31 mars 2020

I Coronas spår: Hur mår musikbranschen?

I en enkät har Musikindustrin.se stämt av stämningen hos ett tvärsnitt av branschaktörer.

Coronautbrottet slår väldigt olika i musikbranschen. En del tar på kort sikt ingen större skada förutom eventuella minus av att arbeta hemifrån. Andra aktörer tillhör tjänstesektorn och drabbas hårt och omedelbart. MI har gjort en enkät för att pejla situationen för ett tvärsnitt av den svenska musikindustrin.

Maria Molin Ljunggren, Freebird (musikbolag, management)

– Alla påverkas mer eller mindre. Vi lever i en symbios. Musik kan vi släppa, låtar skrivs och kreativiteten kokar på många plan. Däremot är det ju en oerhört stressande tid för hela livebranschen från bokningsbolag, arrangörer, alla inblandade artister, musiker, crew, management. Massor av avbokningar här och nu. Att inte veta om spelningar, sommarturnéer, shower och annat kan genomföras är ju enormt pressande för alla. Många har från en dag till en annan hamnat mitt uppe i en ekonomisk katastrof som man inte alls hunnit förbereda för. I allt detta måste vi fortfarande försöka var långsiktiga i vårt agerande så vi inte förstör möjligheterna att komma tillbaka till en bransch man kan försörja sig i. En svår ekvation. All styrka från mig till alla som kämpar!

 

Johnny Tennander, VD Sony ATV (förlag):

– I det kortare perspektivet har vi såklart precis som alla påverkats på så sätt att alla jobbar hemifrån. Även om vi alla är vana att jobba hemifrån eller på distans så är det klart att det nu blir nya spelregler och förutsättningar. Många videokonferenser! Det har varit två intressanta veckor, men under förutsättningarna har det gått riktigt bra. Alla jobbar på på ett fantastiskt sätt och hittar kreativa sätt och lösningar, det är mycket inspirerande. Två världar som tydligt påverkades initialt och direkt är synk, där det såklart finns frågetecken för hur det kommer att gå med produktioner och inspelningar o.s.v. Vi ser dock nu att det har börjat normalisera sig något, om det sen är tillfälligt är alldeles för tidigt att säga.

– Sedan är A & R också mycket intressant just nu med alla artister och låtskrivare isolerade i studios och hem runt om i världen; det har exploderat med artister som letar låtar & tracks, och låtskrivare och producenter som skickar musik. Så A & R har enormt mycket att stå i just nu, men det är också mycket inspirerande och erbjuder många nya möjligheter. Förra veckan skickade vi t.ex. musik till ett antal världsartister som aldrig har varit öppna för att ta emot låtar/musik på det sättet tidigare.

– Sen har vi även haft avräkningar för mars och dessutom budgetårsslut mitt i detta. Så administration och ekonomi har också haft väldigt mycket att stå i. Men som sagt, jag är väldigt imponerad av hur snyggt alla har löst detta och hur bra allt flyter på.

– I det längre perspektivet så kommer vi såklart precis som alla förlag att påverkas av detta. Stim och de övriga sällskapens tappade liveintäkter och utförandeintäkter (hotell, restauranger, butiker, som spelar musik) kommer att påverka oss. Som jag nämnde så finns det frågetecken för synkvärlden just nu och framåt. Och de första rapporterna om minskad streaming oroar såklart lite – men det kan också ändras, kataloglyssnandet kanske lyfter nu, så jag vill inte dra några förhastade slutsatser där.

– Så, ja, det finns orosmoln och vi kommer att bli påverkade. Dock så tycker jag också att det finns möjligheter med det här – några nämnda ovan – och om vårt gäng fortsätter på det här spåret så känner jag inga skäl till oro!

 

Mårten Aglander, VD Playground Music, Roxy Recordings (musikbolag):

– Eftersom vi till största delen jobbar med mastersidan har vi inte drabbats lika hårt ekonomiskt som många branschkollegor ännu. Vi inser dock att vi inte vet vart detta tar vägen på längre sikt, och vi lider med våra artister som i många fall fått månader av livejobb inställda. Vi noterade att streamingvolymen gick ned i början, men vi tycker det verkar som den håller på att återhämta sig nu. Den fysiska försäljningen från butik har minskat men inte tvärstannat.

