Mindre krångel, snabbare releaser. Mitt i Corona-krisen lanserar TEN Music Group nya labeln TENTWENTY, som ska ge ut en singel i veckan.
TEN Music Groups grundare Ola Håkansson hoppas att TENTWENTY kan bli den typen av skivetikett som man vänder sig till för att man vet att det som släpps där alltid är spännande. “Som Atlantic. Eller Mute. Eller Stiff!”
– Det har blivit så svårt för nya talanger att komma fram. Det är frustrerande. I TV är det bara Mellon, Idol och Så mycket bättre som släpper fram artister.
Begränsningarna som kommit med Corona-krisen kan därför bli till något positivt för musikindustrin, menar han. Det är mer lika för alla. Artister når ut via sina sociala medier och utbudet av små konserter blir större.
Idén att starta en etikett för singlar (”det kan bli någon ep också”) med snabba ledtider hade funnits länge, men nu uppstod en öppning för att genomför den, menar Ola.
Utgångspunkten är alla de där låtarna som uppstår spontant vid sessions, som är fantastiska men inte har någon plats i releasescheman och artiststrategier.
– Det är så ofta man går ner i studion och hör spännande grejer, men måste tänka ”hur gör vi med det här?”
Tanken med TENTWENTY är att hitta en kanal ut för de låtarna. Alla genrer är aktuella. Med releasen följer heller inga optioner på kommande släpp.
Ansvariga för labeln är Emelie Walcott och Fumi Amao. Medan Fumi har varit på TEN i några år och nu är Senior Project Manager och A&R Coordinator, är Emelie ny och har titeln Junior A&R Manager.
Emelie började sin tjänst på den första karantändagen, dvs då alla medarbetare fick börja jobba hemifrån på grund av smittorisken. Men det har inte inneburit några problem för samarbetet kring den nya labeln.
– Vi har en väldigt naturlig jobbrelation, är supernära kollegor. Vi är som samma person! säger Fumi över telefon och får medhåll av Emelie.
För TENTWENTY blir Fumi Creative Manager och Emelie A&R. De har fått i stort sett fria händer. Det enda de har att förhålla sig till är att det ska vara roligt och att musiken ska vara bra.
– Mer än så vill vi inte begränsa oss. Vi vill inte sätta upp några murar, vi vill att folk kommer till oss. Vi kommer att inte gå in för mycket och pilla heller. Är det en bra låt så kör vi på den, säger de.
– Ola gav oss stafettpinnen från dag ett och sa att ”ni får göra vad ni vill”. Inget är fel. Snarare ska vi göra fel, för att lära oss och utvecklas. Det är mycket så Ola jobbar, han slänger in en och litar fullt ut på att man löser det. Det utmanar oss att tänka så kreativt som möjligt. Hela TEN stöttar oss ju, också.
Just nu finns releaser planerade till slutet av maj. Till en början kommer de främst ur deras eget roster, men i takt med att labeln blir mer känd och fler tar kontakt blir det rimligen releaser utifrån också.
Första singeln kommer på fredag, låten Dale Bye med gruppen Dale Bye. Ola Håkansson påminner om den gamla hiten Living In A Box med gruppen med samma namn som även gav ute ett album med samma namn. Men några övriga likheter finns inte. Dale Bye är modern och klubbig. Som gjord för snygga dansrutiner på Tiktok.
Men varför namnet TENTWENTY? TEN är såklart hämtat från huvudbolaget, som i sin tur fått namnet från adressen Hagagatan 10, där TEN har sin studio. Men TWENTY, det är året vi har nu. Ola Håkansson gillar tanken på att man vet vilket år en låt släpptes. Det innebär också att etiketten kan komma att byta namn.
– Ja nästa år heter den kanske TENTWENTYONE.
Christel Valsinger
Bilden fr v: Fumi Amo, Emelie Walcott