10 november 2020

Nyss mastrat: MI väljer bland veckans releaser

Folkrock, disco och quirky indiepop  hittar vi bland veckans utvalda releaser av MI:s Lars Nylin och Christel Valsinger. Och så lite representation från Så mycket bättre!

RAYE Love Of Your Life (låt)

Brittiska sångerskan RAYE, eller Rachel Keen som hon heter, under den här vinjetten i somras med låten Natalie Don’t, en discopärla med melankolisk klang. I nya Love Of Your Life  är vi fortfarande på dansgolvet, men tempot är högre och stämningen mer uppåt. Först vid en koll upptäcker jag att låtskrivarna är svenska –  Isabella Sjöstrand och Anton Göransson. Den sistnämnde  var nominerad till Denniz Pop Awards förra året. [Universal]

Miley Cyrus ft  Stevie Nicks  Edge of Midnight (Midnight Sky Remix) (låt)

Miley Cyrus visar just nu upp tydliga rockinfluenser och har gjort covers på Blondies Heart of Glass och Cranberries Zombie tidigare i år. Hiten Midnight Sky, som är första sigeln från kommande albumet Plastic Hearts, bär redan i original på inspiration från Stevie Nicks och här har den mashats med Nicks klassiker Edge of Seventeen. De sitter så bra ihop att det nästan är svårt att skilja dem från varandra. [Sony]

Tamara & the Dreams internet song (låt)

Sångerskan och låtskrivaren Tamara Reichman från Melbourne ligger bakom Tamara & the Dreams, som gör quirky, färgstark indie som påminner en del om The Pipettes. Skramliga gitarrer, 60-talsinfluenser och lite punkkänsla. [Tamara & the Dreams]

SVEAPity Party (EP)

Singeln All My Exes var en av mina sommarfavoriter och på den här andra EP:n från stockholmsartisten SVEA finns den med tillsammans med ytterligare ett par tidigare släppta spår, I’ll Get Better och Never Call Me Again. EP:n som innehåller sex låtar, skildrar olika stadier i ett uppbrott och SVEA är lika mycket stjärna i de poppiga spåren som i avslutande Aftermath, med fin soul-vibe. [Universal]

 

Lars väljer:

Kylie MinogueDisco (album)

Vi puritaner kallar knappast musik från 2020-talet för disco och Kylie Minogue är ingen discodrottning. Men hon är kungligt bra på nu-disco och det var ett tag sedan hon gjorde det så effektivt som på albumet, visst, Disco. Här radar australiensiskan upp pärla efter pärla med singeln Say Something som möjlig topp. Inledande starka Magic har Malmöexporten Peter Wallevik bland en av låtmakarna [Darenote/BMG Rights].

Junior BrielleDyrt & heligt (EP)

Brunflos bästa har något ständigt truligt över sig som jag inte riktigt köper. Men det skymmer inte att dom är fortsatt i topp bland arvtagare till en svensk poptradition som förenar allt från Mauro Scocco till Kent. Melodi, raka pricksäkra texter och en rejäl skopa sentiment i skön förening. Favoritspåret här har en viss sanning i titeln: Bäst i Sverige [Sony].

GarmarnaFörbundet (album)

Den globala framgången för låten Herr mannelig – 20 miljoner visningar på YouTube, åtta miljoner på Spotify – har bidragit till att locka fram ett nytt album från landets tyngsta folkrockare. En recensent skrev i en sågning att bandet tappat all värme från när de kom fram på 90-talet. Det kan stämma, men jag fascineras desto mer av den frenetiska kylan. Det slutar i bandets effektivaste album sedan Guds spelemän från 1996 [Season of Mist].

Markus KrunegårdFattig bonddräng (låt)

Utöver lyftet för Ana Diaz 100 återstår det ännu för mig att hudknottras av en låt i årets Så mycket bättre. Närmast kommer explosionen i slutet av Markus Krunegårds tolkning av låten som Tommy Körberg en gång frontade. Säreget eftersom slutet är instrumentalt och att jag ser Krunegåds största plus i hans ord och frasering. Så kan det gå [Ärlige Markus/Universal].