Soundtrack Your Brand tar in ny storägare. Indien blockerar 59 kinesiska appar inklusive TikTok. Spinnup lanseras i Japan. Spotify avslöjar hur urval till spellistor görs. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Svenska Soundtrack Your Brand, som tidigare hette Spotify Business, kommer i höst ta in en ny amerikansk delägare, Rokk3r, ett investmentföretag som grundades 2012 och har investerat i flera digitala tjänster. Sedan tidigare har bolaget tagit in ca 450 miljoner kronor från investerare som Creandum, Balderton Capital, Northzone, Industrifonden och Telia.
DI Digital skriver att förändringen innebär att Spotifys andel minskar från 15 procent till 4 procent i bolaget, medan Rokk3r kommer äga 37 procent.
Ola Sars, medgrundare, VD och styrelseordförande, säger:
– Jag är väldig nöjd. Mitt under värsta Covid-krisen lyckades vi ta in 100 miljoner kronor. Vi ser nu en tydlig väg till lönsamhet. Rokk3r gör en bra affär här och vi får den arbetsro vi behöver för att bli lönsamma. Om dessa pengar räcker, eller om vi behöver ta in ännu lite mer kapital, är en fråga som avgörs i slutet av året.
Soundtrack Your Brand driver en egen streamingplattform för bakgrundsmusik, med 40 miljoner licensierade låtar och en fördelningsmodell till rättighetshavare som mer liknar vanliga konsumenttjänsters snarare än den traditionella modellen för bakgrundsmusik. Bolaget har 75 anställda och huvudkontor i Stockholm.
I samband med ägarförändringarna har medgrundaren Joel Brosjö minskat sitt engagemang i bolaget. Den tredje medgrundaren, Andreas Liffgarden, lämnade Soundtrack Your Brand under 2019.
—–
Indien har beslutat att blockera TikTok och QQ Music i landet, av säkerhetsskäl. Förutom dessa två appar blockeras ytterligare 57 kinesiska appar som regeringen menar riskerar Indiens ”suveränitet” och ”integritet”.
Det är inte första gången som TikTok blivit nedstängt i Indien, för en tid sedan blev appen blockerad i vissa regioner eftersom delar av innehållet som spreds var porr. Till skillnad mot i t ex Norden, där det mestadels är barn och ungdomar som använder appen, är det många vuxna som använder TikTok i Indien.
Bland de andra apparna som nu blockeras finns också fildelningstjänsten ShareIt, videoappen Kwai och spelet Clash of Kings. Enligt Indiens myndighet för informationsteknologi finns det tecken på att personlig data från apparna hamnar på servrar som kontrolleras av den kinesiska staten, vilket enligt beslutet skulle kunna innebära en form av masspionage på den indiska befolkningen.
Man skriver bl a: ”The compilation of this data, its mining and profiling by elements hostile to national security and the defence of India, which ultimately impinges upon the sovereignty and integrity of India, is a matter of very deep and immediate concern which requires emergency measures. Upon receiving recent credible inputs that such Apps pose threat to sovereignty and integrity of India, the Government of India has decided to disallow the usage of certain Apps, used in both mobile and non-mobile Internet enabled devices.”
TikTok menar dock att de följer den indiska lagstiftningen till punkt och pricka. Nikhil Gandhi, chef för TikTok i Indien, säger bl a:
– TikTok continues to comply with all data privacy and security requirements under Indian law and has not shared any information of our users in India with any foreign government, including the Chinese government. Further, if we are requested to in the future, we would not do so. We place the highest importance on user privacy and integrity.
En nyhet som släpptes i veckan är att TikTok har skrivit licens för hela Prince’s katalog. Alla låtar kommer finnas tillgängliga i appen för att skapa videos med.
En annan, mycket tragiskt nyhet, är att den indiska TikTok-stjärnan Siya Kakkar dog i förra veckan, blott 16 år gammal. Lokala medier skriver att hon har begått självmord, men än så länge är den officiella dödsorsaken inte avslöjad av familj eller sjukvård.
—–
Spinnup har lanserats i Japan. Distributionsplattformen, som släpptes av Universal Music Group för några år sedan, vill skapa en gren av plattformen som är starkt fokuserad på den japanska musikbranschen, med personal anställd som kan den specifika marknaden.
Japan är lite annorlunda jämfört med många andra marknader, eftersom de tre ”traditionella” majorbolagen, Universal, Sony och Warner, inte har lika stora marknadsandelar i landet som i många andra länder. Det är snarare de inhemska lokala bolagen som är dominerande.
Nina Usher från Spinnup säger:
– Som en global tjänst lägger vi största vikt vid att kunna nå ut till independent-artister över hela världen, och kunna hjälpa dem att bli hörda. Vi är mycket glada över att kunna lansera en fullt lokal tjänst i Japan, komplett med nya DSP-er tillsammans med teamet på Universal Music Japan.
—–
Svenska bolaget Jubel har experimenterat med flera nya format för livesändningar under coronapandemin, som t ex Låt Live Leva. Nu senast har man lanserat Republic of Woodland, en ”virtuell” stat med bröderna Norén som ”Musikministrar” men med exklusiva fysiska träffar i ”Woodland” med ett begränsat antal besökare, 40 stycken per dygn.
