Republic Records och TV4:s Så mycket bättre. MI:s Lars Nylin om två framgångssagor som jubilerar.
”Kan du nämna minst en skivetikett?”
Om någon ställde den fråga till allmänheten för tre decennier sedan är chansen relativt god att åtskilliga hade haft ett svar.
Själv skulle jag ha gissat att det vanligaste svaret i Sverige hade varit Mariann Grammofon även om jag personligen hade hoppats på svaret Telegram Records. Globalt kanske Virgin, även om mitt coola jag hade hoppats på Factory.
2020 är det gott nog om allmänheten kan namnet på våra tre majors. I den nya ekonomin är det bara vi nördar som lägger någon betydelse i vilka som släpper en viss artist. Man måste ner till nischad genrenivå för att bolagshemvisten i sig ska locka till lyssning.
I det sammanhanget är amerikanska Republic Records ett unikum. Monte och Avery Lipmans skapelse fyller 25 år som helt i en egen klass i konsten att leverera storsäljare.
Visst, etiketten Republic är i dag i princip mäktiga Universals A&R-front utåt – med många partnerskap med i bilden – men för en ärrad etikettföljare är Republic ändå något unikt.
Till skillnad från historiens andra profilstarka etiketter går det inte att stämpla Republic som si eller så genremässigt.
Från inledningen i mitten av 90-talet med Bloodhound Gang och Chumbawamba (i USA) som underetikett till MCA Geffen har Republic snarare senare hos Universal kommit att definieras som bolaget som helt enkelt är bäst på att driva hits i alla samtida genrer.
När Taylor Swift 2018 lades till namn som Ariana Grande och Post Malone tippade Republic över till att bli helt ledande redan med direktsigningar.
Adderar man partnerskap som XO (The Weeknd), Cash Money Records (Drake) och även Lava (Greta van Fleet) uppstår en bild av att Republic finns i fronten för all hyperkommersiell musik 2020. Det är talande att The Weeknd och Drake båda toppar Sverigetopplistan denna vecka.
Bröderna Lipman, ursprungligen från New Jersey, kom från en bakgrund i musikverksamheter i och omkring universitet i Albany när dom i slutet av 1980-talet gick in i musiksammanhanget.
Avery Lipman har sagt: ”Det var medan vi gick på Albany som vår kärlek till musik började definiera vad vi ville göra med våra liv och karriärer.” Båda arbetade på fritiden med skolans radiostation WCDB, de satt i universitets konsertkommité och jobbade i skolans skivbutik.
Det fanns inga frågetecken inför livet efter examen.
Karriärerna började med promotion och administration. Monte 1986 på Arista Records, senare jobbade han på SBK, EMI och Atlantic. Avery började även han på Arista, 1988, för att sedan ha titeln business administration director på Sony.
1995 var de lite vilse med sina karriärer och bestämde att starta den indie som snart blev Republic Records.
År 2000 köptes bolaget av dåvarande Universal Motown Records Group. Åren 2006 till 2012 hade det namnet Universal Republic, för att sedan åter ha det ursprungliga namnet. Monte Lipman har i dag titeln CEO medan Avery är COO.
Avslutningsvis: Republic tjuvstartade en gång som Cheese Factory Records. Det hade inte legat lika bra i munnen som att utbrista:
Grattis, Republic Records, 25 år.
*
Det ska erkännas. När namnen till nästa säsong av Så mycket bättre trodde jag ett tag att ansvariga Mastiff hade gått lätt vilse i en ambition att drastiskt förnya.
Namn som Newkid, Loreen, Silvana Imam och Ana Diaz är visserligen högst spännande i sig, men har knappast oceaner av folkkära låtar för övriga deltagare att tolka. Av de första namnen var endast en repriserad Plura Jonsson en sådan stabil källa. Jag såg bisarra skämskuddar höjas hur starka än historierna vid middagsbordet på Pensionat Grå Gåsen än blev.
En som kommit att älska och slaviskt följa detta program under tio år – jag såg t o m repriserna av senaste säsongen – hann att tänka: ”var är motsvarigheterna till Magnus Uggla eller Miss Li?”
Innan det faktiska fältet blivit officiellt. Då svängde jag totalt.
Den säsong som så småningom ska spelas in lovar att bli den kanske starkaste hittills. De nämnda är alla med. Men när dessa namn ramas i av Lisa Nilsson, Tommy Körberg, Helen Sjöholm, Jakob Hellman och Lili & Susie uppstår en helt annan förväntan.
Trion Plura, Ana Diaz och Markus Krunegård kommer att vara med under alla dagar.
Inte minst lockas jag av att se vad Krunegård gör. Han har ett antal låtar som kan bli sensationella i andras tolkningar. Han har själv en kapacitet som entertainer – alla som sett honom spela gitarr vet – som gör att han mycket väl kan bli en manlig Miss Li, om tankeexperimentet tillåts.
Playground Music hade samlingsskivan från jubileumssäsongen med ett antal veckor som etta på Sverigetopplistan. Miss Li blev åter den stora tolkningsvinnaren.
Allt talar för branschmässigt klart intressanta följder även av kommande säsong.
Det blir därför ett reservationslöst grattis även här – grattis Så mycket bättre, 10 år i oktober.
*
Missa inte att svenska Red Mecca har musik med i veckans episod av den strålande HBO-serien Killing Eve. Låten heter I See Darkness In You från albumet med samma titel (Massproduktion).
*
Att det ska göras Netflix-serie av Clark Olofsson med regi av Jonas Åkerlund är ögonbrynshöjande i sig. Att Opeths Mikael Åkerfeldt gör musiken innebär att nyheten nämns även här.
Lars Nylin