15 september 2020

JOHANSSON om DSM-direktivet, Fortnite, Facebook Live, TikTok mm

Är EU-kommissionen på väg att ta ”udden” av det nya EU-direktivet? Facebook börjar blockera vissa livesändningar. Ny konsertserie i Fortnite. Det och mycket annat från Daniel Johansson. 

—–

Även om corona-pandemin har satt en del käppar i hjulen för arbetet med DSM-direktivet, är planen fortfarande att direktivet ska vara implementerat i EU´s medlemsländer 2021. En del av arbetet har handlat om att internt i varje land forma olika arbetsgrupper för att hämta in information kring de specifika förhållandena i just det landet, ett arbete som i Sverige leds av Justitiedepartementet och där musikindustrin representeras av STIM, IFPI, SAMI, Spotify, Epidemic Sound, SoundCloud, SKAP, NCB, Musiksverige, FST och Copyswede.

Men ett precis lika viktigt arbete har varit EU-kommissionens eget insamlande av åsikter på nationell nivå, för att kunna ta fram riktlinjer och förslag till hur direktivet bör integreras i befintlig upphovsrättslagstiftning. Sedan direktivet röstades igenom i EU-parlamentet våren 2019 har kommissionen haft en löpande dialog med länder och aktörer, och den 10 september publicerade man resultatet av det arbetet specifikt för artikel 17, artikeln som berör den nya lagstiftningen kring användargenererat innehåll på digitala tjänster, i ett Final Consultation Paper.

Det tog inte många timmar innan organisationer inom samtliga kultursektorer i Europa reagerade, och samma dag publicerades en officiell skrivelse till kommissionens ansvarige, Thierry Breton, underskriven av IFPI, Impala, ECSA, IMPF, ICMP, GESAC och många andra aktörer, inklusive branschorganisationer från media- och filmbranschen. I skrivelsen står bl a:

”We are very concerned that, in its Consultation Paper, the Commission is going against its original objective of providing a high level of protection for rightsholders and creators and to create a level playing field in the online Digital Single Market. It interprets essential aspects of Article 17 of the Directive in a manner that is incompatible with the wording and the objective of the Article, thus jeopardising the balance of interests achieved by the EU legislature in Article 17.”

Kritiken handlar bl a om hur kommissionen definierar vad som är ”troligt” eller ”icke troligt” upphovsrättsintrång. Rättighetshavarna menar att en sådan ad hoc bedömning, som inte ingår i artikel 17, skulle kunna leda till juridisk osäkerhet i samband med implementeringen av direktivet.

Helen Smith från indiebolagens samarbetsorgan Impala, säger:

– The Directive is meant to rebalance the online market by reinforcing the position of creators and citizens in their dealings with platforms. It constitutes a significant step towards a fairer internet. Why rewrite the rules now? The Commission is at risk of overstepping its guidance role by re-opening the directive, which is the result of a carefully crafted compromise reached by the co-legislators, the European Parliament and Member States.

—–

Spotify Lite, den slimmade versionen av Spotify-appen för marknader där uppkopplingen kanske inte alltid är den bästa, lanserades under 2019. Appen är bara ca 10 MB stor, och ljudet är mer komprimerat än i den vanliga appen. Lite-versionen finns också bara tillgänglig för Android.

Spotify avslöjar nu lite information kring användandet under det första året. Brasilien är det land där flest använder Lite, följt av Mexiko, och på tredje plats Indien. Även om Spotify inte avslöjar exakt hur många som använder Lite, är 75 procent av de som använder den mindre appen under 29 år i Indien. Globalt är det låten Señorita som strömmats mest i Lite-appen, följt av Dance Monkey och Tusa.

Samtidigt meddelades i veckan att IKEA och Spotify inlett ett samarbete med sajten Rhythm of Life, där besökare kan ange ett antal parametrar kring dagen, hur hög eller låg ”rytm” man har i sitt liv under olika perioder, och vilka känslotillstånd man befinner sig i. Baserat på besökarens lyssningshistorik autogenereras en personlig spellista som förändras under dagen.

Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify, säger:

– Magin med musik är att den kan förstärka känslorna genom livets alla skeenden. Alla tillfällen under en dag har sin perfekta låt och spellista, och det är otroligt spännande att tillsammans med Ikea nu ge den perfekta rytmen till vardagsbestyren.

—–

Facebook har ändrat sina villkor för livesändningar, i ett försök att förhindra kommersiella sändningar som främst använder sig av inspelad musik där licenser inte är fullständigt clearade, som t ex DJ-set och liknande. I de nya villkoren står bl a:

”Use of music for commercial or non-personal purposes in particular is prohibited unless you have obtained appropriate licenses. You may not use videos on our Products to create a music listening experience. We want you to be able to enjoy videos posted by family and friends. However, if you use videos on our Products to create a music listening experience for yourself or for others, your videos will be blocked and your page, profile or group may be deleted. This includes Live.”

Som ett resultat av corona-pandemin har många plattformar för livesändningar sett ett uppsving. IQ Magazine har inlett en serie med intervjuer med några av de största plattformarna, först ut är LiveFrom, StreamYard och Sansar.

—–

RIAA har släppt de amerikanska siffrorna över intäkter till masterägare under det första halvåret 2020. Precis som på många andra marknader verkar corona-pandemin ha ökat på tillväxten för streaming, samtidigt som försäljningen av fysiska skivor av naturliga skäl minskat drastiskt.

Kanske på grund av det passerade intäkterna från vinylskivor intäkterna från CD-skivor, vilket innebär att USA blir det första landet där ett äldre format går om ett nyare.

Antalet betalda streamingabonnemang ökade med 24 procent jämfört med samma period år 2019, och i genomsnitt var det 72 miljoner amerikaner som betalade för streaming under januari – juni 2020. Av de totala intäkterna i USA på 5,7 miljarder dollar utgör nu intäkterna från streaming över 84 procent, med 4,8 miljarder dollar.

Mitch Glazier, CEO och styrelsordförande för RIAA, säger:

– While we’re pleased that the years of hard work and resources we’ve invested in streaming are driving growth in paid subscriptions, today’s report demonstrates just how much work remains to achieve a sustainably healthy music ecosystem for both music creators and fans. We must continue working to help sustain live music and venues, support gig workers and session musicians, and ensure fair pay for music on all digital platforms.

Läs hela rapporten (PDF)

Även Spanien rapporterade i veckan som gick ökade intäkter för den inspelade musiken jämfört med 2019, med 4 procent, detta trots att branschorganisationen Promusicae i våras gick ut med en rapport som tydde på att intäkterna skulle gå ned inte bara för livemusiken utan även för den inspelade musiken.

—–

Analysfirman Alpha Data, (tidigare BuzzAngle, som sköter topplistor och data för RollingStone) har analyserat musik från 1,6 miljoner artister som laddats upp till streamingtjänsterna under det senaste året, och resultaten visar att musiken från 16 000 artister (1 %) stått för 90 procent av streamingen.

Dessutom, 10 procent av artisterna (160 000) stod tillsammans för 99,4 procent av streamingen, vilket innebär att ca 1 440 000 artister delade på 0,6 procent av alla strömmar. Samtidigt, om man jämfört med radio spins (i USA), där topp 1 procent av artisterna står för 99,996 procent av spelningarna, är streamingen klart mer diversifierad.

Läs artikel

—–

Samtidigt som Microsoft meddelar att man inte längre är intresserade av att köpa den amerikanska delen av TikTok, satsar YouTube på TikTok-liknande funktioner. Förutom att man i den vanliga appen satsar på att rekommendera korta videos med möjligheten att swipa fram nya videos och snabbt dela och gilla, kommer man lansera en fristående app som kallas ”Shorts”.

Appen kommer lanseras i Indien här i september, ett naturligt land att satsa på med tanke på att YouTube är den dominerande video-plattformen i landet samtidigt som TikTok blockerats där.

