19 maj 2020

JOHANSSON om Spotify for Artists, festivalen Reflex mm

En ny svensk onlinefestival som heter Reflex. Islands Eurovision-bidrag skulle troligen ha vunnit. Facebook har köpt GIPHY. Och Spotify Analytics integreras i Spotify for Artists. Det och annat rapporterar Daniel Johansson om. 

—–

Spotify lägger ihop Spotify Analytics och Spotify for Artists, för att göra det lättare för team att tillsammans kunna jobba med analys och marknadsföring. Spotify skriver i ett blogginlägg:

”We’ve listened to feedback and seen how people use Spotify for Artists and Spotify Analytics, it’s been clear just how collaborative artists and their teams are in analyzing data and planning promotional strategies. In an effort to empower artists, managers, and labels to work together as seamlessly as possible, we’re bringing everyone together in one place: Spotify for Artists.”

Fler aktörer runt omkring en artist kan nu hantera en artists profil, pitcha till spellistor, lägga upp Artist Fundraising Pick, och få mer detaljerad statistik kring streams och demografi. Spotify Analytics kommer genom den här förändringen att försvinna och även labels kommer få tillgång till statistik genom Spotify for Artists.

Läs mer om förändringen

*

Bolaget Sosa Entertainment stämde i slutet av 2019 Spotify för att tjänsten inte skulle ha betalat ut pengar för mer än 550 miljoner strömmar. Nu stämmer Spotify istället Sosa för att ha genererat stora mängder fejkade strömmar och använt sig av botar och klickfarmer för att utnyttja miljontals falska abonnemang.

Spotify skriver i stämningen bl a att Jake Noch, grundare av Sosa Entertainment ”designed a scheme to artificially generate hundreds of millions of fraudulent streams in order to manipulate Spotify’s system to extract undeserved royalties at the expense of hardworking artists and songwriters.”

Med tanke på att Jake Noch också är CEO för den kollektiva förvaltningsorganisationen Pro Music Rights, är det en rätt allvarlig anklagelse. Men, Spotify verkar ha både skärmdumpar och kommunikation från en visselblåsare i Nochs närhet som underlag, och som skulle bevisa att han satt i system att köpa och använda falska konton och streams.

Förutom det har Spotify detaljanalyserat katalogen och konstaterat märkliga ökningar i antalet strömmar från konstiga platser, som t ex 5 500 konton registrerade i en liten amerikansk stad med 10 000 invånare, som genererade 750 000 streams av ett och samma album på två dagar.

*

Spotify meddelar också att man slutit licensavtal med indiska labeln Saregama, som äger en katalog med populära historiska låtar. Saregama och Spotify hade tidigare en konflikt med varandra, eftersom Saregama ansåg att Spotify inte hade en korrekt licens för den indiska marknaden. Saken gick till högsta domstolen i Delhi, och verkar nu ha lösts. Över 100 000 låtar från labeln kommer nu att finnas tillgängliga på Spotify.

*

Och, låten Safaera av Bad Bunny, är nu tillbaka på Spotify, efter att blivit bortplockad efter att en sample hade blivit claimad som icke korrekt licensierad. Även den saken är nu löst, och låten har kommit tillbaka. Safaera har i skrivande stund genererat 202 miljoner streams.

*

Under 18 – 24 maj uppmärksammar också Spotify psykisk ohälsa tillsammans med organisationen och hjälplinjen CALM. Spellistor och poddar som är inriktade på temat ”Kindness” kommer lyftas fram, med bl a videohälsningar från artister som Tinie Tempah, Ray BLK, Ms Banks, Che Lingo och Harry Pinero som en del av initiative.

CALM, som är en akronym för Campaign Against Living Miserably, samarbetar med stora varumärken runt om i hela världen för att hjälpa människor med psykisk ohälsa, förutom att driva sin hjälplinje som är öppen på kvällen och natten. Bland företagen som förutom Spotify samarbetar med CALM finns t ex Unilever, Top Man/Top Shop, Dave TV, Adam & Eve och Tesco.

*

Avslutningsvis vad det gäller Spotify, i veckan presenterade de rapporten Poddsverige 2020, som avslöjar en del intressant. Det finns nu över 1 miljon poddar på tjänsten, 63 procent av svenskarna lyssnar regelbundet på poddar, och 30 procent säger att de minskat på sitt radiolyssnande till förmån för poddar.

Johan Seidefors, nordisk innehållschef, kommenterar resultaten:

– På Spotify tror vi på ljudets kraft och potential. Både musik och poddar är kulturella samhällskrafter som utvecklas snabbare än någonsin. Poddsverige 2020 är ett sätt för oss att visa vart poddar som medium och som kulturuttryck är på väg och hur den utvecklingen ser ut. Vi tyckte att det saknades en riktigt bra och sammanhållen bild, som kan visa på mångfalden, hylla kreatörerna och inspirera lyssnarna. Något som poddmediet verkligen förtjänar.

Läs hela rapporten

—–

Reflex är en ny digital festival som hålls den 28 maj online, under 24 timmar. Festivalen består av två delar, dels medverkande från hela landet som sänder från en egenvald miljö, och dels en sändning från Reflex Studio på hotell Downtown Camper i Stockholm med livemusik, föreläsningar och annat.

