Julen blir speciell i år. Men vi kommer inte att sakna julkalendrar. Spotify har exempelvis snart en.
Sverige har en lång historia av julkalendrar och julvärdar. I år kombineras de två traditionerna i ett helt nytt format på Spotify. Den 1 december är det premiär för Spotifys julkalender – en spellista där tre julkalender-poddar av och med julvärdarna Mark Levengood, Filip Dikmen och Zeina Mourtada blandas med julmusik.
Mark Levengood har flera gånger utsetts till den person som svenska folket allra helst vill se som julvärd och i år blir önskan verklighet på Spotify. Filip Dikmen ringer upp svenska kändisar för att prata jul och hur de planerar att fira detta speciella år. Kocken och matbloggaren Zeina Mourtada tar med på en smakresa runt jorden och lär ut om högtidsmat från olika kulturer.
Varje dag fram till julafton släpps nya poddavsnitt av alla tre julvärdar i Spotifys julkalender. Förutom nya poddavsnitt från julvärdarna kommer julkalendern att uppdateras med utvald julmusik baserat på lyssnarnas tidigare lyssningshistorik på plattformen.
– Julkalendern är en maxad smällkaramell av julstämning som uppdateras varje morgon från första december fram till julafton. Vi har samlat några av Sveriges bästa innehållsskapare och mest folkkära profiler för att ge svenska folket inte mindre än tre julkalendrar i samma spellista, varvat med ett urval av stämningshöjande jullåtar. Det här året har varit annorlunda för många runt om i landet och vi hoppas julkalendern kan ge välbehövligt sällskap, bidra till stämning och locka till skratt hela vägen fram till jul, säger Karin Bäckmark, nordisk podcastchef på Spotify.
Att det börjar nalkas jul märks i allra högsta grad på Spotify. Hittills i år har Spotifylyssnare världen över redan lyssnat på över 6,5 miljarder minuter julmusik. Det här minst sagt speciella året tycks lyssnare dessutom söka sig till julmusik tidigare än någonsin, exempelvis streamades Spotify allra mest populära julspellista Christmas Hits i högre grad i september och oktober i år jämfört med tidigare år.
De tio mest populära jullåtarna på Spotify ökade i genomsnitt med 25% i andel av det totala lyssnandet i oktober 2020 jämfört med samma månad tidigare år. Traditionellt sett sker majoriteten av lyssning på julmusik under helger, men det här året visar en ökning i julmusikslyssning på vardagar jämfört med tidigare år, berättar tjänsten i ett pressmeddelande.
Lars Nylin