Ett tomt Cirkus i Stockholm och så Alfons Karabuda från SKAP och Musiksverige som på bästa sändningstid berättar för SVT Nyheter att det beräknas att musikbranschen kommer att förlora 7,2 miljarder under 2020.
Musikindustrin.se presenterade Musiksveriges estimat om de katastrofala följderna av pandemin för musikbranschen redan för några veckor sedan.
Men rapportens mörka siffror hamrades på något sätt in hårdare när även den breda allmänheten tog del av dem i SVT och även TT. Liksom av Karabudas beskrivning att situationen inte minst drabbar djupet av svensk musik. Det är inte minst mindre aktörer som drabbas när i synnerhet livemusiken gått i ett stillastående stålbad, ett fakta att bara hamra och hamra.
Förhoppningsvis blir det någon nytta av att de becksvarta siffrorna sprids bredare. Åtminstone den här tyckaren har bilden att det fortsatt smyger en tanke av ”det där med musik är väl trevligt, men knappast nödvändigt”. Hos inte bara allmänhet, utan även, och viktigare, hos ansvariga politiker.
Där smyger av nedprioritering, okunnighet eller skär ignorans uppfattningen att live ändå i överskådlig framtid kan hanka sig fram virtuellt. Eller ”göra något annat”, vad nu detta något annat är.
Själv har jag pausat liveupplevelsen helt. I princip förträngt. Jag märker att många tänker så.
Andra längtar sig smått sjuka. För att de kort sagt åter vill vara med och dela massans kraft kring en spelning.
För andra för att de konstnärligt eller överlevnadsmässigt helt enkelt måste det.
Live stod 2019 för 56 procent av branschens omsättning på 12,2 miljarder. Slaget mot omsättningen, och allt av mänskligt som ryms i denna fiskala siffra, blir stenhårt.
Men förhoppningsvis inte helt förgörande.
Kanske bidrar inslag som det nämnda till att stödet i förlängningen blir ett helt annat än vad som hittills annonserats.
*
54:e upplagan av countrymusikens CMA Awards hålls i Nashville 11 november med Reba McEntire och Darius Rucker som värdar. Den sänds av SVT2 21 november kl 19.00. Country Music Association har som bekant flera från den svenska musikbranschen involverade så man kan gissa att Så mycket bättre får viss konkurrens den kvällen…
*
Kobalt hade i veckan topp 3 på svenska Spotify topp 50. Imponerande. Men det svenskkopplade bolaget säljer också. Offensiva Hipgnosis köpte i veckan 42 kataloger från Kobalt. Dock ska Kobalt även i fortsättningen administrera katalogerna.
*
The Queens Gambit på Netflix är inte bara en sensationell miniserie. Den har också ett helt lysande musikval. Missa inte.
*
I förra krönikan hyllade jag att Så mycket bättre hade minskat på övningar utanför musikbordet. Den glädjen blev kortvarig även om snacket kring Lisa Nilsson i o f s gav en spets som programmet sällan äger.
*
Att Benjamin Ingrosso i samma Så mycket bättre kallar sin favorit för ”Plurra” är smått rörande. Men Ingrosso fortsätter att leverera desto mer i entusiasm och i covers. Dubbel på Spotify topp 50 är ruskigt imponerande i dessa dagar.
*
Aftonbladet skriver om samma program att källor avslöjat för tidningen att artisterna får 300 000 krav vardera för sin medverkan men att ”det blir inte så mycket kvar efter att man betalat inspelningen av låtarna”. Min uppfattning är att det i de flesta fall är bolagen som bekostar inspelningarna, så visst är det mycket lukrativt att vara med.
*
Till sist något odelat positivt. Behövligt i dessa dagar: antalet prenumeranter ökar ordentligt. 100 bara senaste veckan. Välkomna alla!
Lars Nylin