Biljetterna kostar 3 995 kr och inkluderar allt, som mat och dryck, båttur, övernattning, livemusik och annat. Man beskriver det som en ”24 timmars reinkarnation under ett år då vi behöver det som mest”.
Turerna går 1 – 5 juli, men för att vara med krävs att man ansöker om ett speciellt visum, som bara går till de exklusiva personer som blir utvalda att besöka republiken Woodland. Som tur är sker allt enligt spelets nuvarande regler, eller som man skriver själva:
”Välkomna till ett drömmarnas land, ett land som UD rekommenderar och till och med uppmanar er att resa till!”
—–
Under tisdagen lanserade Spotify real-time lyrics i 26 länder i Latinamerika och Asien. Funktionen har jobbats med ett tag, och är möjlig genom ett samarbete med lyricstjänsten Musicxmatch. Låttexterna finns tillgängliga på originalspråk, vilket är en utmaning på marknader som t ex Indien, där funktionen också lanseras för de olika språken.
Spotify har tidigare samarbetat med Musicxmatch kring lyrics, när tredjepartsappar fanns tillgängliga på tjänsten, men avslutade det samarbetet 2016 och gick över till Genius. Konkurrenten Apple Music har dock fördjupat sitt samarbete med Genius avsevärt under den senaste tiden, vilket möjligen kan ha påverkat Spotifys återgång till Musicxmatch.
Än så länge finns inga uppgifter om när lyrics-funktionen kommer släppas i övriga länder. Spotify finns för närvarande i 79 länder.
*
Att få in sin musik på Spotifys stora spellistor har blivit allt viktigare. En av redaktörerna bakom R&B-spellistorna Are & Be, Soul Coffe och Soul Lounge, beskriver i en intervju hur urvalet går till:
”I’m listening for lyrics. I’m listening for melody. A lot depends on the playlist itself, and sometimes that’s the filter that I have. When I’m listening, I’m like Oh, this song would do good in this playlist or, This song could fit here for this moment. A lot of it is based on the audience. You have the specific genres, but then there’s a lot of cases where those lines are blurred. The instrumentation and the beat can determine an audience, so we think about where we believe the audience is for that particular song.”
*
I förra veckan gästade Spotifys VD Daniel Ek podden #ensakidag, podden som drivs av Joakim Jardenberg, en tidig Internetentreprenör i Sverige som bl a låg bakom den allra första versionen av aftonbladet.se år 1994.
I podden berättar Daniel Ek om drivkrafter, livspusslet, vart bolaget befinner sig just nu och vad som är på gång framöver.
Lyssna på poddavsnittet: Ett samtal med Daniel Ek om Spotify och livet – igår, idag och imorgon
—–
Att förutsäga nästa hit med hjälp av statistik har blivit något av praxis för många i musikbranschen. En av aktörerna som analyserar stora mängder data för att hitta hits och nya artister är Instrumental.
De lyckades t ex tidigt förutspå att Lil Nas X ”Old Town Road”, Arizona Zervas ”Roxanne” och Tones and I ”Dance Monkey” skulle bli globala hits, rätt långt innan resten av världen hade förstått det.
Conrad Withey, CEO för Instrumental, säger i en intervju med MBW bl a:
– What our algorithm is looking for in order to categorise an artist as hot is a set of growth requirements all happening at the same time. That covers streaming performance including playlisting and follower growth, but also social engagement (broader popularity driven by sharing, subscribing etc). We’ve found that when all these things happen together in a particular way that is a reliable indicator of emerging and ongoing commercial potential.
—–
Artlist, en tjänst för royalty-fri musik som används av YouTubers, reklammakare etc, har tagit in motsvarande ca 450 miljoner kronor i nytt kapital. Den israeliska tjänsten har vuxit kraftigt på sista tiden och har nu 20 miljoner låtar och 1 miljon aktiva användare.
Modellen liknar ganska mycket den som Epidemic Sound använder sig av, att köpa loss rättigheterna kring musiken från de som skapat den och därmed göra det enklare för t ex videoskapare att snabbt kunna använda musik som passar produktionerna.
Epidemic Sound meddelar för övrigt att de ingått samarbete med Musiio, en katalogeriseringstjänst baserad på maskininlärning. Målet med samarbetet är att kunder till Epidemic ska kunna hitta rätt musik mer effektivt. Per-Anders Legeryd, teknikchef på Epidemic Sound, säger:
– Vi tycker det är jättespännande att få Musiio som partner, och ser fram emot att få feedback från våra kunder kring hur den här nya funktionen kan hjälpa dem i deras kreativa process.
—–
MelodyVR och Festival Republic har släppt line-upen till den virtuella festivalen Wireless Connect, som går av stapeln den 3 – 5 juli. Bland artisterna finns Mist, Stefflon Don, Stell Banglez, Skepta, Young Thug och många fler.
Konserterna sänds i 360 grader till VR-set genom MelodyVR´s app för Android och iPhone. För den som inte gillar att ta på sig stora VR-glasögon, sänds konserterna också på YouTube och Facebook Live.
https://www.facebook.com/events/431815117673189/
—–
Lästips: Spotify In The Midst Of A Big Revaluation (Forbes)
”The stock could easily trade to $310 during the next two years based on subscriber growth. Investors should consider buying shares into weakness because this should be an incredible opportunity.”
—–
Daniel Johansson