15 april 2020

Nostalgiknock med KB

Det är lätt hänt att bli nostalgisk under karantändagar. Just nu gör Kungliga Biblioteket det ännu lättare att hamna i sådant genom att släppa loss sitt gigantiska tidningsarkiv fritt online. Man kan bli rent nostalgiknockad. MI har tittat på vad det skrevs om musikbranschen för 10, 20, 30, 40 respektive 50 år sedan i mitten av april.

Att dagstidningarnas nöjessidor förändrats under senare decennier vet alla som varit med ett tag. Den allmänna bilden är troligen att först fanns det inget om populärmusik och än mindre bransch. Sedan hände något från 1980-talet och det blev betydligt mer och var så ungefär fram till musikbranschens kris och stålbad på 00-talet. Därefter blev det väldigt mycket magrare. Andra nöjesyttringar tog över.

I stora drag stämmer bilden. Men faktum är att kvällstidningarna hade rimlig popbevakning redan innan sådana som Mats OlssonExpressen klev in från mitten av 1970-talet. Och faktum är också att övergången till att nöjessidorna toppades av sådant som såpor skedde redan tidigt på 1990-talet.

Vi har roat oss med ett ytterst ovetenskapligt nostalgigrepp där vi snabbt skannat av nöjessidorna 15 april åren 2010, 2000, 1990, 1980 respektive 1970. Sedan har vi tittat lite dagarna före och efter just det datumet för att inte missa några godbitar. Det här hittade vi:

1970

Nöjessidorna handlade ofta om tidens mest omsusade media, TV. Sverige hade bara ett år tidigare fått en andra Tv-kanal och för första gången började lite lättare TV-sammanhang bevakas med reportage. Just den här veckan 1970 handlade det dock om problem för nya TV 2. Tittandet var för litet, tyckte de ansvariga, kanalen skulle därför efter en modell lånad från BBC tillåtas att göra reklam med trailers för sina kommande program.

På musikfronten gav det rubriker att Cornelis Vreeswijk klarat av sina skatteskulder och snön höll på att stoppa årets Folkets Park-premiärer. Några som skulle ut på vägarna var Björn & Benny, Svenne & Lotta, Pugh Rogefeldt och Björn Skifs. En intressant nyhet i Svenska Dagbladet är att Stockholm från året efter ska få en ny stor rockscen som komplement till Konserthuset. Det är ishallen Hovet som åter ska börja användas i stor skala efter några galor på 60-talet. Det dröjde dock några år in på 70-talet innan det verkligen blev av.

I GT recenserade Tommy Rander plattor. Rander, senare frontperson för proggrörelsen med skivbolaget Nacksving och kontroversiell medarbetare i Aftonbladet och SR, sågade supergruppen Crosby Stills Nash & Young med omdömet ”mycket bra och mycket tråkiga”. Han skrev också om The Doors vars platta då kallades Hard Rock Café/Morrison Motel, om Chicago och Santana. Hans favorit för veckan tycks dock vara Ten Wheel Drive med sångerskan Genya Ravan.

1980

Kvällstidningarna hade nu startat pop-sidor varje vecka, först introducerat av Mats Olsson och Erik HörnfeldtExpressen. Olsson hade för sin del skrivit mycket och personligt om rock genom hela 70-talet, först på Arbetet sedan i Expressen. Nykomlingen Hörnfeldt skrev just den här veckan om skivbolaget 2-Tone och ska-musik. Bland annonserna fanns att Joan Armatrading skulle gästa Konserthuset i Stockholm. Bland TV-inslagen märktes att Bengt Bedrups program Bedrups bitar skulle ha gruppen Chips som gäster.

Men vi kan inte låta bli att även ta fram en krönika av Aftonbladets Bengt Melin. Melin, som under många år skrev om bland annat jazz i Aftonbladet, skriver om faran i kassettbandet, att detta ska stjäla intäkter från alla sorters branschaktörer. Inte ens en copywriter för branschen kunde ha uttryckt det bättre. Melin skriver 13/4 1980:

Kompositörer, textförfattare, musikförläggare och skivbolag gör också sina jobb! De ska ha betalt för sitt jobb. Vi får oss ändå så mycket till skänks av dem. Vi behöver inte stjäla direkt ur deras fickor. Vi bör vara solidariska i ordets rätta bemärkelse.

1990

Något har hänt. Det är betydligt lättare grepp på nöjessidorna. Artister talar inte längre lika seriöst om sina utgivningar. Det skojas inte alltid till det som när skivaktuelle Tommy Nilsson spelar hockeyspel i en intervju kopplat till att hockey-VM just börjat. Men det greppet är lite typiskt. Det ska dock tilläggas att samma tidningar parallellt utökade bevakningen med särskilda bilagor för nöje.

Etta på P3-listan Tracks låg Madonna med Vogue. På Svensktoppen toppade Anders Glenmark med Hon har blommor i sitt hår, medan Niklas Strömstedt låg 7 med Förlorad igen och Zemya Hamilton låg som 9 med Orups Min arm omkring din hals. Det var då ännu fyra år kvar till GES När vi gräver guld i USA.

En stor sak i perioden var gruppen The Creeps. Det var därför rubrikvänligt att en tjej som synts i The Creeps senaste video nu blev soloartist, namnet var Kayo.

2000

Det började likna dagens nöjessidor. En nöjesdel kunde inledas med en skildring av att Pokémon-feber rådde i landet, eller att Plexus i Gladiatorerna erkänt doping.

Men det gav även stora rubriker att Britney Spears var på turné och att svenska A-Teens var förband under delar av denna. I Aftonbladet fick Europe ett uppslag när dom gjorde comeback och 16/4 år 2000 gav det en helsida att Just D:s fortsättning i gruppen Sverige skulle släppa sin solodebut. Sådana grepp är lite svåra att tänka sig i dag.

2010

För tio år sedan var toppnumren generellt hämtade från TV:s såpor. Största rubrikerna i mitten av april 2010 fick det att Martin Melin från Robinson räddat livet på en dykare i Thailand.

Även musikinslagen gynnades av kopplingar till TV. Störst rubriker den 15/4 2010 fick det att Idol-vinnaren Erik Grönwall brutit upp med sin flickvän. Grönwall var dagarna efter aktuell med singeln  Crash & Burn.

Men största rubriker på musiksidan fick Whitney Houston. Hennes just startade Europa-turné barkade mot totalfiasko. Allt fler kunde ana ett tragiskt slut. Mindre än två år senare var hon borta.

Länk till KB: https://tinyurl.com/ro2qk2p

Lars Nylin