Spotify börjar testa möjligheten för musikägare att påverka rekommendationsalgoritmerna, samtidigt som tillväxten i antalet användare överträffade förväntningarna under det tredje kvartalet 2020. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Spotify släppte i förra veckan kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2020. Tjänsten har numera 320 miljoner MAUs, varav 144 miljoner betalar, vilket var mer än förväntat. Det som ökade mest under kvartalet var de reklamfinansierade gratisabonnemangen, som ökade med 9 procent jämfört med det andra kvartalet.
Intäkterna fortsätter att öka, och landade globalt på närmare 2 miljarder euro. Trots det gick Spotify med förlust, med 40 miljoner euro. Europa är även fortsatt den största marknaden, med 34% av användarna, Nordamerika kommer på andra plats med 25% av användarna, medan Latinamerika nu står för 22% av användarna.
Det innebär att ”bara” 19% av de totala antalet användare kommer från övriga världen, så som Kina, Indien, Japan, övriga Asien, Ryssland, Afrika, Mellanöstern etc. Ser man till antalet betalande MAUs är det endast 10% av användarna som kommer från ”övriga världen”.
Men det verkar ändå ha tagit fart i Indien för Spotify, tack vare massiva marknadsföringskampanjer. Spotify skriver också att efter nedgången i konsumtion under våren, har lyssnandet kommit tillbaka till samma nivåer som innan corona-pandemin.
ARPU fortsätter att gå ned, och ligger nu på 4,19 euro i månaden. Det kan jämföras med samma kvartal för två år sedan, år 2018, då ARPU låg på 4,73 euro. I sig är nedgången inget konstigt, eftersom Spotify introducerats på många marknader där man inte kan sätta lika höga abonnemangspriser som i Europa och USA, samt att man satsat på studentrabatter och familjeabonnemang.
Det verkar dock som om prishöjningar är på gång. I Australien höjde man priset för familjeabonnemang med en australisk dollar i oktober, något som också gjordes i Sverige för ett år sedan, från 149 kr till 169kr/mån. Daniel Ek sade i samband med presentationen av kvartalsrapporten:
– I believe an increase in value per hour is the most reliable signal we have in determining when we are able to use price as a lever to grow our business. While it’s still early, initial results indicate that in markets where we’ve tested increased prices, our users believe that Spotify remains an exceptional value and they have shown a willingness to pay more for our service. So as a result, you will see us further expand price increases, especially in places where we’re well-positioned against the competition and our value per hour is high.
Enbart en prisjustering för KPI/inflationen i Sverige t ex, skulle innebära att ett Spotify-abonnemang idag borde ligga på 111 kronor, för att motsvara vad 99 kronor var värt år 2008. Därför är det väl ganska troligt att vi borde se en ökning på vanliga Premium-abonnemang till åtminstone 109 kr/mån relativt snart.
Spotify skriver att 750 000 artister och ”teams” nu använder sig av Spotify for Artists. Det kan jämföras med samma kvartal 2018, då 250 000 artister använde plattformen.
Under kvartalet lanserade man möjligheten för användare att donera pengar direkt till artister, i Latinamerika, Turkiet och Nya Zeeland. Funktionen heter Artist Fundraising Pick och sker i samarbete med Givealittle, Mercado Pago och PayU. Ingen information finns än så länge om när den här donationsfunktionen ska rullas ut på andra marknader.
Prognosen för det fjärde kvartalet 2020 är en fortsatt liknande tillväxt, man räknar med att ha 340-345 miljoner MAU i slutet av året, och man räknar med en fortsatt förlust på 32-112 miljoner euro.
*
Just nu diskuteras en del kring den nya podcastfunktionen där poddskapare kan inkludera musik från Spotify i sina podcasts, när man skapar dem med hjälp av Anchor, som Spotify köpte förra året. Musiken spelas upp på samma sätt som vanliga strömmar, men ingår alltså i en podcasts tidslinje.
Det innebär att musiken endast kan spelas upp i podden när den lyssnas på via Spotify. Dels binder det poddskapare närmare Spotify, och innebär också ett slags exklusivitet (så länge inte övriga streamingtjänster och plattformar inför liknande funktion, och det blir möjligt att flytta metadata mellan tjänsterna). Än så länge har möjligheten gjorts tillgänglig i USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Nya Zeeland och Irland.
*
Samt, ytterligare en nyhet gäller den ”tudelade marknadsplatsen”, som Daniel Ek pratat om ett tag, där möjligheten för artister och labels att påverka rekommendationer genom spellistor nu börjar testas i utbyte mot att Spotify får behålla en större andel av pengarna. Funktionen kallas för Artist Input.
