Även om musikbranschen påverkas av corona, råder det ingen brist på kreativitet. Soundation släpper nytt verktyg för kollektivt musikskapande, GigsGuide listar tusentals livesändningar, och ett stort europeiskt musik-hackaton startar nästa vecka. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Svenska Soundation, som används av 150 000 musikskapare runt om i hela världen, har lanserat funktionen Collab Live som gör det möjligt för musikskapare att samarbeta i realtid på distans. Funktionen är en del av Soundations onlinebaserade musikstudio, och Adam Hasslert, VD, kommenterar lanseringen:
– Vi är otroligt glada att lansera Collab Live och vara den första tjänsten att ta samarbete vid musikskapande till den här nivån. Varje rörelse i Collab Live synkas i realtid mellan musikkreatörerna, 100 % sömlöst. På samma vis som Google Docs, men här kan användaren till och med följa sina medkreatörers muspekare och se exakt vad de gör – när de gör det.
Collab Live möjliggör även liveströmning och webinars för utbildning, såväl som en möjlighet för producenter att bjuda in och engagera sin fans. Soundation har även satt upp en officiell Discord-server för att göra det enkelt att hitta andra kreatörer att samarbeta med, kommunicera med sina medskapare och dela inspiration.
Video som beskriver Collab Live
—–
Svenskgrundade GigsGuide har inlett ett samarbete med brittiska The List, för att tillsammans hjälpa till att sprida information om livesändningar online. GigsGuide är vanligtvis inriktade på ”vanliga” fysiska konserter, och grundaren Francesco Cetraro säger till MI:
– Vi började som en tjänst som ska hjälpa musikintresserade människor att hitta konserter som passar deras smak när man reser, eller boka en resa för att se en favorit artist. Bakom webbsidan har vi byggt ett system som samlar information om fler än 100 000 live-events i hela världen, klassificerar dem och lägger till info om artisterna, så att vi sen kan matcha användare lättare med de evenemang som passar bäst.
– När corona-krisen bröt ut stod vi med en ganska värdelös tjänst, och så föddes idén att samla info om virtuella spelningar, så att vi kan hjälpa artisterna nå en större publik och se till att man kan använda denna tid hemma för att upptäcka artisterna man förmodligen aldrig hade sett annars.
Under de senaste veckorna har GigsGuide samlat in och presenterat över 2 000 livekonserter på nätet, och samarbetet med brittiska The List ska leda till att ännu fler konserter samlas in och presenteras.
GigsGuide börjar också med start under onsdagen den här veckan att arrangera egna livesändningar, först ut är The Hebbe Sisters från Värmland, kl. 19.00.
—–
Den tidigare Idol-vinnaren Erik Grönwall har lanserat musiktjänsten Hitchat, som startar i betaversion i Sydafrika med backning av streamingtjänsterna MusicTime! och Ayoba. Hitchat är en app och talangshow som skapats för att hitta och hjälpa fram oetablerade talanger i socialt utsatta områden – med start i stadsdelen Phillippi i Kapstaden.
Erik Grönwall berättar mer:
– Hitchat erbjuder unga människor en möjlighet till bättre förutsättningar och specialiserar sig på att hitta och utveckla talanger där verktygen och villkoren för att bli upptäckt inte existerar idag. Målet är att bli den ledande underhållningsplattformen på tillväxtmarknaderna.
Användarna och communityn kan vara med och påverka framgången för artisterna genom att dela musiken och interagera via appen. De blivande artisterna laddar upp och delar audition-videor på Hitchat-appen. Sedan röstar fans fram de artister de tycker är bäst.
När en talang väljs ut till audition kommer den att uppträda på Hitchats talangtävling i området där de bor. Framträdandet livesänds i appen för omröstning. Före framträdandet och inspelningen coachas de av erfarna branschmänniskor.
Hitchat driver även skivbolag och musikförlag där utvalda talanger får möjlighet att skriva kontrakt med bolaget för att vidare lansera karriären. All musik släpps under namnet T-pop. Hitchat har i dagsläget tretton anställda i Sydafrika. Under 2020 kommer företaget att expandera i flera länder i Afrika med målet att bli den ledande underhållningsplattformen i kåkstäderna.
