Redaktör Lars Nylin i en kortpresentation om hur Musikindustrin.se jobbar för nytillkomna läsare. Trevligt många på sistone.
Det finns sedan ett årtionde en ny verklighet där musikindustrin ofta är mer tech än tea boys, om vi ska låna en bild från förr.
Tea boys var dom assistenter som jobbade i engelska studior förr i tiden. Åtminstone för mig kan dom symbolisera en svunnen era.
Det känns extremt länge sedan dessa spelade biroller vid mästerverk. Nu när låtar skapas och sprids med tidens hetaste teknik. Ibland vet man knappt om människor varit involverade.
Men det har det trots allt som oftast. Vad som än sägs har människor och kreatörer fortsatt huvudrollen bakom det vi hör, och bakom det branschen gör.
Det är vad dessa gör på jobbet som är fokus i det som Musikindustrin.se bevakar.
Det känns läge att understryka det när vi under pandemin noterat att många kommit till oss som läsare – extremt trevligt! Läsandet för januari i år var exempelvis hela 47% upp från januari innan pandemin. Men där vi kanske inte alltid, medges, är glasklara med vad vi bevakar och inte bevakar.
Lejonparten av Musikindustrin.se vigs åt så kallad business to business, B2B.
Vi berättar om nya avtal i branschen, artister och/eller låtskrivare som bytt bolag. Vi presenterar nya roller och nya anställningar på musikbolag.
MI:s uppdragsgivare är skivbolagens (etiketten vald för tydlighetens skull) organisation Ifpi och musikförlagens motsvarighet Musikförläggarna. Ditåt har vi tentaklerna ständigt riktade.
Livescenen är inte involverad i Musikindustrin.se, men live är i vanliga fall en så självklar del av branschens DNA att vi i bästa möjliga mån även skildrar vad som händer där. Samma med TV och radio med musikkoppling. Liksom de organisationer som berör musikindustrin.
Något som förvånar många är att vi inte presenterar nya releaser i någon större omfattning.
Utbudet är så enormt att vi anser att vi med våra ändå begränsade resurser – MI görs av några frilansare på deltid – hellre avstår än gör något som ändå aldrig skulle upplevas som seriöst heltäckande.
Undantaget är när releaser exempelvis ingår i aktuella koncept som Melodifestivalen eller Så mycket bättre. Vi har också varje vecka en liten tipsruta i vinjetten Nyss mastrat för att liksom säga ”psst, vi lyssnar på musik, oerhört mycket!”
Där precis som i övrigt B2B för musikbolag är det undertecknad och Christel Valsinger som har ansvaret.
Den mäktiga floden av tech-innovationer kring samtida musik kan tyckas hart när lika omöjliga att summera. Varje dag kommer det dussintals pressreleaser om olika tjänster och appar.
Men där ser vi oss som i princip enda media som skildrar nyheterna. Det blir en självklarhet att vår guru Daniel Johansson får vika ut sig allt längre med sina krönikor och notissummeringar.
I många fall bryts tunga nyheter ut till egna nyheter. Bolag som Spotify, YouTube, TikTok, aggregatorer eller allt fler ai-tjänster spelar trots allt ofta en väl så stor roll som de traditionella musikbolagen.
Men åter, fokus ligger på vad som händer hos de senare.
Allt det övriga ska främst uppfattas som en ambition att vecka ut och vecka in scrolla och skumma floden av nyheter.
Vi tycker att det är fantastiskt trevligt att ha er med oss i den övningen.
Lars Nylin