The Weeknd som talande AI-avatar. Spotify satsar på ljudböcker. Apple Music lanserar nya radiokanaler. Triller i samarbete med 7digital. Warner köper IMGN Media. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Ända sedan Apple Music lanserades sommaren 2015, har det diskuterats flitigt om när Apple skulle komma med en prenumerationslösning som förutom musik också inkluderar film, TV-serier och spel. Nu verkar det som om en sådan ”paket-prenumeration” är på gång.
Bloomberg skriver att den nya prenumerationen ”Apple One” skulle kunna lanseras i oktober 2020, och innehålla flera olika prisnivåer beroende av vilka olika områden man väljer. Basprenumerationen skulle vara Apple Music och Apple TV+ tillsammans, nästa nivå skulle lägga till Apple Arcade, och den dyraste nivån skulle också inkludera Apple News+.
Apple blev för ett par veckor sedan det högst värderade bolaget i världen, efter att man passerat Saudi Aramco. Värdet på Apple ligger just nu på ca 2 biljoner dollar, vilket som en jämförelse motsvarar nästan fyra gånger Sveriges BNP. Sedan slutet av mars har aktiens värde mer än fördubblats, från 225 dollar till över 450 dollar.
Ingen information finns än så länge kring vad Apple One kommer att kosta i de olika utförandena, eller i vilka länder prenumerationsvarianten kommer finnas från start.
*
Apple har också bytt namn på flaggskeppet Beats 1, som man startade i samband med att Beats Electronics och Beats Music köptes upp. Det nya namnet är Apple Music 1, och förändringen är en del av en satsning på radio på Apple Music. Två nya kanaler lanseras också, Apple Music Hits och Apple Music Country.
Oliver Schusser, Vice President för Apple Music, Beats och International Content, säger:
– De senaste fem åren har Beats 1 funnits på plats vid alla betydelsefulla ögonblick i musikkulturen. Vi har lyft fram mänsklig närvaro och dragit till oss lyssnare med exklusiva program av några av de mest nyskapande, respekterade och omtyckta musikprofilerna.
– Nu är Apple Music en unik global plattform där artister i alla genrer kan diskutera, skapa och dela musik med sina fans, och det är bara början. Vi tänker fortsätta investera i direktsänd radio och ge lyssnare i hela världen möjlighet att hänge sig till musiken de älskar.
*
Samtidigt har Facebook nu officiellt sällat sig till de företag som kritiserar Apple för sin strategi att ta 30 procent provision på alla appköp genom App Store. Epic Games, som framför allt driver spelet Fortnite, har gått så långt att man har stämt Apple. Som bekant utreder EU-kommissionen just nu om Apples affärsmetoder är konkurrenshämmande, efter att ha blivit anmälda av bl a Spotify.
—–
Den svenska Spotify-sommaren har präglats av roadtrips och camping. Enligt statistiken verkar många svenskar ha varit på gott humör under sommaren, totalt sett har det streamats gladare musik än föregående månader. Men samtidigt har det skapats 2 700 spellistor som innehåller ordet ”uttråkad” i titeln.
En trend som syns är att många har börjat blanda podcasts och musik i sina spellistor, där Sommar & Vinter i P1, P3 Dokumentär, P3 Historia och Anders Lundins Svenska folkets historia har varit populära.
Även globalt har Spotify noterat en övergripande förändring av “känslan” i musiklistorna som streamas. I juli streamade Spotify-lyssnarna mer glad upptempo musik jämfört med tidigare månader. Om juli pekas ut som årets hittills “gladaste” månad är april den månad då Spotify-lyssnarna streamade som mest sorglig musik och flest downtempo-låtar.
*
Spotify verkar vara på gång att åtminstone undersöka möjligheten att ge sig in på ljudboksområdet, med en ny tjänst som Head of Audiobooks ute för ansökan just nu. Arbetsuppgifterna inkluderar att utveckla och genomföra Spotifys strategi för böcker, hitta innehåll att licensera genom att skapa relationer med förlag, och bygga upp ett team kring ljudböcker på tjänsten.
