Som vi berättar i separat nyhet har svenska Sony presenterat avatartrion NDN. Vi bad Linnea Urde, Business Development Manager, att ge oss mer i ämnet.
Vad kan du berätta om hur konceptet tagits fram?
– Utvecklingen inom animering och den virtuella världen är ständigt högaktuell, inte minst pådrivet av det explosionsartade intresset inom gamingindustrin. Vi ser en starkt växande trend för avatarer och virtuella influencers och vi vill vara med och utforska artisters och musikens roll i den utvecklingen. NDN består av tjejtrion Ava, Nova och Luna som alla är mellan 18 och 20 år gamla. Till skillnad från andra artistlanseringar består den här gruppen endast av virtuella avatarer. Vi har tagit inspiration från bland annat K-popvärlden samt olika subtrender som vi ser fluktuerar på sociala medier, som exempelvis TikTok, där vår primära målgrupp finns. Vi har skapat tre karaktärer som alla har sin egen personliga stil och intressen, med en ambition att fansen ska få vara med och utveckla gruppen framöver i den riktning de önskar. Målet är att NDN inte endast ska vara en grupp för fansen, utan snarare formas av fansen.
Hur marknadsförs trion?
– NDN släppte sin debutsingel Dancing Ugly i fredags och lanseringen genomsyras av futuristiska element med en stor dos inspiration från K-popvärlden. Eftersom vi lanserar en virtuell popgrupp är det digital first som gäller, där sociala medier kommer att vara avgörande. För den här specifika releasen samarbetar vi bland annat med TikTok-influencers. Den virtuella världen öppnar upp för helt nya möjligheter för vad man kan åstadkomma gällande allt från kreativt skapande till livekonserter.
Vilka referenskoncept finns det som du tycker är spännande?
– Vi har exempelvis de virtuella grupperna K/DA och True Damage som är skapade genom League of Legends. I höstas lanserades K-popgruppen Aespa som består av en mix av verkliga och virtuella medlemmar. Vi har även verkliga artister, exempelvis Travis Scott, som gör livekonserter i spel som Fortnite, virtuella influencern Lil Miquela som har börjat släppa egen musik samt Blackpink & Selena Gomez som publicerade en avatar-version av sin officiella musikvideo när de släppte singeln Ice Cream.
Kommer det fler liknande grepp framöver?
– I takt med att tekniken utvecklas och öppnar upp för nya digitala möjligheter inom hela underhållningsindustrin tycker jag det känns viktigt att följa den utvecklingen och ge våra artister möjlighet att experimentera inom den virtuella världen, samt introducera nya sätt för fansen att uppleva musik och känna sig engagerade. Med det sagt så ser vi den här lokala avatar-lanseringen som en kul och spännande satsning som vi hoppas kommer uppskattas av lyssnarna. Vi tror att det här är startskottet för flera liknande initiativ på marknaden med tanke på de oändliga möjligheterna som finns i den virtuella världen.
Lars Nylin