13 maj 2020

JOHANSSON: JioSaavn, AI Song Contest, streaming mm

Eurovision har fått konkurrens från den nya tävlingen AI Song Contest. Finland sticker ut i streamingstatistiken för år 2019. Warner/Chappel har ingått avtal med NetEase. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Det australiska bidraget ”Beautiful the World” vann AI Song Contest, en slags motsvarighet till Eurovision fast med bara AI-låtar. Team från hela världen deltog i musiktävlingen och presenterade vad deras programvaror skapat.

Det svenska bidraget ”Come To Ge Ther”, av team KTH/KMH+Doremir, kom på åttonde plats.

Tävlingen genomfördes som en riktig sändning i söndags, med både röster från allmänheten och en jury bestående av framstående AI-experter. Juryn sade efter tävlingen:

– We are amazed by the wide range of innovative approaches to using AI to create music. Composing a song with AI is hard because you have all the creative challenges that come with song-writing, but you also have to juggle getting the machine learning right. The teams not only pushed the boundaries of their personal creativity, but also gave the audience a look into the exciting future of human-AI musical collaboration.

Tävlingen genomfördes från Nederländerna, som ju vann Eurovision Song Contest förra året.

– Det vinnande bidraget
Återsändning av tävlingen

—–

Den årliga rapporten Polaris Nordic Digital Music Survey släpptes i förra veckan, och visar på en ökning i antalet streamingabonnemang med 14 procent under år 2019. Samtidigt är det fortfarande 68% av den totala musikkonsumtionen i de nordiska länderna som sker på gratistjänster under förra året.

Generellt ser det ungefär likadant ut i de nordiska länderna, 90 – 92 procent strömmar musik regelbundet. I genomsnitt strömmar användarna ca 3 timmar musik varje dag, med små variationer mellan de olika länderna. Men, det skiljer sig åt ganska mycket när det gäller betalningsviljan.

I Danmark är det 56% av befolkningen som betalar för musikstreaming, medan det bara är 32% som gör det i Finland (Norge 55%, Sverige 52%). Anledningarna till varför man inte betalar är olika, men anledningen ”Det finns så många alternativ för att strömma musik gratis, så jag ser inte varför jag skulle betala”, sticker ut i Finland, 37% anger det som det främsta skälet, jämfört med 21% i andra länder.

Undersökningen tittar också på livemusiken, och konstaterar att 62 procent i Norden gick på åtminstone en konsert under 2019. Här sticker Danmark ut, med 68% av befolkningen, medan t ex Sverige hade 59% av befolkningen som gick på någon form av konsert/festival under 2019.

Pop och rock är de populäraste genrerna, men schlager sticker ut i Finland, 31% uppger att det är deras favoritgenre, jämfört med t ex 7% i Danmark. Och precis som tidigare år är radio den främsta källan till att upptäcka ny musik i hela Norden.

Läs hela rapporten (PDF)

—–

Facebook gick i slutet av april in med 55 miljarder kronor i den indiska operatören Reliance Jio, som äger en av de största streamingtjänsterna i landet, JioSaavn. Investeringen är en del av en större strategi från Facebook för att få fler i Indien att använda sig av plattformen, och kanske framför allt få fler indiska företag att börja annonsera.

Facebook skriver: ”In just the past five years, more than 560 million people in India have gained access to the internet. Our goal is to enable new opportunities for businesses of all sizes, but especially for the more than 60 million small businesses across India. One focus of our collaboration with Jio will be creating new ways for people and businesses to operate more effectively in the growing digital economy.”

Huruvida investeringen kommer att påverka streamingtjänsten JioSaavn framgår inte. JioSaavn har över 100 miljoner aktiva användare i Indien.

—–

Svenska Lookatech har tagit in 12 miljoner kronor från flera kända branschpersoner tillsammans med Almi Invest för den nya karaokeappen Sing Along Official, som MI rapporterat om tidigare. Bland investerarna märks United Stage, Måns Zelmerlöw, Ola Håkansson, Per Sonerud, m fl.

