Spotifys aktie har ökat med 70 procent. TuneCore startar synktjänst. Apple’s AppStore utreds av EU. NetEase går in i AI-plattformen AIVA. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Spotify fortsätter att knyta nya podcasts exklusivt till tjänsten, senast ut är det Kim Kardashian som kommer köra en pod om brott och straff, och ett avtal med Warner Bros. och DC kring podcasts som relaterar till DC’s hela superhjälte-universum. Spotify skriver:
”In addition to producing narratives based on existing characters and franchises from across Warner Bros. and DC, the two entities will also collaborate with Spotify to create new programming from original intellectual property”.
Efter nyheten om att podden Joe Rogan Experience sålts till Spotify för motsvarande ca 1 miljard kronor för några veckor sedan, har Spotifys aktie ökat rejält. Även nyheterna om de nya poddarna gjorde att aktien sköt i höjden, den ligger nu på över 236 dollar. Det innebär att aktien ökat med över 70 procent på två månader, den 24 april låg aktien på 138 dollar.
*
En undersökning från Omdia visar att Spotify har gått om Deezer som största streamingtjänst i Deezer’s hemland Frankrike. Men, streamingformatet har enligt den här undersökningen ännu inte riktigt slagit igenom fullt ut i Frankrike, som i många andra länder, 32 procent av internetanvändarna uppgav att de använde sig av streamingtjänster för musik i april i år.
Av dessa 32% var det 17% som använde Spotify, och 13% som använde Deezer, vilket visar att de två tjänsterna är klart dominerande på marknaden.
*
Det går rykten om att Spotify håller på att skapa en mer utvecklad videofunktion i klienten/appen. Spotify har experimenterat med video ett par gånger tidigare i historien, med blandat resultat. Kanske är det här en funktion som innebär att det förutom att kunna ladda upp konvolutbilder och canvas, också ska kunna bli möjligt att ladda upp videos till låtar. Det är en av de stora skillnaderna mellan YouTube Music och Spotify, att även möjligheten att se videos finns inbäddad i YouTubes musikapp.
I förra veckan introducerade Spotify också möjligheten att använda videos i Ad Studio, till en början i USA, UK, och Kanada. Men utvalda annonsörer kan testa funktionen även i en del andra länder, dock inte i Sverige ännu. Annonsfunktionen fungerar både i horisontellt läge, och vertikalt läge, speciellt anpassat för smartphones.
—–
Distributören TuneCore och synktjänsten SyncFloor har startat en gemensam tjänst, TuneCore Sync. Syftet med tjänsten är att göra det lättare för artister och bolag som använder sig av TuneCore som digital distributör, att också hitta öppningar för att placera musiken i reklam, film, TV, spel osv.
Chris Dampier, VP för Publishing & Sync på TuneCore, säger:
– SyncFloor has created a turn-key, branded portal to some of the most amazing, unique music we have, music that could be the right fit for a lot of productions and projects. We’re excited to bring our artists to more production professionals and serve both sides by making great music easy to discover.
—–
Apple fortsätter att få kritik för sina strategier kring App Store. Förutom att EU meddelat att man kommer syna Apple utifrån ett konkurrensperspektiv, gick Brad Smith, president för Microsoft nyligen ut och sa att det är dags att de amerikanska myndigheterna börjar undersöka systemet. Han sa bl a:
– I do believe the time has come, whether we’re talking about Washington, DC, or Brussels, for a much more focused conversation about the nature of app stores, the rules that are being put in place, the prices and the tolls that are being extracted and whether there is really a justification in antitrust law for everything that has been created. In some cases they create a very high price per toll – in some cases 30% of your revenue has to go to the toll keeper.
Även Spotify har vid flera tillfällen varit kritiska mot systemet, nu senast var det Horacio Gutierrez, Head of Global Affairs and Chief Legal Officer, som uttryckte sig så här:
– We want a fair treatment and the opportunity to compete without artificial obstacles put in our way. All we’re doing is asking Apple to stop enforcing these anti-competitive rules because Apple intentionally designed a system rigged in their favor.
Fortnite och Tinder har också gått ut officiellt och kritiserat hur App Store fungerar, samt välkomnar EU’s genomlysning. En av sakerna som sticker i ögonen bland många aktörer är att t ex Amazon Prime och Airbnb undantas från den provision som Apple tar ut via App Store, medan andra ”tappar” 30 procent från köp i apparna.
Samtidigt genomförde Apple under måndagen sin årliga utvecklarkonferens, detta år helt och hållet digitalt på grund av corona. Bland nyheterna märktes inte speciellt mycket nytt på musikområdet, även om en av slidesen visade att den smarta högtalaren HomePod eventuellt kommer att göra det möjligt för användare att köra tredjepartsappar som Spotify och Pandora direkt genom HomePod, istället för att behöva använda AirPlay som nu.
—–
Kinesiska NetEase, som konkurrerar med Alibaba och Tencent om musikstreamingen i Kina, har köpt in sig i AI-företaget AIVA, en av de viktigaste plattformarna för AI-musikskapande. AIVA grundades 2016 och används främst för produktionsmusik och bakgrundsmusik, för YouTubers, spel, reklam etc.
Det verkar som om NetEase planerar att använda AIVA’s teknik i någon av sina nya produkter, Pierre Barreaur, medgrundare till AIVA, säger:
– We started discussions with NetEase in December 2019. Their teams contacted us to discuss a collaboration for one of their new products in China and coincidentally, the discussion led to them investing in our company.
—–
NME har listat vad de anser vara de tio bästa rocklåtarna skapade av AI, bland annat nya låtar baserade på kataloger från AC/DC, Nirvana, Nickelback, Morrissey och Red Hot Chili Peppers.
All the rock songs written by AI bots – ranked and rated in order of… greatness?
—–
Live Nation i Storbritannien har meddelat att man kommer genomföra en serie med drive-in konserter under sommaren 2020. Bland artisterna som kommer framträda finns The Streets, Ash, Gary Numan, Skindred, Beverley Knight, Dizzee Rascal m fl. Peter Taylor från Live Nation säger:
– This outdoor concert series was created as a way to reimagine the live music experience during a time of social distancing by allowing fans to enjoy concerts in the safest way possible. Each event will comply with all official government guidelines in order to protect fans, artists, crews and staff. We look forward to announcing some of the biggest names across UK music and bringing these fantastic artists to a city near you.
—–
Forskaren Kyle J. Messick, vid Universitetet i Coventry, har gjort djupintervjuer med artister och musiker kring hur corona-pandemin påverkat dem. Han har specifikt tittat på metal-genren, och resultaten publicerades nyligen i artikeln Music industry in crisis: The impact of a novel coronavirus on touring metal bands, promoters, and venues. Undersökningen visar att den ekonomiska påverkan bara är en av de negativa effekterna.
Även emotionellt och psykologiskt har nedstängandet av turnéer och konserter påverkat artister och musiker. Några av artisterna vittnar om depressioner, och att framför allt osäkerheten kring framtiden påverkar dem.
Chris Pervelis, från bandet Internal Bleeding, säger bl a i intervjun:
”I hate to admit it, but depression is already setting in… I have experienced a wide range of emotions ranging from sadness and letdown to fear and paranoia. I am starting to settle into the reality of it all and will just have to resign myself to it and ride it out.”
—–
Daniel Johansson