7 april 2020

JOHANSSON om Ane Brun, YouTube Shorts, Hackaton mm

Förutom livekonserter och branschträffar genomförs en mängd andra initiativ online just nu. Ane Brun involverar sina fans från hela världen i en ny video. Nästa torsdag genomförs ett svenskt Musik-Hackathon online. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Ane Brun släppte i förra veckan en video som baseras på att ett hundratal fans från olika delar av världen fick vara med på ett förlyssningsparty för singeln Trust, där de fick dela med sig av berättelser om hur deras liv på olika sätt påverkas av situationen med coronaviruset. Ane Brun säger:

– Jag har spelat in och redigerat videon själv de senaste dagarna. Att göra detta har varit något av det vackraste jag gjort i hela min karriär.

Fans från Indonesien, Lombardiet i Italien, USA, Brasilien, Turkiet och många fler länder deltog i de fyra onlineträffarna som spelades in.

Videon finns att se här: https://www.youtube.com/watch?v=IzXnx9eZiZo

Ane Brun har efter publicerandet av videon öppnat upp chatrummet återigen för fans från hela världen att kunna fortsätta prata med varandra: https://anebrun.whereby.com/trust

—–

Den 16 april, kl. 09-17, genomförs ett Musik-Hackathon som ett online-event, arrangerat av From Sweden, Arteprenör och STHLM Music City / Nordic Music Tech. Målet är att under en dag samla så många som möjligt för att brainstorma och utveckla lösningar för hur man hittar den bästa tekniken för att nå sin publik online och skapar nya intäktsströmmar under corona-krisen.

From Sweden Productions, Arteprenör och STHLM Music City / Nordic Music Tech arrangerar också varje måndag 12.00 ett branschseminarium som kallas Monday Music Meetup.

Länk till Hackathonet: https://www.youtube.com/watch?v=IzXnx9eZiZo

—–

Rykten går om att Google är på gång med en TikTok-utmanare som kallas YouTube Shorts. Appen skulle göra det möjligt att använda sig av hela den katalog av musik som YouTube redan har licensierat. Huruvida Shorts skulle ingå i den befintliga YouTube-appen eller vara en fristående app har inte avslöjats, eftersom Google/YouTube än så länge avböjt att kommentera ryktena.

Bobby Owsinski skriver i en analys att han tror att YouTube har flera fördelar framför TikTok, så som t.ex. en större användarbas och ett bättre system för ekonomisk kompensation till rättighetshavare: YouTube’s New Shorts Feature Could Be Similar To TikTok

—–

Kinesiska Tencent har köpt upp streamingtjänsten Huya, som skulle kunna sägas vara den kinesiska motsvarigheten till Twitch, för motsvarande ca 2,5 miljarder kronor. Tjänsten har 150 miljoner månatliga aktiva användare och såg en kraftig ökning av antalet användare under år 2019.

Tencent genomförde också nyligen officiellt uppköpet av 10% i Universal Music Group, för 3 miljarder euro.

—–

StubHub, en tjänst för försäljning av andrahandsbiljetter, som numera ägs av Viagogo, har blivit stämda i Storbritannien för att utnyttja sina kunder under den rådan corona-krisen. I mitten av mars gick man ut och sade att kunder som köpt biljetter till inställda evenemang kunde välja mellan att få tillbaka sina pengar, eller byta in biljetten mot en voucher som var värd 120 procent av det ursprungliga biljettpriset.

Någon vecka senare tog man det dock ytterligare ett steg, och införde vouchersystemet som något obligatoriskt för många event som ställts in, något som enligt stämningen bryter mot brittisk lagstiftning.

—–

Amerikanska rättighetssällskapet ASCAP har tagit beslutet att skjuta upp utbetalningar till rättighetshavare efter att intäkterna från licensierade musikanvändare rasat. Det gäller framför allt intäkter från hotell, restauranger, flygbolag, livescener, men också intäkter från TV och radio.

I ett meddelande till alla anslutna skriver man bl.a:

”During this crisis, as we see more and more of our licensees who pay us start to feel the impact of the economic downturn, this translates into less revenue for ASCAP and less money available for distributions for our members. We will make key distribution funding decisions later than usual once we have knowable facts of our revenue collections each calendar month and each quarter. What this means for you as a writer or publisher member is that your distributions may be delayed as compared to last year. For example, the ASCAP writer distribution was previously scheduled for April 6, 2020 and now it will be paid on April 28, 2020.”

—–

I takt med att allt fler artister har flyttat över från fysiska livekonserter till livesändningar på nätet, har doneringstjänsten Patreon under mars månad sett en kraftig ökning i såväl antalet registrerade användare som mängden donationer.

Över 30 000 nya musiker och kreatörer registrerade sig på bara några dagar i början av mars, och donationerna ökade med 36 procent under de tre sista veckorna av mars jämfört med hela februari månad.

—–

En analys från Counterpoint Research menar att i slutet av 2019 fanns det närmare 360 miljoner betalande streamingprenumeranter på samtliga streamingtjänster runt om i världen. Det skulle i så fall vara en ökning med 32 procent jämfört med år 2018.

Spotify var den största tjänsten intäktsmässigt under året, och stod för 31 procent av de totala intäkterna för musikstreaming i världen. Apple Music har knappat in, och stod för 24 procent av de totala intäkterna för streaming, vilket naturligtvis också kan härledas till att Apple Music inte har några reklamfinansierade gratisabonnemang utan enbart provperiod och Premium-abonnemang.

Enligt Counterpoint signalerar trenden att det i slutet av 2020 skulle finnas 450 miljoner betalande prenumeranter i olika former globalt.

—–

Lästips: “Go Live And Go Live Often”: Livestream Pioneer Chats ’Hybrid’ Touring

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson