Spotify genomför en unik digital spelning med Vargas & Lagola, den 25 november. Lil Nas X hade konsert i Roblox, med 33 miljoner visningar. ECSA kritiserar Spotifys förslag om möjligheter att kunna ”prioritera” låtar i spellistor. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Spotify genomför tillsammans med Vargas & Lagola en digital spelning den 25 november. Det är första gången som Spotify samarbetar kring en digital spelning på det här sättet, och i beskrivningen står det att bandet ”kommer addera fantasifulla settings och en mystisk atmosfär till sin musikaliska värld.”
Mina tankar går direkt till den uppmärksammade Billie Eilish-konserten för några veckor sedan, som jobbade med visuella moment som helt klart är nyskapande i samband med konserter. Möjligheten att kunna använda spelmotorer som t.ex. Unity och Unreal håller på att förändra inte bara livekonserter, utan även film och TV där det numera är möjligt att skapa verklighetstrogna bakgrunder och effekter på ett sätt som tidigare varit mycket svårt.
Disneys ”The Mandalorian” är ett exempel där man använt sig av Unreal för att rendera sets i realtid, vilket innebär en helt annan möjlighet för skådespelare att leva sig in i atmosfären, jämfört med att som tidigare varit tvingade att skådespela mot en green screen. Nu befinner sig skådespelare och artister i själva den visuella miljön, projicerad på LED-skärmar från spelmotorerna.
I pressmeddelandet står bl a: ”Samarbetet med Spotify är unikt i sin form då ingen liknande satsning tidigare gjorts av streamingtjänsten. Hur spelningen kommer att vara utformad vill man inte avslöja ännu, men den kommer att vara öppen för den globala publiken.”
Vincent Pontare från Vargas & Lagola, säger:
– Med detta samarbete vill vi skapa något unikt med fokus på vad vi själva värdesätter med vårt musikskapande; storytelling. Vi vill skapa en helhetsupplevelse, en visuell resa, där vi triggar fler sinnen. Sen älskar vi det teatraliska och oväntade, vilket vi vet kommer genomsyra denna spelning.
Spelningen kommer kunna upplevas här: https://cphmusic.dk/liveonline/vargasandlagola/
—–
I helgen genomförde Lil Nas X virtuella konserter i Roblox. Det var första gången som Roblox genomförde den här sortens musikupplevelser. Konserterna genererade 33 miljoner visningar och förstärker den trend vi har sett under 2020 med nya former och koncept kring virtuell livemusik.
De fyra konserterna liknade till viss del den stora konsert som Travis Scott genomförde i Fortnite tidigare i år, som drog 46 miljoner visningar. Roblox ser det här som starten på en ny verksamhet, och kommer genomföra fler konserter framöver.
(Här en YouTube-video från en av konserterna)
Spelplattformen Roblox lanserades redan för 15 år sedan, men det är först de senare åren som plattformen har slagit igenom stort, framför allt hos yngre spelare. Roblox gör det möjligt för användare att skapa spel själva, i Roblox Studio, och över 20 miljoner spel skapas varje år. Roblox har 164 miljoner aktiva användare (MAU).
Roblox har också skapat en alternativ ekonomi med ”valutan” Robux, där användare kan köpa och sälja virtuella saker som t.ex. kläder till sin avatar. Det finns exempel på användare som helt och hållet försörjer sig i den här parallella ekonomin, och tjänar uppåt en miljon kronor per år på att skapa olika former av virtuell merchandise som barn och ungdomar köper för sin robux.
Ett av spelen i Roblox som blivit mycket populärt är musikspelet Splash, där användare kan skapa musik med hjälp av AI. Spelet lanserades i maj 2020 och har nu haft över 21 miljoner unika användare som skapat musik. I Splash kan man själv genomföra konserter, och i helgen tweetade grundaren Stephen Williams att 55 000 ”kids” för första gången haft konsert i spelet på en och samma dag.
—–
Även Foo Fighters genomförde i helgen en livekonsert som sändes online. Biljetterna kostade 15 dollar styck, och delar av intäkterna har skänkts till välgörenhetsprojektet Sweet Relief, som ger ekonomiskt stöd till musiker och artister som påverkats kraftigt av corona-pandemin.
Konserten sändes från Roxy Theater i Hollywood, utan publik, och Dave Grohl konstaterade i mellansnacket att saker och ting kändes mycket annorlunda:
”This is usually the moment in the song where everybody sings along. But that requires people actually to be here. So if you hate your (bleepin’) neighbor, and you hate your (bleepin’) roommate, I want everybody to sing here by yourself to your iPad. If that feels awkward, imagine what it’s like being on this stage pretending there are people here.”
