4 maj 2020

4 Snabba: Johan Bergmark, skivbolaget Ella Ruth Institutet

En ledande musikfotograf som startar skivbolag. Det har möjligen hänt förr, men vi kan inte minnas det och det har inte hänt på sistone. MI kunde kort sagt inte låta bli att kolla med Johan Bergmark vad Ella Ruth Institutet är.

Johan Bergmark har sedan slutet av 1990-talet varit en ledande fotograf i främst musik- och filmsammanhangen. Förra året summerade han en del av sina musikarbeten i boken Let There Be Rock.

Bergmark arbetar med hårda kontraster i sina oftast svartvita bilder. I fjol tog han till en annan sorts kontrast genom att starta skivbolaget Ella Ruth Institutet. I år har utgivningen tagit rejäl fart med exempelvis Toni Holgersson. MI kollade upp hur allt detta kommit så och vad som händer härnäst.

Vad är Ella Ruth Institutet?

– Ett väldigt nytt och litet skivbolag, men med ett mycket stort hjärta för musik. När min vän Eric Palmqwist inte hittade något bolag som visade intresse av att släppa hans första skiva på svenska så sa jag till honom: ”Vi startar vårt eget bolag. Det här är för bra för att inte ges ut. Men gör vi detta ska vi göra det fullt ut. På riktigt!” Namnet kommer från våra döttrar Ella och Ruth, för att sätta allvaret och tyngden på det vi skapat. Och i januari 2019 släppte vi skivan En halv gris kan inte gå på alla digitala plattformar och som vinyl. Nu har vi släppt tio nya artister sedan den dagen. Bl. a Henrik Meierkord, Toni Holgersson, Flykten, Nightbird, YUME!, Desert Folks, Dekadensen och The Courage.

En musikfotograf startar skivbolag. Hur resonerade du?

– Man har väl lite av den där punkaren i sig. Allt är möjligt! Jag startade och drev fotogalleriet RALF ihop med kollegan Ulf Berglund i 5 år. Vi gick från noll till att bli en rätt stor aktör på den scenen. När vi la ner saknades något. Jag hade tid och lust att jobba med det jag älskar mest – musik. Och även om jag inte har en aning om hur man jobbar i den här branschen så kör vi allt vi kan. Kombinationen med en musiker, en fotograf och en ung, hungrig musikjournalist (Ernst Adamsson Borg) är en helt fantastisk kombination. Vi attackerar problem och farthinder längs vår väg på ett ganska annorlunda sätt. Vi kommer liksom in från fel håll.

Vad har ni på gång framöver?

– Vi har mycket i pipelinen nu. Först och främst Erics uppföljare som kommer i höst. Singel nummer två släpps 15/5. Sedan har vi en fantastisk debutant som heter H. Self. Hans debutsingel släpper vi den 27/5. Han är mer americana än amerikanerna som spelar i den genren. Old Tjikko är i studion och spelar in nytt på svenska. Vi har även kontrakt med stjärnan Nightbird från finska Vasa och släpper i höst en fullängdsvinyl av henne. Ny singel kommer också inom kort. Vi har drygt 14 släpp innan augusti är slut.

Vad tycker du generellt är den stora utmaningen i musikbranschen just nu?

– Den stora sorgen just nu är ju bristen på livegig. Det slår så sjukt hårt mot så väldigt många. Och var ska vi se våra artister i framtiden? De stora arenorna kommer leva kvar, men vad händer med lokaler som tar 3-500 personer? Som nu står utan intäkter. Att släppa musik utan att kunna göra det i samband med en turné är ingen höjdare för de mindre akterna. Att få åka runt i Sverige och sälja 500 vinyler i samband med en turné är viktigt. Det är där det säljs! Önskar att Sveriges Radio kunde ta stafettpinnen om att erbjuda att bara spela svenskt i radio för att stötta de svenska artisterna. Varenda krona räknas nu. Jag tror att vi måste tänka om när det här är över. Hur ska man nå ut? Var ska man spela? Kanske måste det till andra vägar för att nå sin publik. Att spela via vardagsrum och replokaler på webben nu är ju inte någon succé, inte för oss i publiken i alla fall. Man måste göra något annorlunda för att nå ut. Tycker Ed Harcourt gör det, tycker att Robert Fripp gör det t.ex. De bjuder på något personligt. Något smalt. Då känns det intimt, som om man var där. Det känns live! Och det kommer från artisten. Det är inte något skivbolag som har kommit på något nytt och smart. Jag tror och hoppas på att få se mer udda inslag inom musikindustrin när det här är över. Att inte bara köra på i gamla hjulspår. Nöden sägs ju vara uppfinningarnas moder.  I dessa karantäntider är det inte mycket som tröstar bättre än musik. Så: stöd musiken och musikerna! Köp skivor och merch. Det har aldrig varit viktigare. Vi måste ha kvar musiken när allt det här är över!

Lars Nylin

Foto Daniel Milton