keys, John Legend och många fler. Tanken är att man helt enkelt tävlar i musik digitalt, något som livesänds i appen, lite som när man tittar på livesänd gaming på Twitch.
Verzuz TV släpptes för exakt ett år sedan, precis i starten av pandemin. Triller kommer troligen integrera Verzuz på något sätt i sin egen plattform för livesändningar, Triller TV, som lanserades förra månaden och som inkluderar program med DJ Khaled, 2 Chainz, Jennifer Lopez, Jencarlos Canela m fl.
——
Lästips: ’The death of the artist’? Why Big Hit and BTS just raised the alarm on the record industry’s future
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se