Spotifys podd-program Sound Up kommer nu till Sverige. Programmet vill inspirera kvinnor i underrepresenterade grupper att podcasta. På bilden deltagare i SoundUp i USA förra året.
På onsdagen öppnade ansökningsprocessen till den första svenska versionen av Spotifys Sound Up – ett program som syftar till att öka mångfalden i den svenska poddbranschen och hjälpa till att berätta historier som förtjänar att få höras. Studier visar att endast 22% av poddar globalt görs av kvinnor, och ännu färre av kvinnor i underrepresenterade grupper.
Den svenska versionen är ett fyra veckor långt virtuellt program för 20 uttagna, som genom seminarier och utbildning erbjuder stöttning för personer som vill utveckla sin egen podcast och etablera sig i poddbranschen. Programmet riktar sig till kvinnor och icke-binära som riskerar att bli, eller blir, utsatta för rasism på grund av hudfärg, kultur, språk, religion och/eller etnicitet, då de sett till statistiken är underrepresenterade bland svenska poddar, skriver Spotify till Musikindustrin.
Spotify har genomfört Sound Up sedan 2018 och har sammanlagt fått in över 20 000 ansökningar till förlagor i USA, Storbritannien, Australien och Tyskland. Genom programmet har tidigare deltagare fått viktiga branschkontakter och produktionsbudget för att ta sina koncept till nästa nivå.
Så här funkar det:
*Att delta är kostnadsfritt och att ansöka kräver ingen tidigare erfarenhet. De som ansöker behöver bara ha en podd-idé som de vill utveckla.
*20 sökande kommer väljas ut att delta i Sound Up i Sverige och kommer lära sig allt som behövs för att ta sina poddar från idé till trailer-produktion. Programmet går bland annat genom teknisk produktion och storytelling för att utveckla kunskaper och öka självförtroende för att skapa en podd-trailer.
*I slutet av programmet kommer deltagarna pitcha sina trailers för en chans att gå vidare till nästa utbildande omgång av Sound Up som kommer äga rum i början av 2021. 10 deltagare kommer att väljas ut varav två i slutändan belönas med finansiellt stöd för att producera sin podcast.
*Alla deltagare äger rättigheterna till sina egna poddidéer.
-Sverige är i framkant när det kommer till att utveckla spännande nya poddformat och vi är stolta över att ta Sound Up till Sverige för att öka mångfalden och inspirera ännu fler till att podda. Det finns så många kvinnor och icke-binära i Sverige med fantastiska historier som förtjänas att få höras, och hela branschen behöver bli bättre på att lyfta röster som inte hörs eller syns idag. Podden är en plattform där olika röster och åsikter kan få höras och delas. Genom att ge dessa kvinnor och icke-binära rätt resurser kan de hjälpa till att göra poddandet mer tillgängligt för både poddare och lyssnare som inte hör eller ser sig själva representerade idag, säger Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify.
Sound Up i Sverige genomförs med Wendy Francis som utbildningsledare. Wendy jobbar till vardags som projektledare på Amphi Produktion, och är specialiserad inom antirasistisk, norm- och maktkritisk organisationsutveckling.
-Representation handlar inte om att räkna antal eller att nöja sig med ett ”en av varje”-tänk. Det handlar om att skifta perspektiv från grunden, och att betrakta makt som en avgörande faktor för vilka berättelser vi faktiskt får chans att ta del av. Sound Up är en unik möjlighet att föra fram personer som ofta osynliggörs. Jag tror och hoppas att programmet kan leda till ett breddat utrymme för fler röster, perspektiv, berättelser och talanger att delta i poddbranschen, säger Francis.
En av poddarna som som blivit verklighet genom Sound Up-programmet är Dope Labs av Titi Shodiya och Zakiya Whatley – en podd som tilltalar både vetenskapsintresserade och lyssnare som är ute efter intressanta perspektiv på trendande ämnen. Andra poddar som startat genom Sound Up är gaming-podden Non-Player Conversations av Shonte Murray-Daniels och High, Good People av Tiara Darnell.
Spotify tar nu emot ansökningar för 2020 års Sound Up i Sverige genom spotify.com/soundup. Sista dag för ansökningar är söndag den 26 juli kl 23.59. Det virtuella programmet kommer att genomföras den 28 september till och med den 23 oktober.
Mer om Sound Up-programmet och i vilka länder det genomförs på finns på Spotifys nyhetsblogg For The Record.
Lars Nylin