Festivalen har Raoul Wallenberg Academy och Fryshuset som samarbetspartners, och Jonas Fläckerud, som är en av arrangörerna bakom festivalen, säger:

– Det vill vi göra är att skapa en plattform där kreatörer kan mötas och inspirera varandra oavsett branschtillhörighet eller verksamhetsområde. Kreatörer hämtar sin inspiration från världens alla hörn och från alla företeelser, därför är Reflex helt gränsöverskridande för att skapa en plattform som just tillhandahåller detta. Det handlar om att ge kreatörerna rätt verktyg för att kunna fortsätta utveckla samhället i rätt riktning för en mer hållbar framtid.

https://www.reflexfestival.online

—–

Försäljningen av smartphones gick ned med 11,7 procent globalt under det första kvartalet 2020. Det är den största nedgången hittills under ett kvartal för smarta mobiler, och analytiker förväntar sig att nedgången kommer fortsätta även under det andra kvartalet.

Den kinesiska marknaden påverkade de globala siffrorna mycket, där såg man en nedgång på 20 procent. Nabila Popal, forskningsansvarig på IDC’s Worldwide Mobile Device Trackers, säger:

– What started as primarily a supply-side problem initially limited to China has grown into a global economic crisis with the demand-side impact starting to show by the end of the quarter. While the supply chain in China started to recover at end of the quarter, as IDC expected, major economies around the world went into complete lockdown causing consumer demand to flatline.

—–

Under tisdag och onsdag den här veckan genomförs onlinekonferensen Isolate or Innovate, arrangerad av Music Techtonics. Bland gästerna märks personer som t ex Mark Mulligan från MIDiA Research, Fabrice Sergent från Bandsintown, Kevin Bruener från CD Baby och många fler.

Syftet med konferensen är att skapa en arena för musik- och techentreprenörer att diskutera den nuvarande situationen, och vad som går att göra. Några av titlarna på paneler är:

– The New Starting Line: Trends and What’s Next
– Navigating Music Releases Through a Worldwide Shutdown
– Investment: What to Do While on Hold
– Music Tech Pivots: Now or Never

Konferensen drar igång 18.00 på tisdagen, och pågår fram till midnatt. Schema och registrering finns på https://www.musictectonics.com/isolateorinnovate.

—–

Säkerhetsföretaget AudioLock har startat initiativet The Music Mission, som syftar på att få stopp på de pirattjänster som tar betalt för tillgång av musik och film. Enligt en undersökning är det över 11 miljoner personer runt om i världen som betalar för tillgång till piratkopierad musik via streaming, och AudioLock har identifierat över 300 sådana webbtjänster.

Beatport, Traxsource, Juno, Astone, Defected och många fler är med i projektet, och nu hoppas man att labels och andra branschaktörer vill delta i arbetet med att bygga upp ett system där man snabbt ska kunna identifiera den här sortens upphovsrättsintrång och agera.

https://themusicmission.net

—–

Facebook har köpt gif-tjänsten GIPHY, för motsvarande ca 4 miljarder kronor. GIPHY kommer fortsätta att fungera som ett eget företag, men man kan misstänka att länken mellan Facebook och GIPHY kommer att bli ännu starkare.

Facebook säger i ett uttalande: ”GIFs and stickers give people meaningful and creative ways to express themselves. We see the positivity in how people use GIPHY in our products today, and we know that bringing the GIPHY team’s creativity and talent together with ours will only accelerate how people use visual communication to connect with each other.”

Just gif-animationer var ett av områdena som diskuterades mycket i samband med det nya EU-direktivet, och i den version av direktivet som till slut antogs av medlemsländerna undantas memer och gifar från den nya lagstiftningen.

—–

BMG Production Music (en egen gren av BMG) har skrivit avtal med AI-plattformen MatchTune, som utvecklat teknik för att automatiskt kombinera musik med rörlig bild. BMG tillhandahåller 15 000 låtar till MatchTune som sedan automatiskt matchar musiken mot kunder som behöver musik i reklam, filmer, TV-serier och liknande. Philippe Guillaud, CEO på MatchTune, säger:

– MatchTune is delighted to be able to work with BMGPM and demonstrate how we can help existing music catalogues and artists find a broader audience by removing the lengthy integration work required in matching music and video content, as well as finding the right tracks.

—–

Eurovision Song Contest är som bekant inställt i år, men genom en analys av lyssningsstatistiken har Spotify presenterat vem som med största sannolikhet hade tagit hem segern. Baserat på streams mellan den 26 februari, när den officiella spellistan Eurovision 2020 lanserades på Spotify, och den 10 maj i år, visar det sig att Island landar på första plats baserat på lyssnandet av “Think About Things” av Daði Freyr Pétursson.

Det är den mest spelade låten i många länder, inklusive Sverige, Storbritannien, Australien, Italien och Frankrike m fl. Och det visar sig också att Sverige är det land som spelat flest låtar och artister från Eurovision under det senaste årtiondet, samt att ABBA är den mest spelade Eurovision-akten genom tiderna.

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson