Tencent köper in sig med ytterligare 10 procent i Universal. Mer än hälften av alla livesändningar på nätet tog betalt för biljetter i november. ASCAP och BMI lanserar gemensam plattform, och BMG har undersökt hur svarta artister diskriminerats i avtal historiskt. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Tencent meddelar nu att man kommer utnyttja sin option att köpa in sig med ytterligare 10 procent i Universal Music Group. Deadline för beslutet var i januari 2021. De första 10 procenten köptes tidigare under år 2020, för 3,3 miljarder dollar, och möjligheten gavs då att Tencent skulle kunna köpa ytterligare 10 procent för samma summa. Vivendi planerar att börsintroducera UMG under år 2022.
Intressant i sammanhanget är så klart att man genom Tencent Music Entertainment också äger ca 2 procent av Warner Music Group, samt 9,1 procent i Spotify. Sony i sin tur äger en andel av Tencent Music Entertainment.
UMG och Spotify skrev tidigare i år ett nytt avtal, som involverar ett samarbete där UMG får möjlighet till ”new, state-of-the-art marketing campaigns across Spotify’s platform”. Samt att UMG enligt Paul Vogel från Spotify är med på den ”two-sided marketplace” som Spotify jobbar mot. Där ingår t ex att kunna avstå en del av sina royalties för att låtar ska prioriteras i spellistor.
Frågan är om vi successivt börjar se en uppdelning och horisontell strukturering i den ”stora” musikbranschen som är bredare, där Tencent/UMG/Spotify är en stark kombo, liksom Access Industries/Warner/Deezer. Att Tencent dessutom strategiskt köper in sig i allt fler musikföretag är naturligtvis också intressant, man äger också andelar i Gaana, Wave, Radio Music Warehouse, Douban FM, Ultimate Music m fl.
—–
Bandsintown har gjort ytterligare en undersökning av livemusik på nätet under 2020, och resultatet visar att 61 000 livesändningar genomfördes på nätet mellan den 25 mars och 12 december. 20 000 artister sände live, varav en del var riktigt flitiga, Melissa Etheridge genomförde 180 livesändningar under perioden, ibland två gånger per dag.
Det mest intressanta är kanske att för 6 månader sen var det bara 2 procent av onlinekonserterna som tog betalt i form av digitala biljetter, i november var det mer än hälften som gjorde det. En enkätundersökning som också genomförts visar att 80 procent av de tillfrågade är villiga att betala för en konsert online.
—–
Sydkorea har varit något av en tom fläck på världskartan för Spotify, trots att Sydkorea tidigt konverterade från fysiska medier till streaming. Nu meddelar man i alla fall att en lokal variant av Spotify kommer lanseras i Sydkorea under första halvan av 2021.
Alex Norström på Spotify säger:
– We are excited about our upcoming launch in South Korea, a market recognised as an epicenter for music, culture and tech innovation. Spotify has been a partner to the Korean music industry for many years now. We are proud to have been a part of the K-pop global story, showcasing the genre on our platform and enabling its discovery all over the world, from Asia to the US, South America, Europe and the Middle East. We’re looking forward to working with our valued local partners to uncover more Korean artists, and to connect them with fans in South Korea and all over the world.
—–
De två amerikanska motsvarigheterna till STIM, ASCAP och BMI har gemensamt lanserat en ny plattform som ska underlätta för låtskrivare och förlag att ha koll på rättigheter runt omkring sina verk (eller andras). Totalt handlar det om över 20 miljoner musikverk som det finns information om.
Plattformen heter SONGVIEW och finns nu gratis tillgänglig på båda sällskapens webbplatser, som t ex på https://www.ascap.com/songview. Lite sporadiska sökningar på svenska låtar och låtskrivare tyder på att det verkar fungera rätt bra.
Det intressanta är att förutom information om vilka låtskrivare och förlag som är knutna till specifika musikverk, finns också mycket annat från sällskapens databaser publikt, som t ex kontaktuppgifter till förlag, vilket gör det lätt att snabbt kunna ta kontakt med ett förlag kring ett specifikt verk. ISWC-koder, IPI-koder, information om vilken PRO som en låtskrivare är knuten till, all den informationen finns också tillgänglig.
ASCAP har också gjort hela den repertoar man bevakar tillgänglig för nedladdning, som en 2,7 gigabyte stor CSV-fil som innehåller detaljerad information om varenda musikverk.
Elizabeth Matthews, CEO för ASCAP, säger:
– This project is all about providing greater transparency for everyone who relies on this copyright data to guide important business decisions. When you see the SONGVIEW checkmark, you know that the data is consistent in both ASCAP and BMI’s copyright systems. Drawing upon our 185 years of combined ASCAP and BMI expertise in managing complex and dynamic copyright data, we have built a convenient new digital tool for anyone who licenses music. This release is our first iteration of SONGVIEW, and we are committed to enhancing this new platform as our industry evolves.
—–
BMG har gått igenom de 33 master-katalogerna som man köpt upp genom åren, och kan konstatera att i fyra av katalogerna finns det tydliga skillnader i hur avtalen är formade mellan vita och svarta artister. I samband med Blackout Tuesday tidigare i år meddelade BMG att man skulle genomföra den här undersökningen eftersom man misstänkte att svarta artister diskriminerats genom historien, även inom musikbranschen.
Det är 3 163 artistavtal som har gåtts igenom, av vilka 1 020 avtal gällde svarta artister. I de allra flesta av katalogerna har man inte kunnat identifiera någon diskriminering, men i fyra kataloger kunde man se att royalty-nivåerna generellt låg klart lägre för svarta än för vita.
BMG uppmanar nu resten av musikbranschen att genomföra liknande undersökningar av sina kataloger, samt att förändra de avtal som är grundade i diskriminering. Hartwig Masuch, CEO på BMG, säger:
– Since before the dawn of rock n roll, virtually all pop and rock music has its roots in black music. Yet music’s history books are littered with tales of discriminatory treatment of black musicians. It is time for the music industry to address its past. Making good on our commitment to search for racial disadvantage in our historic acquired recorded catalogues has been an enormous and highly complex task. We have learned a lot and there is still more to discover. We will act on this knowledge. We invite other labels to join us in this mission – to turn the promises and hopes of Black Out Tuesday into action.
—–
Artistorganisationen Union of Musicians and Allied Workers har lanserat en slags ”anti-Wrapped 2020”, med syftet att försöka visa att artister får dåligt betalt från Spotify. Wrapped är ju Spotifys funktion för att sammanställa ens lyssnande under ett år. ”Unwrapped” tar det ett steg längre och försöker räkna ut hur mycket pengar som trillat ned till de som skapat musiken.
Nämnas bör att Unwrapped är baserad på amerikanska förutsättningar och algoritmerna bakom är självklart styrda för att passa den bild som just denna organisation har rörande Spotify. Trots det, en intressant funktion i debatten om den nya streamingekonomin.
https://www.spotifyunwrapped.org
—–
Den största streamingtjänsten i Afrika, Boomplay, med 60 miljoner MAU, listar de mest streamade artisterna på kontinenten under år 2020:
Manliga artister: 1) Fireboy DML, 2) Burna Boy, 3) Naira Marley.
Kvinnliga artister: 1) Simi, 2) Mercy Chinwo, 3) Tope Alabi.
—–
Google har använt sig av sina AI-tekniker för att skapa en rolig leksak som kallas Blob Opera, där man kan styra fyra ”blobbar” att sjunga. Resultatet blir inte helt oävet, även om det här handlar mer om en kul grej än något annat.
Här ett exempel som jag just ”komponerade”:
https://artsandculture.google.com/experiment/AAHWrq360NcGbw
—–
En av de mest populära sajterna för att lista proxies till The Pirate Bay har tagits bort efter att den nederländska branschorganisationen BREIN drivit en process. I många länder ligger det krav på operatörer att blockera sajter som Pirate Bay, och i Nederländerna togs beslutet i domstol tidigare i år att den här sortens blockeringar skulle vara permanenta i landet, och också gälla webbplatser som fungerar som proxy.
—–
I samband med en hearing i USA, gick Mitch Glazier från RIAA ut med ett slags fördömande av Twitter, som han menar håller på med ”industriell massiv” piratkopiering. Hearingen handlade just om avtal och tekniker för att förhindra piratkopiering, och Glazier sade bl a:
”I would say that over the past two years, the music industry has sent Twitter notices of over 3,000,000 infringements for over 20,000 works. So this is piracy at an industrial, massive scale. This is not some small problem. And unlike Facebook and unlike YouTube, they have done nothing to try to at least build tools or to help prevent what is by its nature a viral system where piracy can spread literally in microseconds. And the other thing that they do is they really don’t offer us the ability to search their universe for infringements. We’ve asked for it many, many times, and they want to charge us.”
Twitter hade själva avböjt att medverka vid hearingen, trots en direkt inbjudan från senatens kommitté för Intellectual Property.
—–
Apple och TikTok har just nu ett samarbete där användare av TikTok på iOS kan registrera sig för Apple Music gratis i fyra månader. Tidigare i år hade Apple ett annat samarbete med TikTok, där man pushade iPhone 12 mini gentemot TikTokare.
Samtidigt har identifieringsappen Shazam nu ett erbjudande om 5 månader gratis användande av Apple Music. Apple köpte Shazam för två år sedan.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se