– Den största omställningen för oss är att vi jobbar hemifrån på alla nordiska kontoren. Det har gått hyfsat bra att hitta sätt att upprätthålla kommunikationen och mötesagendan digitalt. Vi håller fast vid releasedatumen för de flesta produktionerna, men har tvingats flytta ett fåtal där släppen är starkt kopplade till en turné eller liknande.

Jonas Siljemark, Nordic President Warner Music:

– All personal på de flesta Warner-kontoren runt om i världen har jobbat hemifrån sedan den 12 mars. Ett beslut som togs av hänsyn till våra medarbetare och vårt globala ansvar för att förhindra smittspridning. Det är naturligtvis en utmaning för alla men fungerar förhållandevis och förvånansvärt väl. Vi är noga med att upprätthålla alla våra ordinarie möten på plattformar som Slack, Skype, Teams och alla andra kanaler som finns att tillgå. Vi är också noggranna med att så gott det går ersätta det sociala kittet som finns på en arbetsplats på andra sätt. Vi arrangerar online-träning, AW, quiz, m.m. som upprätthåller den gemenskap som de flesta annars saknar just nu.

– Vi hjälper artister och låtskrivare att ersätta fysiska möten med skrivar-sessions online samt med att sätta upp digitala konserter, till exempel ”Warner Home Fest”. Vi försöker också utmana och vara kreativa när det rör promoarbete kring deras releaser. Jag tror att receptet för att ta oss igenom detta på bästa sätt är kommunikation, hänsyn och lyhördhet.

Anders Larsson, VD United Stage (produktionsbolag):

– Det är givetvis väldigt tuffa tider för alla inom livebranschen. Intäkterna sedan gränsen om 500 personer infördes minskade med drygt 90 %. Nu när det blir en gräns på 50 personer så blir intäkterna framöver 0 kr. Så här långt har vi inte behövt ställa in så mycket utan till cirka 85 % har vi lyckats flytta till hösten. Men det innebär också att hösten på väldigt många ställen nu fullbokad och det inte går att utöka med något mer. Mycket av det man hade planerat för hösten måste nu flyttas ännu längre fram. Vi är ett stabilt bolag, så vi klarar ett avbrott på några månader. Fortsätter det däremot över sommaren så kommer vi nog tyvärr se att det är en hel del arrangörer, festivaler och mindre klubbar som inte klara det utan försvinner för gott. Vilket på sikt skulle vara en katastrof för stora delar av branschen. Vi får alla hoppas att allt kommer igång till sommaren och att publiken vågar sig ut. Jag tänker på alla freelancemusiker och tekniker som inte har marginalerna, och just nu har det väldigt tufft. Vi får verkligen hoppas att regeringsstöd även når ner till den nivån av företagare.

Annelie Telford, VD Debaser (klubbar och restaurang)

Annelie Telford på Stockholmsklubben Debaser har i sociala medier efterlyst agerande från regeringen inte minst i försäkringsfrågor. Till MI säger hon:

– Det bästa regeringen kan göra är att officiellt stänga samlingslokaler. Min uppfattning utan att vara juridisk expert är att det borde gå att göra med smittskyddslagen som grund utan att stänga ner hela resterande samhället om de inte önskar det. De har ju redan med de nya reglerna i praktiken stängt ner konsertställen, teatrar, konferenslokaler och så vidare. Försäkringsbolagen säger: ”nej, ni är inte stängda, ni får ha öppet för 50 gäster”, och de försäkringar som sådana som vi tecknar för inkomstbortfall vid epidemi faller då inte ut. Utöver det tycker jag fortfarande att Sverige måsta ta ett tillfälligt större löneansvar för alla hårt drabbade företag.

Pelle Lidell, EKKO Rights (förlag):

– I vårt studiokomplex EKKO The Lab i Stockholm är verksamheten naturligtvis reducerad. Våra låtskrivare och musikproducenter har valt att jobba hemifrån och står i kontakt med varandra samt externa låtskrivare över Skype och Zoom. Vissa har nu, efter över två veckor i karantän, åkt in (med bil) till sin egen studio för att kunna leverera redan kontrakterade produktioner. Högst ett par personer vistas då samtidigt i lokalerna och efter gemensam planering. När COVID-19 krisen blev ett faktum i Sverige bestämde våra låtskrivare/musikproducenter omedelbart vilka regler som skulle gälla och där säkerhet och hälsa sattes i främsta rummet. Bl.a. att inga utomstående och gäster får vistas i studiolokalerna.