Musikägare kan helt enkelt välja vilka låtar som de anser vara ”prioriterade”, och algoritmerna kommer då att ta hänsyn till detta tillsammans med alla de andra urvalskriterierna, som collaborative filtering, ljudegenskaper som tempo och energi, låtarnas längd, användarens lyssningshistorik och agerande på plattformen, mm. Spotify skriver:
”In this new experiment, artists and labels can identify music that’s a priority for them, and our system will add that signal to the algorithm that determines personalized listening sessions. This allows our algorithms to account for what’s important to the artist—perhaps a song they’re particularly excited about, an album anniversary they’re celebrating, a viral cultural moment they’re experiencing, or other factors they care about.”
Till en början kommer möjligheten enbart testas i Spotify Radio och autoplay-funktionen, och endast i USA. Än så länge finns ingen offentlig information om hur mycket Spotify planerar behålla av royaltyn när någon använder sig av funktionen.
Läs mer
Kvartalsrapporten (PDF)
—–
Det nya paketabonnemanget Apple One rullas nu ut över hela världen. Tre olika varianter finns, ett abonnemang som inkluderar Apple Music, Apple TV+, Arcade och 50GB i lagringsutrymme på iCloud. Abonnemanget kostar 14,95 dollar i månaden.
Familjevarianten innehåller samma tjänster, med möjlighet för upp till 5 personer att använda tjänsterna samtidigt, och 200GB i lagringsutrymme. Det abonnemanget kostar 19,95 dollar/mån.
Det tredje alternativet är det ”stora” erbjudandet, Premier, som kostar 29,95 dollar/mån, och förutom tidigare nämna tjänster ingår där Apple News+ och kommande tjänsten Apple Fitness+, samt 2 terabyte lagring på iCloud.
Trots att Apples senaste kvartalsrapport visade på rekordförsäljning av både datorer och tjänster, har aktien tagit lite stryk under oktober månad, framför allt på grund av att försäljningen av iPhone minskade rejält jämfört med förra året. Men det ska nog också ses i ljuset av den ökade smittspridningen och oron kring pandemin.
Totalt sett stod tjänsterna, inkluderande Apple Music och Apple TV+, för en stor intäktsökning, från 12,5 miljarder dollar samma kvartal förra året till 14,5 miljarder dollar i år. Försäljningen av fysiska produkter gick totalt sett ned jämfört med förra året.
Eftersom Apple ha brutet verksamhetsår var detta deras fjärde kvartal, och intäkterna för hela verksamhetsåret landade på smått otroliga 274 miljarder dollar. Även om jämförelserna haltar lite, kan det vara värt att nämna att Spotifys intäkter för helåret 2019 låg på 7 miljarder dollar, Facebook på 70 miljarder, Alphabet på 162 miljarder, medan Tencent hade intäkter motsvarande 56 miljarder dollar.
—–
TikTok och Sony Music Entertainment har skrivit ett licensavtal som innebär att Sonys musik nu kan användas fullt ut i appen. Dennis Kooker från Sony, säger:
– Short-form video clips have developed into an exciting new part of the music ecosystem that contribute to the overall growth of music and the way fans experience it. TikTok is a leader in this space and we are pleased to be partnering with them to drive music discovery, expand opportunities for creativity and support artist careers.
Sedan tidigare har Warner och Universal också ett slags interimslicenser under en begränsad tid, samtidigt som indiebolagens förhandlingsorgan Merlin slöt en licens med TikTok tidigare under 2020.
—–
I ett historiskt ögonblick gick i veckan videon Baby Shark Dance om Despacito som den mest visade videon på YouTube. Baby Shark Dance har i skrivande stund 7,052 miljarder visningar, medan Despacito har 7,040 miljarder visningar.
Det finns ca 7,8 miljarder människor i världen.
—–
Alibaba Group har ingått ett samarbete med Universal som innebär att kineser kommer att kunna köpa merchandise genom Bravado. Merchandies från artister som Tupac, Guns N’ Roses, The Rolling Stones, Bob Marley och Taylor Swift finns nu att köpa online i Kina.
Universal Music China, Bravado, Tmall Global och Alibaba kommer tillsammans ha en ”featured artist” varje månad framöver, som man kan köpa merchandise från. Först ut är just Taylor Swift.
—–
Lästips: Experts panel – how can the music industry diversify its income streams?
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se