—–
Next Stage Challenge är ett europeisk online-hackathon som syftar till att hitta nya lösningar för musik under den rådande corona-krisen. Hackathonet pågår under två veckor med start den 27 april.
Nu på torsdag den 23 april genomför From Sweden Productions, Arteprenör och STHLM Music City / Nordic Music Tech en träff för svenska utvecklare, musiker, entreprenörer för att planera svenska bidrag till hackathonet. Det blir en heldag som startar kl. 10.00 med idéskapande, diskussioner och planering inför Next Stage Challenge.
—–
Copyswede och Kungliga Biblioteket har kommit överens om ett tillfälligt avtal som gör det möjligt för forskare att använda allt material som finns i Svensk mediedatabas (SMDB) på distans. I SMDB finns över tio miljoner timmar audiovisuellt material, radiosändningar, tv-program, film och musik.
Forskare som vill ta del av materialet måste i vanliga fall besöka KB i Stockholm, eller beställa på skiva, men kan nu få tillgång till allt material på distans. Mattias Åkerlind, VD på Copyswede, säger:
– Coronapandemin har lett till att vi och KB på kort tid har tagit fram en temporär licens. Genom den kan forskare upprätthålla verksamheten trots arbete på distans, samtidigt som kulturskaparna får betalt.
Det tillfälliga avtalet gäller fram till den 30 augusti 2020.
—–
Apple Music har lanserats i 52 nya länder, och finns därmed tillgängligt i totalt 167 länder. Bland de nya länderna finns många afrikanska länder, mindre länder i Latinamerika och Karibien, men även Island hör till de länder där Apple Music nu lanserats.
I Mellanöstern har Apple Music släppts i länder som Kuwait, Quatar, Yemen, Afghanistan och Irak, samt i europeiska länder som Georgien, Kosovo, Serbien, Kroatien och Montenegro.
I samtliga länder erbjuds en gratis provperiod på 6 månader. Prenumerationskostnaderna varierar mellan ca 30 – 100 kr.
—–
Den största afrikanska digitala distributören Africori har ingått ett nära samarbete med Warner Music Group, som också investerat i företaget. Africori kommer nu distribuera Warners musik till flera afrikanska länder där katalogen inte funnits tillgänglig tidigare.
Samtidigt kommer Warner att hjälpa till att promota den afrikanska katalogen som Africori representerar, ca 6 500 artister och 700 labels, i övriga delar av världen genom sina kanaler.
Alfonso Perez Soto, EVP för bl a Afrika på Warner, säger:
– I’m delighted that we’ll be working together with Africori – and Yoel Kenan in particular – as they’ve been pioneers, fighting for the interests of artists and the music industry in Africa. We can harness the power of our global network to take their great African music to a truly global audience.
Warner har liksom övriga majors och indies genom Merlin också licensavtal med Afrikas största streamingtjänst Boomplay.
—–
Vibrary heter ett nytt AI-verktyg som hjälper till att klassificera ljud och musik utifrån olika kriterier. Vibrary är helt open source, och riktar in sig mot producenter, kompositörer, musiker som kan träna AI-n att klassificera musik och ljud utifrån sin egen situation.
Syftet är underlätta för musikskapare att mer effektivt kunna hitta såväl ljud som loopar att använda i sin musik.
Bakom verktyget står mjukvaruföretaget Art+Logic som under trettio års tid tagit fram olika tekniska lösningar för stora verksamheter som NASA, General Electric, Google, Apple och Intel.
Jason Bagley, ansvarig utvecklare av Vibrary, säger:
– Data scientists have to be careful in creating their data set. If you’re a producer, you don’t think like a data scientist. You may not get why your data are causing model prediction errors. We had to guide end users toward data and approaches that are helpful to them. We did a good job of making this difficult step as simple as it could be.
—–
Universal Music Group rapporterar att intäkterna från streaming fortsatte öka under det första kvartalet i år, månaderna januari – mars. Totalt hade UMG streamingintäkter på ca 1 miljard USD, en ökning med 16,5 procent jämfört med samma period förra året.
—–
Lästips: The current situation is going to dramatically change the music business
Denis Ladegaillerie, från distributörerna Believe och Tunecore, diskuterar hur corona påverkar dem.
—–
Daniel Johansson