– Vi är i avräkningstider på kontoret och räknar med att hålla tidsschemat enligt plan. Vi jobbar alla hemifrån och har fasta dagliga kommunikationsrutiner via Skype/Zoom. Vi respekterar den rådande situationen och följer noga de arbetsregler vi aktiverat. Vi följer även noga utvecklingen i samhället och agerar efter de rekommendationer som står till förfogande av våra virusexperter. Naturligtvis är det svårt för ett mindre företag som EKKO Music Rights att överleva en sådan här kris. Vi förlorar bl.a. våra omtyckta hyresgäster som hyrt in sig i ett av våra kontorsrum och det är naturligtvis ett avbräck. Frustrationen är påtaglig (precis som hos alla andra) men vi är samtidigt starkt enade i tron att vi ska klara oss igenom detta – om än rejält tilltufsade. Hur nästa kvartal kommer att se ut är svårt att bedöma i dagsläget. Bl.a. är de writing camps vi planerat i EKKO The Lab och utomlands inställda. Likaså alla arbetsresor. Hur detta kommer att påverka oss totalt kan vi bara spekulera i. Men vi gör allt för att jobba runt dessa hinder och hålla takten, energin och modet uppe. Något annat alternativ finns inte.

Pär Winberg, Atenzia Records (skivbolag):

Pär Winberg svarar även kort om situationen för sin arbetsgivare web- och postorderföretaget Ginza.

– När det gäller endast Atenzia Records så har vi inte märkt någon större skillnad resultatmässigt. Streamingen ökar då vi märker att folk lyssnar på dansband hemifrån då de inte får vara ute att dansa. Vi säljer färre skivor då de band vi har inte är ute och spelar, och de står ju för en stor del av den fysiska försäljningen av plattor själva. Så där är det stiltje nu. Leveranstider är längre från fabrik så vi har flyttat fram releasedag på ett par plattor och flyttat ett par releaser till efter sommaren med några band som inte vill chansa att släppa album om de inte har turnéer.

– Dansbandsbranschen är i rejäl gungning då alla band givetvis är beroende av att vara ute och lira. Band som normalt sett har 150-180 jobb om året, och där fyra-fem personer ska ha lön, får hela sin spelplan bortraderad och står där och skall betala ut löner till sig samt avbetalning på buss, PA och annat. Många har det tufft. Och det gäller givetvis alla ställen där de spelar också, som lider väldigt mycket. Kommer det inte igång någon typ av dans efter maj så kommer nog många band få det riktigt tufft. Och det är klart – det drabbar ju inte bara dom utan då även i förlängningen oss, som label om band försvinner. Men där är vi inte ännu som tur är. Dansbandspubliken är oerhört solidarisk och mängder av band har kört spelningar via Facebook och Youtube och det har varit mycket folk som kollat och swischat frivilliga entréavgifter. Vissa band har kört renodlade ”danskvällar” där folk dansar hemma och en del band har haft önskekvällar och en del band har kört akustiskt och andra band har kört med ”inslag, sitta i soffan och prata, lira lite, köra nå’n auktion på grejer-tv”. Genomslaget har varit riktigt bra och mindre band har haft 300-400 livetittare upp till större band som legat på mellan 1500-2500 live-tittare som till slut med folk som sett i efterhand landat på upp emot 100000 visningar för en del band.

– För att snabbt svara om Ginza så märks det inte av någon direkt avmattning av försäljning. Största problemet är leveranser från bolag vilket gör att Ginza inte kan leverera varor. Några av de stora bolagen har som du vet sina lager i Europa, så det är såklart svårt med logistik just nu.

Kalle Lundgren Smith, Pitch & Smith (agentur):

– Vår projekterade omsättning om ca 70 miljoner sjönk på drygt en och en halv vecka till ca 40 miljoner och fortsätter att rasa nedåt. Allt har gått väldigt fort och det återstå att se om festivaler överhuvudtaget går att genomföra i sommar.

– Reserestriktioner och länders olika direktiv kan försvåra arrangemang även om rådande COVID19 epidemin lagt sig. Just nu är ekonomin inom livebranschen totalt i ruin. Verksamhetens fortlevnad är helt i händerna på Sveriges beslutsfattare.