I Europa fortsätter dock TikTok växa och nådde nyligen 100 miljoner aktiva användare, vilket skulle kunna jämföras med t ex Spotify, som också har ca 100 miljoner MAU i Europa.

Amerikanska företaget Oracle avslöjade i veckan att man ingått avtal med ByteDance att fungera som ”trusted technology provider”, och skulle därmed fungera som en slags garant för att användardata inte hamnar i fel händer. TikTok skickade därmed in en skrivelse till de amerikanska myndigheterna, och säger:

”We can confirm that we’ve submitted a proposal to the US Treasury Department which we believe would resolve the administration’s security concerns. This proposal would enable us to continue supporting our community of 100 million people in the US who love TikTok for connection and entertainment, and the hundreds of thousands of small business owners and creators who rely upon TikTok to grow their livelihoods and build meaningful careers”.

Fortfarande kvarstår att se om lösningen kommer godkännas av Vita Huset.

—–

Radioaggregatören TuneIn stämdes av Sony Music och Warner Music i Storbritannien år 2017, för att inte ha korrekta licenser på plats. TuneIn aggregerar in en massa olika radiokanaler, som man kan lyssna på direkt i appen, och de menade att eftersom radiokanalerna i sig redan har licensierat musiken och betalar, behöver TuneIn inte göra det.

Under 2019 beslutade en brittisk domstol att TuneIn visst behövde lösa licenser, enligt principen ”last window out”, dvs den som i slutändan exponerar musiken gentemot musiklyssnare är också skyldig att lösa licens och kompensera rättighetshavarna. Man skulle t.ex. kunna ta exemplet med en frisör som spelar P3 i salongen här i Sverige, även om Sveriges Radio redan har en licens måste frisören också ha en licens med STIM och SAMI.

Domslutet överklagades men High Court of Justice har nu slagit fast att TuneIn måste ha licens för brittiska radiokanaler, genom PPL. TuneIn, som främst används som en gratisapp finansierad med reklam, har därmed stängt ned tillgången till den största andelen av brittiska radiokanaler. Radiokanaler från resten av världen går dock fortfarande att lyssna på.

—–

Deezer har börjat erbjuda ljudböcker på vissa marknader, nu senast i Nederländerna. Ljudböckerna ingår i det vanliga Premium-abonnemanget, och det är också möjligt att ladda ned böcker för offline-lyssning.

Deezer har en ganska liten marknadsandel i Nederländerna, 3% av marknaden, vilket placerar tjänsten på fjärde plats. Spotify är största streamingtjänst med 46% av marknaden, medan YouTube Music ligger på andra plats med 11%. Apple Music har endast 5% av marknaden.

Deezers utbud av ljudböcker är dock begränsat jämfört med andra ljudbokstjänster, man fokuserar på populära böcker i 12 olika kategorier. Sedan tidigare finns ljudböcker även på Deezer i Frankrike och Tyskland.

—–

Fortnite har lanserat en ny serie konserter som man kallar Spotlight, och som kommer genomföras i Party Royale. Konserterna bygger vidare på koncepten som tidigare använts av t ex Marsmello, Travis Scott, Diplo, Deatmau5 m fl. Nate Nanzer, Head of Global Partnerships på Epic Games, säger:

– This is a tour stop. If you’re on tour, you want to stop on the Fortnite stage. It’s a unique way to get in front of an audience that maybe you’re not reaching through other means.

– Similar to the way if you’re an artist and you have a new album coming out, you might play on Fallon or Saturday Night Live, or some platform like that. We think this is a similar platform where you can get in front of the 350 million plus Fortnite players.

Dominic Fike startade konsertserien i förra veckan, och kommande konserter genomförs den 19 och 26 september. Än så länge har inte Epic Games avslöjat vilka artister som kommer uppträda vid de kommande konserterna.

—–

Lästips 1: Why the struggle of small venues will affect the entire music industry

Lästips 2: Live music down 64% this year – but will rebound in 2021

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson