Sony/ATV återtar sitt tidigare namn Sony Music Publishing och lanserar en ny logotyp. Förnyelsen speglar de förändringar som förlaget genomgått sedan Jon Platt kom in som CEO och Chairman 2019, menar Johnny Tennander, vd för den skandinaviska grenen av Sony Music Publishing.
Den nya logotypen ”är utformad som en abstraktion av ljudvågor – med resonans och vibrationer som uttrycker oändligt utökade möjligheter för låtskrivare”, enligt ett tillkännagivande. Sony Music Publishings nya mission är ”varje röst spelar roll”, vilket är tänkt att återspegla förlagets engagemang för sina låtskrivare.
Med namnbytet understryker man nystarten och det nya kapitlet som började skrivas när Jon Platt kom in som CEO & Chairman hos Sony/ATV i april 2019, menar Johnny Tennander, vd för Sony Music Publishing Scandinavia.
– Vi har på många sätt blivit ett helt nytt bolag sedan dess, där jag tycker att vi har steppat upp ordentligt inom de flesta områdena och lanserat ett antal initiativ, t ex Real Time Accounting och Cash Out inom administration. Men framför allt är vi ett snabbare, mer inkluderande, progressivt och transparent bolag med en helt annan kultur och ett helt annat ledarskap. Något som man nu verkligen ser resultatet av genom hela bolaget, på alla nivåer. Det är fantastiskt att se och att vara en del av.
Det var 1995 som Sony Music Publishing gick samman med Michael Jacksons ATV Music och blev Sony/ATV. 2016 förvärvade Sony Jacksons del av förlaget – som innefattar rättigheterna till låtarna John Lennon och Paul McCartney skrev under åren med The Beatles – och nu är det alltså dags att återgå till ett namn som tydligare knyter förlaget till Sony-familjen.
– Faktumet att vi går tillbaka till vårt ursprungsnamn, Sony Music Publishing, gör också att cirkeln sluts och att vi hedrar vår historia och allt som har hänt under resans gång. Ett namnbyte som känns självklart och som ur vårt perspektiv görs med helt rätt timing, med tanke på vår historia och fortsatta utveckling, säger Johnny Tennander.
Christel Valsinger