Spotify skriver:
In this role, you will be responsible for the creative oversight, content strategy, editorial and programming, and execution of our Audiobook strategy. You will build a team that delivers distinctive, diverse, engaging, audio content. This will require deep collaboration with internal creative, business, R&D and editorial teams, as well as external partners, and others. This is an opportunity to imagine new possibilities for what AudioBooks can be.
Spotify har under en längre tid pratat om visionen att streamingtjänsten ska vara den största plattformen för ljud i världen. Därför är det ganska logiskt att Spotify, efter att ha tagit position inom podcasts, också tar steg för att ge sig in på ljudboksmarknaden.
*
The Weeknds album ”After Hours” fortsätter att skörda enorma framgångar, på Spotify har albumet streamats 2,6 miljarder gånger sedan release. Nu släpper Spotify mikrosajten Alone With Me, med en AI-avatar av The Weeknd, eller Abel Makkonen Tesfaye som han egentligen heter.
Avataren använder sig av din lyssningshistorik för att skapa en dialog, och det är en ganska intressant upplevelse. Man har lyckats få till AI-versionen av Abel så att det faktiskt nästan ser ut som om det är han som pratar till en. Kan inte låta bli att fundera över hur en motsvarande AI-avatar kommer se ut om 20 år…
https://theweeknd.withspotify.com
*
Spotify har ingått ett strategiskt samarbete med den stora ryska operatören Mobile TeleSystems (MTS), som har närmare 80 miljoner abonnenter. Samtliga kommer erbjudas att få testa Spotify gratis i 6 månader, ett erbjudande som förmodligen kommer öka användarbasen i Ryssland markant. Spotify lanserades i Ryssland den 14 juli i år.
—–
TikTok-konkurrenten Triller har skrivit avtal med 7digital, som kommer bli ”underleverantör” och distributör av musik till appen. 7digital har en katalog på 80 miljoner låtar, och Triller har integrerat ett API från 7digital som gör det möjligt för användarna att hitta både samples och fullängdslåtar att använda sig av i sina videos.
Med den här lösningen blir det också möjligt för Triller att fungera som en fullfjädrad streamingtjänst, liknande Spotify och Apple Music, med Premium-abonnemang. 7digital kommer också hantera statistikhantering och rapportering tillbaka till rättighetshavarna, där samtliga majors har skrivit licensavtal, liksom Merlin som representerar indie-sektorn.
Mike Lu, CEO på Triller, säger:
– What we’re seeing now is a paradigm shift in which technology is fundamentally changing the way fans experience and interact with music. The success of our platform and unprecedented rates of engagement in our community shows that people want to do more with music and have a greater voice in discovery and creation. Our partnership with 7digital ensures that the Triller community will have access to a comprehensive and global music catalogue. It also provides back-end capabilities that are essential to our platform’s appeal, enabling us to properly compensate artists and publishers when their music is streamed in viral clips.
—–
Warner Music Group köper IMGN Media för motsvarande ca 750 miljoner kronor. IMGN Media är ett företag som är inriktade mot att skapa videos och memer på sociala medier som TikTok och Instagram. Tim Ingham på Music Business Worldwide analyserar varför man betalar så mycket för företaget, och hur Warner ska kunna använda kompetensen, han skriver bl a:
”With 3 billion impressions landing on its channels each month, IMGN has the power to unleash the exact sort of ‘firestarter’ social media buzz often required to propel tracks to Platinum status in the modern era.”
Läs analys: Why Warner Music Group just paid $85m to buy an Instagram meme-maker
—–
Nya kortvideo-appen Reels från Instagram/Facebook har blivit stämda av Reelz TV, en TV-kanal i USA som funnits sedan år 2006, via kabel och satellit. I stämningen står bl a: ”Unless stopped, Facebook and Instagram’s pervasive use of ’Reels’ will completely swamp the distinctive brand identity that plaintiffs have built up for their own, pre-existing ’Reelz’ media services”.
Stämningen kommer efter att en del medier i USA, som t ex Forbes, blandat ihop Reels med Reelz.
—–
Deezer har analyserat hur corona-pandemin påverkat användarnas lyssningsbeteenden, och konstaterar att vilka tider som lyssnandet sker på förändrats markant. Tidigare kunde man se en hög musikkonsumtion under ”commuting time” på mornarna, men under corona-pandemin har starten på lyssnandet förskjutits från ca 07.00 på morgonen fram till mellan 09 och 10 på förmiddagen.
