Från tassande nordamerikanska naturhymner med Fleet Foxes till Klara & Jag med noveller från Gullmarsplan i södra Stockholm. Christel Valsinger och Lars Nylin letar lite överallt i veckans Nyss mastrat.
Christel väljer:
Guleed – Har du vatt här (låt)
Malmöartisten Guleed gör sig redo att släppa sitt andra album Lucky20, med ännu en singel. Har du vatt här mixar upptempo beats med en sorgsen melodi och en text om att bo där dom ”skjuter först, sen ställer frågor.” Hjärtskärande bra. [Malmö NewWave]
Fleet Foxes – Shore (album)
Ett nytt album med Seattlebandet Fleet Foxes är precis vad man behöver när löven börjar gulna. Särskilt när det låter såhär omfamnande och ljust! Storslagna popverk varvas med tassande naturhymner där vokalmattorna värmer som ljumma sensommarvindar. Deras bästa album sedan debuten 2008. [Playground]
First Aid Kit – Come Give Me Love (låt)
Ljuvlig version av Ted Gärdestads vackra folk-pop-ballad från 1973, som kommer både på svenska och engelska. Den senare är duons egen översättning för att låten ska få chansen att bli hörd även utanför Sveriges gränser. Klara och Johanna sjunger likt Ted med en så uppriktig inlevelse och värme att gråten är nära.
Låtarna ges ut i samband med Cancerfondens årliga Rosa Bandet-kampanj där First Aid Kit designat själva bandet. [Columbia/Sony]
Cherrie – Maria (låt)
Cherrie sjunger med mjuk precision över ett drill-beat – en subgenre till hiphop och trap som blivit populär med rappare som Pop Smoke. Själva Maria är en fiktiv karaktär som ”gestaltar det evigt feminina, lyfter kvinnor som vägrar ta skit”, uppger pressmeddelandet. Alltsammans blir en fin, smått hypnotisk kombo. [Araweelo/Asylum/Warner]
Lars väljer:
Klara & Jag – Det slutar inte här (album)
Första albumet från en Stockholmsduo som det bubblat kring i några år nu. En smärre hype rentav, som blir ännu mer motiverad med denna första helhet av novellbilder av en twentysomething-tillvaro i Stockholm. Jämförelser med Veronica Maggio är nog oundvikliga. Dom kommer även här, men tänkt som beröm. En mycket intressant premiär [Warner].
Helen Sjöholm – En ny tid (album)
Efter flera decennier som ledande svensk röst gör Helen Sjöholm ett första album med rakt genom nyskrivna låtar. Ansvariga för materialet skiftar från Anna Ternheim – som skräller med att leverera pop-ösiga Kommer du ihåg (gästad av Ola Salo) – till nyare namn som Paulina Palmgren. Producenten Andreas Dahlbäck håller rimligt ihop ett album som ständigt balanserar mellan pop och musikal. Det är inget fulländat verk, balansakten blir stundtals spretig. Men det ger mersmak, om man kan säga så om en av våra mest erfarna sångerskor [Universal].
Bruce Springtsteen – Ghosts (låt)
Det diskuteras flitigt i djupaste Bruceland om de nya låtarna från Springsteen håller måttet eller ej. Bekvämt placerad på läktaren, jag har inte fullt ut omfamnats av en Springsteen-platta sedan Nebraska, finner jag frågetecknen kring först Letter To You och nu Ghosts onödigt kurviga. Om måttstocken är att Bruce under andra halvan av karriären skapat få motsvarigheter till det han gjorde på 70-talet är detta långt mer än habilt. Redan det rusiga larmet i ett frisläppt E Street Band räcker långt. Jag ser fortsatt fram mot det kommande albumet med viss febrighet [Columbia/Sony].
Yves Jarvis – Sundry Rock Song Stock (album)
När kollega Christel lade beslag på Fleet Foxes makalösa nya album Shore gav jag mig ut på fokuserad jakt efter annan ny nordamerikansk pop som rimmar med ord som ”överjordiskt” och ”drömskt”. Fyndet blev det nya albumet från den Montrealbaserade multiinstrumentalisten Jean-Sebastian Audet, som nu kallar sig Yves Jarvis efter att ha gjort några album som Un Blonde. Maken till fascinerande ljudäventyr var det länge sedan jag hörde på ett album som stannar hitom gränsen för ordet ”experimentellt”. Bör definitivt kollas in av älskare av Robert Wyatt, Brian Eno eller varför inte Fleet Foxes [Anti].