Den 25 augusti lyser musikrelaterade byggnader i Tyskland röda som en del i initiativet Night Of Live. Häromdagen anslöt Nederländernas livescen till det belgiska initiativet Sound of Silence.
I det senare bytte mängder av representanter för landets eventindustri ut sina profilbilder på sociala medier till en grafisk illustration med en övertejpad mun, kompletterat med hashtagen #SoundOfSilence.
Möjligen kunde något sådant vara en mjuk punktinsats även här hemma i en frustrerad situation.
I ett läge när skolstart skapat en ny orostopp och smittsiffror åter ökar även i Sverige – i Italien och Spanien stänger klubbar åter ner – är det troligen kontraproduktivt med för högljudda protester. Men därför får det inte bli tyst. Då kanske mer subtila nedslag kan ha en effekt. De kan i alla fall inte skada.
*
”Det är bråttom nu” skrev kollega Christel Valsinger i en krönika förra veckan. Den känslan har inte minskat under dagarna som gått. Ansvariga politiker, som inrikesminister Mikael Damberg, har talat om att någon form av besked om 50-gränsen kommer om några veckor.
Men polisens högste ansvarige i sammanhanget, kommenderingschef Per Engström, sa så sent som i helgen till SVT att frågan om utökning av antalet tillåtna personer vid offentliga tillställningar inte ens dykt upp. Det gör åtminstone mig rejält oroad.
Givetvis borde det helst hända något genast. Det är ju primärt en dialog som livesammanhanget vill ha. Liksom en känsla av att man snabbutreder en ordningslag som slagit extremt snett mot just eventindustrin.
Att sådana önskemål inte innebär ignorans av pandemin torde ha framgått vid det här laget.
*
Amazon Music introducerar greppet Rediscover, med spellistor, redaktionellt material, s k storytelling och annat kring utvalda katalogakter. Först ut blev Bob Marley. Det handlar bara om en akt per månad, inte så imponerande i sig kanske, men jag gillar skarpt greppet i sig.
*
First Aid Kit är lätta att älska. Extra mycket så denna vecka när de släppt sin skimrande version av Willie Nelsons On The Road Again och låter intäkterna gå till projektet #CrewNation till gagn för livemusikens alla hårt drabbade crewjobbare.
*
Missa inte att det nu finns en bok om geniet Georg Riedel. Hög tid, för att uttrycka det milt. Titeln är Georg Riedel: jazzmusiker och kompositör och förlaget är Ejeby.
*
Jag tycker fortsatt att Anders Wendins idé om att höja 50-gränsen till 150 är utmärkt. Visst, det finns stora fördelar med kvoterad ökning. 150 personer öppnar inte Globen. Men 50 till 150 är enkelt att förstå och lätt att respektera. Och gör en skillnad.
*
Nu drar årets Idol igång på CMore. Rapporter kommer.
Lars Nylin