I vanliga fall bevakar inte Musikindustrin.se releaser. Men i extraordinära tider är det busenkelt att tänka om. Varje vecka framöver väljer MI:s Christel Valsinger och Lars Nylin 5 aktuella utgivningar. Svenskt och utländskt, singlar och album – allt med det gemensamma att dom är bra!
Christel väljer:
LOVA – Own Worst Enemy (låt)
Varje gång LOVA släpper en ny låt stoppar jag in lurarna i öronen och släpper allt annat för att kunna lyssna ordentligt på texten. Hon har ett begåvat sätt att skriva klurigt och oförutsägbart om allvarliga ämnen, tidigare visat i låtar som Daddy Issues och Insecurities. I Own Worst Enemy handlar det om vådan av att vara ett kontrollfreak: ”Only getting drunk on my birthday/only getting high from an airplane/the only thing I regret is that I don’t have enough regrets”. Grym röst har hon också. (Universal Music)
Troy Sivan – Take Yourself Home (låt)
Mjuk och vemodig R&B-pop där både titel och text verkar handla om tiden vi just nu befinner oss i. I samband med låtsläppet stöttar Sivan också frilansande kreatörer genom ett t-shirtsamarbete där all förtjänst går till WHO:s COVID-19 Solidarity Response Fund och Spotifys COVID-19 Music Relief projekt. (Universal Music)
Little Dragon – New Me, Same Us (album)
Sjätte albumet från Little Dragon beskrivs som något av en ny riktning för Göteborgskvartetten. Själv trivdes jag i deras universum av elektronisk r&b-pop redan innan och känner mig lika hemma där nu. Svängigt, inspirerat och perfekt att försvinna in i en stund medan jorden får snurra på för sig själv därute. (Ninja Tune/Playground)
HON – Rör mig som du (låt)
Snyggt producerad poplåt som fäster från första lyssningen. Mikaela Mohlin har tidigare gjort musik på engelska under namnet Kheela men släpper här sin första låt under namnet HON. (Sony Music)
Ellen Krauss – Silver Spoon (låt)
Ellen Krauss blev ”Rookie Artist of the Year” vid Denniz Pop Awards 2018 och utsågs nyligen till ”Framtidens artist” av Musikguiden i P3. Här fortsätter hon det påbörjade samarbetet med Christian Walz och Jones Wetterberg i ännu ett fint akustiskt alster. (BMG Rights)
Lars väljer:
Basia Bulat – Are You In Love? (album)
Efter fyra år kommer kanadeniskan Basia Bulat tillbaka med ett album som även denna gång är producerat av Jim James från gruppen My Morning Jacket. Men det blir allt annat än en karbonkopia av föregångaren Good Advice. Bulat har under åren som gått varit med om att en förälder gått bort, men även träffat en ny kärlek. Följden blir en ytterst emotionell form av soulcountryfärgad singer/songwriter-pop (vad nu det innebär). Finalnumret Love Is At The End Of The World och Already Forgiven tillhör årets låtar hittills. [Secret City/Playground].
The 1975 – Jesus Christ 2005 God Bless America (låt)
Engelska The 1975 har en frontperson och kreatör i Matt Healy som gör allt för att man inte ska veta vad som kommer härnäst. Det femte smakprovet från kommande, ett år försenade Notes On A Conditional Form, visar upp ett femte format musikaliskt. Det är tillhör det mest sparsmakade gruppen gjort, Healy och gästen Phoebe Bridgers och en akustisk gitarr. Det är ljuvt grubblande om tro och kärlek och jag blir våldsamt nyfiken på vad de 17 övriga låtarna kommer att ha för skepnad [Interscope/Universal].
Miriam Bryant – Nån av oss (låt)
Göteborgskans singel har varit ute några veckor och har redan vänt nedåt på listorna. Jag tycker den förtjänar mer, en inte märkvärdig men ändå klart gripande popnovell om uppbrott [Miriam Bryant/Warner].
Yves Tumor – Heaven To A Tortured Mind (album)
Härintill beskrivs engelska The 1975 som en musikalisk kameleont. Yves Tumor är en amerikansk motsvarighet fast i än högre grad. Bandet, egentligen multiinstrumentalisten Sean Bowie, är som en 2020-talets Prince. I någon mån låter det t o m Prince, i synnerhet om de galna elgitarrer som regelbundet skakar om i basdrivna syntmättade funkmattor. Yves Tumor är som om något från 70- eller 80-talet tagit ett tidsprång rakt in i nuet. Mycket rättvist är det nya albumet årets kanske mest kritikerhyllade (Warp).
Anders F Rönnblom Klockfrekvensen (låt)
Den evige Anders F fortsätter att vara ett av Sveriges starkaste bidrag till Dylanologin. Här tillsammans med fantastiska Anna Stadling i en låt från albumet BLÄRK! Ballader och mysterier [Studio Matchbox].