Håkan Erlandsson, Bengans (skivbutiker, webbutik):

– Som för alla andra så har detta påverkat oss otroligt hårt. Vi ligger på försäljningstapp på mellan 50-70% beroende på butik och veckodag. Det är otroligt viktigt för oss att i denna stund ta extra hand om ”varje” kund som kommer in försöka vara så behjälplig och tacksam vi bara kan. Med tanke på att en del länder har fått stänga ner helt så är vi ändå glada att vi ändå får in en del omsättning. Den dagen då det bestäms på regeringsnivå att inga butiker får vara öppna, då hamnar vi i ett helt nytt läge och då är det egentligen bara uthålligheten som spelar roll hur länge man finns kvar. Tufft läge!

Peo Nylén Cosmos Music Publishing (förlag):

Peo Nylén representerar förlagsdelen i Cosmos Music Group i Stockholm.

– Vi är inne på tredje veckans hemmajobb för firman. Det går bra, telefon- och videokonferenssystem funkar ju fint. Vi låter låtskrivare, bara våra egna, inga gäster, vara i sina isolerade studiorum under förutsättning att de inte visar symptom, som sagt inte tar med utomstående, och undviker ”rush hour” i kollektivtrafiken. Gällande förlaget är det tidigt att säga hur detta påverkar oss rent business-mässigt. Generellt är ju vi på den ”immateriella” sidan ”lite säkrare”, åtminstone tror vi det, medan hjärtat blöder för turnerande musiker, klubbägare, etc. Men det kommer ju siffror som tyder på att streamingen går ner, och det är klart, kanske väljer folk Netflix framför Spotify under denna karantäntid. Sedan är ju vi beroende av stark fysisk försäljning i Japan och Sydkorea, och där finns i alla fall inte för dagen någon direkt tendens att den skulle vara på nedåtgående.

– För oss är det även lite frustrerande att vi hade planerat att flytta tillbaka från labelkontoret på Ölandssgatan med hela företaget den 23 mars, till fräscht fullt nyrenoverade lokaler på Bysistorget. Vårt sjurums studiokomplex är numera ett femrums då vi behövde ett konferensrum…

 

Martin Ingeström,  VD Universal Music Publishing (förlag):

– Här är det business as usual, men alla jobbar hemifrån vilket fungerar riktigt bra. Vi håller tät kontakt med varandra och våra upphovspersoner och klienter. Mycket Zoom-möten och även en Zoom-AW då och då .

– Vi kommer att känna av situationen finansiellt genom lägre utförandeintäkter från STIM, framförallt gällande liveintäkter och bakgrundsmusik. Vi känner också av en minskad efterfrågan på musik för olika sync ändamål då det görs färre produktioner för film och tv än normalt.

– I nuläget har vi inga planer på att skära ner eller permittera. I övrigt följer vi rekommendationerna och jobbar på.

 

Eleonor Otterdahl, kommunikationschef, Stim:

– Vi har hela tiden följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och det har inneburit att all personal som kan nu arbetar hemifrån. Det är en omställning då vi är en stor arbetsplats, men med goda digitala förutsättningar och engagerade medarbetare har det fungerat väldigt bra. Verksamheten fortsätter alltså som vanligt och vi har fullt fokus på att utbetalningarna ska komma som förväntat enligt vår befintliga utbetalningsplan, vilket är särskilt viktigt för våra anslutna i detta läge. Service och handläggningstider gentemot t ex anslutna och förlag har heller inte påverkats.

– Det blev en direkt effekt på Stim Music Room som i nuläget tyvärr inte kan ta emot besökare på samma sätt. En del av våra planerade events och aktiviteter får nu skjutas upp, t ex sådant som var planerat i Stim Music Room under våren, men vi planerar för att årsstämman ska hållas som planerat den 26 maj, nu med särskild tonvikt på digitalt deltagande.

– Coronakrisen drabbar hela musikens värdekedja, inkl Stims anslutna. Konsekvenserna för stimintäkterna är svårt att förutspå exakt i nuläget, men det kommer att få effekter. I verksamheten lägger vi nu fullt fokus på hur coronakrisen drabbar våra anslutna och musikbranschen i sin helhet. Vi behöver göra allt vi kan för att underlätta situationen som ansluten i Stim.

– Vi samarbetar inom både musikbranschen och kultursektorn brett för att även skapa politisk uppmärksamhet för situationen, inom branschorganisationen Musiksverige t ex. Det gäller även på det internationella planet med organisationer som bedriver påverkansarbete för vår räkning både inom och utanför Europa, som nu också har coronakrisens effekt för musikskaparna i fullt fokus.

Enkät: Lars Nylin