Svenska Soundtrack Your Brand har förnyat sitt avtal med Warner Music. Soundtrack Your Brand, som bygger sin affärsidé på att vara ett “Spotify för företag”, sjösätter samtidigt det hittills största on-demand-streaming-erbjudandet för Business-2-Business, kallad Soundtrack Unlimited.
Det unika i den nya tjänsten är att företag för 50 dollar får tillgång till en katalog som motsvarar Spotify och Apple Music, d.v.s. betydligt mer än konkurrenter som Pandora for Business eller Imagesound.
Enligt Nielsen förlorar rättighetsägare årligen i nivå 2,6 Miljarder dollar i royalties från företag som använder musik. Det är i det glappet Soundtrack Your Brand agerar.
Ola Sars på Soundtrack Your Brand säger till Musikindustrin:
– Vi tillsammans med 10 000 rättighetshavare lanserar vad vi, subjektivt såklart, anser är det hittills starkaste greppet för att höja intäkterna för musik-streaming worldwide. Fusket ska upphöra. Det kommer att generera 6-12 gånger mer royalties till skivbolagen och därmed artisterna än tjänster hittills gett. Av 50 dollar kommer 25 gå till bolagen. I dag betalar B2B-aktörer ut mellan två och fyra dollar av motsvarande.
Sars jämför situationen med hur det såg ut på sportfronten tills för några år sedan.
– Den bästa jämförelsen är att gå till TV-sportbranschen. Om du vill visa exempelvis Premier League på din engelska pub betalar du i dag i nivå 200 000 kronor per år. Det är pubägarna beredda att betala, för att det lönar sig. Med samma tankesätt går vi nu in med musik för att hitta vad som beräknas till 15-20% potentiell tillväxt i musikstreaming fram till år 2030.
I augusti gjorde numera USA-ägda Soundtrack Your Brand ett motsvarande avtal med Universal Music.
Läs mer här:
Lars Nylin