Man har också kunnat se att lyssnandet minskat generellt på smartphones, för att istället öka genom spelkonsoler, smarta högtalare och TV-apparater.
I Storbritannien visar statistiken att musiklyssnandet var som lägst i mars, men att lyssnandet ökat successivt under sommaren och att juli månad såg ut ungefär som vilken vanlig månad som helst. Precis som Spotify har Deezer också sett att lyssnarna gått från att spela ”lugnande” musik när pandemin var som värst i våras, till att spela mer glad musik under sommaren.
—–
Beck och NASA har i ett gemensamt projekt lanserat något som kallas Hyperspace: A.I. Exploration, baserat på Becks album ”Hyperspace” från förra året. Musiken från albumet är synkroniserad med riktiga bilder från rymdfärder till olika planeter och månar i solsystemet. Man scrollar helt enkelt igenom solsystemet och kan se synkade videos.
Beck kommenterar själv projektet på följande sätt:
– I think each song is kind of a different way that different people ‘Hyperspace’. We escape from the reality that we’re all dealing with.
—–
Under torsdagen den 20 augusti genomför Bandsintown och Billboard en online-konferens för musikbranschen fokuserad på livestreaming av konserter. Konferensen heter Live Music Streaming: The Future Is Now, och inkluderar personer som Mike Huppe från SoundExchange, Dave Brooks från Billboard och Randy Nichols från Force Media Management.
Bandsintown presenterar under konferensen data från en stor undersökning man har gjort bland hundratals artister och tusentals fans kring hur man kan monetisera livesändningar och formatets framtid.
—–
En ny order har lagts fram av USA’s president Donald Trump, som ger ByteDance 90 dagar på sig att sälja den amerikanska delen av TikTok. Både Microsoft och Twitter har visat intresse av att köpa upp TikTok i USA. I ordern säger Trump bl a:
”There is credible evidence that leads me to believe that ByteDance Ltd through acquiring all interests in Musical.ly might take action that threatens to impair the national security of the United States. (ByteDance) must divest all interests and rights in any tangible or intangible assets or property, wherever located, used to enable or support ByteDance’s operation of the TikTok application in the United States, as determined by the Committee On Foreign Investment In The United States”.
Deadlinen är satt till den 12 november, 9 dagar efter presidentvalet som genomförs den 3 november. Man kan alltid fundera över hur pass allvarligt det här säkerhetsproblemet är, med tanke på att Donald Trump härmed tillåter TikTok att fortsätta precis som vanligt i ytterligare tre månader? Jag menar, om TikTok verkligen var ett stort säkerhetsproblem för USA, varför vänta i tre månader, lagom till efter valet?
Men, att all den data som TikTok samlar in ändå jagar upp många, syns även här i Sverige där SVT i veckan uppmanade sina anställda att inte ha TikTok på sina tjänstetelefoner. I ett utskick till alla anställda skriver man:
”SVT:s IT-säkerhetsavdelning har funnit att Tiktok-appen lämnar mer information än vad som skall anses nödvändigt. SVT har därför beslutat att medarbetare inte får ha Tiktok-appen på deras tjänstetelefoner. Denna app skall raderas.”
Efter beslutet har flera säkerhetsexperter uttalat sig, och menar att såväl Facebook som Google samlar in precis lika mycket data som TikTok gör. Den stora skillnaden ligger i så fall i vart data tar vägen efter att företagen samlat in dem.
Med tanke på Facebooks och Googles historia vad det gäller data och säkerhet, Cambridge Analytica-skandalen, Snowdens avslöjanden om amerikanska statens dataövervakning osv, ligger det nära till hands att tycka att USA och Kina nog sörplar i sig kålsoppan på precis samma sätt.
—–
Lästips: Streaming’s remuneration model cannot be ‘fixed’
Mark Mulligan skriver bl a: ”How can the majors not like the idea of getting double per stream from a lower tier like the above? How could Spotify not like the revenue? Fact is, it would be great for all parties, and I am mystified as to how every major company has been so stupid as to not try something as simple as: If you buy more of our product, you get a better price per unit. Which literally every other business on earth does!”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se