Jacob Mühlrad har skrivit musik till en ny kampanj för glasögonmärket Chimi. Verket har fått namnet The Chimi Symphony och är en hyllning till hantverkets komposition.
Kampanjen utspelar sig i arkitekten och skulptören Xavier Corbrerós hem Labyrinten i Barcelona och frontas av den prisbelönte kompositören Jacob Mühlrad (Universal Music Publishing).
– I och med att jag extremt sällan gör musik till reklam så kändes det väldigt kul att prova på något nytt, och fint att jag också fick så fria tyglar i mitt arbete. Jag inspirerades av bilden av hur ljus filtreras ur UV-glas, och hur detta kan porträtteras genom stråkar. En stråke skapar en ton genom att det uppstår friktion mellan stråken och strängen, lite på samma sätt som en UV-stråle bryts genom linsen. Det var min utgångspunkt i min inspiration till verket”, säger Jacob Mühlrad i ett pressmeddelande.
Jacob Mühlrads verk har tidigare framförts i bl.a. Carnegie Hall i New York och National Portrait Gallery i London. Hans senaste stora verk Time sambeställdes av fyra av världens främsta körer, från Cappella San Francisco till WDR Rundfunkchor i Köln. Han har nominerats till bl a Grammis och Musikförläggarnas Pris och är i år aktuell med pianoalbumet Tröstrapporter.
– Jacob Mühlrad är en otrolig kompositör och det är fantastiskt att Chimi tar ett så tydligt avstamp i hantverkskunnande och att de vågat ge en brief som erbjudit Jacob helt fria tyglar. Det är långt ifrån alla som vågar släppa ifrån sig en så pass stor del av det kreativa uttrycket som musik ändå utgör i modern kommunikation. Men Chimi vågar det och när vi ser resultatet så är det tydligt att kreativt mod lönar sig”, säger André Brink, Creative Director Film & TV, Universal Music Publishing
Christel Valsinger