Måns Zelmerlöv säger:

– Jag har länge saknat en bra app för att sjunga karaoke med bra produktioner. Så fick jag ett erbjudande om att investera i just en sådan, dessutom med originalbakgrunder, och självklart hoppade jag på! Dessutom har Sing Along vad som krävs för att synliggöra ny talang och hitta framtida superstjärnor, det är klockrent.

Appen är en slags kombination av TikTok, Spotify, YouTube baserat på karaoke, där användarna kan skapa videos till musik från mängder av världssjärnor. Raj Sing, VD för Lookatech, kommenterar appen och det nya kapitalet:

– Vi gör en laglig Spotify-modell inom co-creation och karaoke baserat på originalmusik. Här får alla parter såsom artister, låtskrivare, musikförlag och skivbolag den ersättning som de har rätt till, samtidigt som användarna får en studioupplevelse när de gör sina inspelningar. Med hjälp av kapitalet siktar vi på en succesiv global utrullning och har med oss de internationella musikbolagsjättarna, artisterna och investerarna för att göra det möjligt.

—–

Uppsala-baserade ljudföretaget Dirac meddelar att Mats Öberg har tagit över rollen som CSO (Chief Sales Officer). Dirac har ca 60 anställda och utvecklar optimeringsteknik för musiklyssning i t ex hörlurar och bilstereos, som används av tillverkare runt om i hela världen. Bland kunderna märks inga mindre än Xiaomi, Volvo, Rolls-Royce, Harman (Samsung), NAD Electronics, StormAudio, Datasat, Pioneer och många fler.

Mats Öberg, som tidigare varit på Waystream, Sabre och Agilent Technologies, säger:

– I am excited to join Dirac at this very important inflection point in the company’s journey. Dirac’s solutions are unlocking the full richness of sound and, in doing so, they are transforming the way consumers experience sound at home, in the car, or on their mobile devices. I look forward to building on what this great group of customer-focused sales professionals has already achieved.

—–

The Pudding har släppt en intressant ”challenge” som fungerar både som ett roligt test, samtidigt som de samlar in värdefull anonym data om hur bra människor känner igen låtar i olika delar av världen. Ett slags snabbt online-musikquiz som också genererar värdefull kunskap till musikbranschen.

Forskningsprojektet FuturePulse har inlett ett samarbete med The Pudding kring denna data. FuturePulse har också tagit fram en modell för ”igenkänningsnivåer” i olika länder runt om i världen, som kan användas av DJ´s, musikredaktörer, spellistemakare, för att kunna göra ett bättre urval av musik.

https://pudding.cool/2020/04/music-challenge/
www.futurepulse.eu

—–

Epidemic Sound, Amuse och Readly genomförde ett webinar i förra veckan där man diskuterade hur techföretag från Sverige kan vara en positiv kraft under den rådande situationen. En inspelning av webinaret finns nu på YouTube: https://youtu.be/_OQeE5r_IDI

—–

Kinesiska streamingtjänsten NetEase Cloud Music har numera 800 miljoner registrerade användare. Förlaget Warner Chappell har just skrivit licensavtal med tjänsten, vilket innebär att katalogen på 1,3 miljoner låtar nu kan finnas tillgängliga på tjänsten.

NetEase Cloud Music är främst en gratistjänst, med möjligheter att köpa olika former av tillval. Tjänsten bygger mycket på sin radiofunktion, där användare av appen kan ”träna upp” den till att bli bättre i att rekommendera och spela musik.

Tjänsten avslöjar också att under 2019 genererade NetEase 260 miljarder streams till över 100 000 indie-artister.

—–

Lästips: Dr. Streamlove or – How I Learned to Stop Worrying and Love the Quarantine
Tips och tricks från GigsGuide om hur man genomför och marknadsför livesändningar.

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson