I en gästkrönika tittar Sound Pollutions VD Johan Hargeby tillbaka på ett säreget 2020 men ser även framåt.
”Märkliga tider men marknaden för inspelad musik som är Sound Pollutions huvudverksamhet är dock förvånansvärt stabil. För ungefär ett år sedan var jag rätt övertygad om att nu går allt nedåt och var milt uttryckt livrädd för tiden framför oss. Det är märkligt hur orättvist olika sektorer drabbas av en pandemi.
Sound Pollution har brutet räkenskapsår och 2020/2021 var ett av våra bästa år någonsin och nu har vi just fått klart siffror för det här räkenskapsårets första 6 månader per den 31/12-21 som visar på en fortsatt tillväxt om ca 20% . Vår verksamhet har flera beståndsdelar och t.o.m. en egen butik på Stora Nygatan 18 i Stockholm, där har vi en nedgång på – 30%.
Butiken har en relativt liten del av vår totala omsättning så sammantaget fixar vi det när t.ex det digitala som är en betydligt större del visar en tillväxt på +25%, vi är ett väldigt nischat bolag där det fysiska är väldigt betydelsefullt, faktum är att flera av våra största artister alltjämt har sina största intäkter från fysisk försäljning, i Sverige ökade vår fysiska försäljning med 10%, fysisk export inom EU ökade med 30% och fysisk export utanför EU ökade med 150%! Vi lanserade en ny egen webbshop i början av 2020, det vår rätt lång planering bakom detta och hade ingenting med pandemin att göra utan vi hade för en tid sedan bestämt att vi ville stärka banden och relationen med våra slutkunder.
Tajmingen blev av en ”dålig slump” under våren 2020 perfekt, samtidigt som kunderna i butiken blev färre så fick vår webbshop en bra start och nu tillkommer ca 1000 nya kunder per månad.
Vi har även vårt förlag Sound Pollution Songs och vid årsskiftet så förlängde vi vårt avtal med Sony Music Publishing, jag inte nog understryka hur viktigt och betydelsefullt det finansiella stöd vi får den vägen är, samtidigt är det här det riktiga orosmomentet finns just nu, förlagets intäkter där det är lång eftersläpning kommer sannolikt kraftigt gå ned under rådande omständigheter för live sidan vilket medför att det blir svårare för oss att ha medel att investera i nya talanger.
Kanske har våra kunder mer pengar att handla musik för när de inte kan gå på livekonserter eller resa på festivaler?
Jag har givetvis inte det exakta svaret men jag får höra ungefär samma positiva tongångar från bolag ute i världen med verksamhet liknande vår. Vi har under våren ett späckat releaseschema och klarar vi de närmaste månaderna, vilket vi kommer göra, så ska vi klara oss igenom den här skräckperioden också.
Johan Hargeby, VD Sound Pollution AB”.
Hör gärna av dig om gästkrönikor till lars@musikindustrin.se.