Foo Fighters hade stora planer för 2020, med världsturné och släpp av nytt material, eftersom bandet firar 25 år i år.
—–
Ludvig Strigeus, den tekniska hjärnan bakom Spotify, har tilldelats ett av de finaste priserna som en svensk tekniker kan få, Polhemspriset, utdelat av branschorganisationen och fackförbundet Sveriges Ingenjörer.
Strigeus skapade innan Spotify en av världens största BitTorrent-klienter, µTorrent, och det var på grund av hans kompetenser kring P2P och förmåga att kunna slimma sina programvaror som gjorde att Daniel Ek och Martin Lorentzon tog in honom i Spotify 2006 (och passade på att ge honom 5 procent i bolaget).
Spotify var också baserat på just P2P-teknik fram till 2014, där stora delar av distributionen av musiken byggdes på decentraliserad fildelning mellan användarna (upp mot 80% av distributionen). Men 2014 hintade Spotify att man skulle fasa över P2P-lösningen till en vanlig server-klientmodell, som ett resultat av att lagringsutrymme och bandbredd blivit billigare, och man hade byggt upp en egen robust serverstruktur.
Strigues har utvecklat flera andra programvaror under årens lopp, som t.ex. spelmotorn ScummVM, textredigeraren WebWorks och OpenTTD. Han blev hedersdoktor på Chalmers Tekniska Högskola år 2015.
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande på Sveriges Ingenjörer, kommenterar:
– Idag är möjligheten att lyssna på musik när och var som helst självklar för de flesta. Med effektiv programkod har Ludvig Strigeus flyttat fram gränserna för vad vi förväntar oss av mjukvara i allmänhet. Hans förmåga att utveckla avancerade applikationer med förvånansvärt lite datorkraft är kolossalt imponerande.
—–
En av de större statistikplattformarna för musik, Spotontrack, har lagt till tracking av radiostationer i sin data. Användare kan nu följa hur ofta låtar spelas på radio runt om i världen. Sedan tidigare har två av de andra plattformarna, Soundcharts och Chartmetric, också radio-tracking som en del av sina erbjudanden.
—–
Spotify köper plattformen Megaphone för 235 miljoner dollar. Megaphone är en plattform som gör det möjligt för podcastare att publicera och hantera reklam i sina podcasts. Spotify kommer använda sig av Megaphones teknik för att göra det möjligt för podcastare att inludera reklam i sina sändningar.
—–
Spotify har tagit fram lite data kring vilken musik som varit mest populär att spela på bröllop i Sverige 2020. Alla spellistor som på något sätt har haft en koppling till bröllop har analyserats, och en trend som man kan se är att många bröllop delvis har hållits virtuellt, framför allt bröllopsfester. Ord som Zoom, virtuell och mikropbröllop har blivit allt vanligare.
Topp 10-listan över vanligaste bröllopslåtar i Sverige under perioden juli – oktober ser ut som följer:
1. ‘Kärleksvisan’ av Sarah Dawn Finer
2. ‘Du är allt’ av Sonja Aldén
3. ‘Marry You’ av Bruno Mars
4. ‘För kärlekens skull’ av Ted Gärdestad
5. ‘Perfect’ av Ed Sheeran
6. ‘A Thousand Years’ av Christina Perri
7. ‘Av längtan till dig’ av Cajsa Stina Åkerström, Åsa Jinder
8. ‘Thinking Out Loud’ av Ed Sheeran
9. ‘Utan dina andetag’ av kent
10. ‘How Long Will I Love You – Bonus Track’ av Ellie Goulding
—–
I fredags höll nya tjänsten Tonity en privat release, där plattformen presenterades. Tonity gör det möjligt för användare att dela med sig av musik som man har skapat, men som ännu inte är klar, varpå musiker, producenter, artister kan bygga vidare på det som gjorts. Skulle musiken så småningon lanseras finns möjligheten att via plattformen bestämma royalty splits beroende av hur mycket ”värde” olika musikskapare bidragit med.
—–
ECSA, European Composer & Songwriter Alliance kritiserar i ett offentligt uttalande Spotifys förslag att införa möjligheter för musikägare att kunna prioritera musik i spellistor mot att man avstår en viss del av sina royalties. Organisationen är rätt tuff, och skriver bl.a:
”In that context, Spotify’s suggestion to promise more exposure in exchange of lower royalty rates shows once more its profound disrespect to the community of creators who struggle to make a living. Such a “payola” also puts the spotlight on Spotify’s opaque practices which effectively results in a pay-for-play model to the benefit of a few players with detrimental consequences for the vast majority creators, consumer choice and cultural diversity alike.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se