Warner Home Fest, 36h Ingrid, Digitalscenen Sverige, Cultureaid, Bring It Home 2020, Karantänfestivalen mfl, i Sverige genomförs många initiativ för att stötta livemusiken. Och fler är på gång.
Under de senaste två veckorna har ett helt gäng konserter och festivaler sänts online med svenska artister. Även internationellt har sändningarna uppmärksammats, av bl a Billboard. Minifestivalen 36h Ingrid, som sändes från Ingrid Studios i helgen, kunde summera över 2 miljoner views när allt var klart.
Karantänfestivalen, som arrangerades av Universal Music och Bright lockade också mycket publik, som vi skrivit om på annan plats på MI. Hela sändningen går att se i efterhand här: https://www.youtube.com/watch?v=1CLxHWKDhDs
Jubel m.fl arrangerade festivalen Låt Live Leva, och andra initiativ som kan nämnas är Warner Home Fest, FAM Live från Malmö, Cultureaid Live, Digitalscenen Sverige, Bring It Home 2020, GAFFA #SwischaBandet, Stay Afloat från Nefertiti, Stay home 90’s party, för att bara nämna några.
Även den här veckan fortsätter initiativen:
Fredag den 3 april sänder ett gäng artister en stödkonsert under devisen Går det inte så går det ändå, för Musikhotellet Hulingen i Hultsfred, som uppmärksammats i medier på grund av Putte Svensson Sahlins känslosamma inlägg på Facebook om hur tufft det är just nu. Artister som Wild Rover, Kent Norberg från Sator, Lifvens, Tre vise män, Elin Sthål och många fler spelar med start 20.00 på www.facebook.com/HotellHulingen. Även Gula Gubben kommer vara med. Bara det!
Tisdag – fredag den här veckan genomför Dalarnas Tidningar, Dalapop och Scekab livesändningar från Kulturhuset tio14 kl. 20.00 varje dag. Artister som spelar är Stiko Per Larsson, Martin Riverfield & The Wheels Of Fortune, P-Floyd och GAUPA.
Bo Sundström från Bo Kaspers Orkester spelar live varje dag den här veckan från Orionteatern och bjuder in nya gäster varje dag, fram till fredagens konsert med Bo Kaspers Orkester som helhet.
Och många fler konserter läggs till successivt. Även fortsättningsvis kommer vi lista dagens konserter här på MI.
Efter att ha följt den här utvecklingen rätt nära under två veckors tid skulle jag vilja göra ett par reflektioner. För det första, det finns en skön lite ”punkig” DIY-känsla i allt det som sker kring musiken online just nu.
Det syns på hur posters och inbjudningar ser ut, hur arrangemang sätts ihop och genomförs, ofta snabbt och lite på sniskan, och framför allt på engagemanget från publiken. När GES spelade live i torsdags från Bagpipe fanns det inga gränser för den digitala kärleken från de som tittade.
Huruvida allt detta engagemang från människor konverteras till donationer och köp av digitala biljetter är svårt att säga. Trots allt, att betala för livekonserter på nätet är inget som är speciellt utbrett, och de flesta nöjer sig nog faktiskt med att skicka virtuella hjärtan och likes i sändningarna.
En intressant fråga är dock om, och i så fall hur, den här perioden kommer påverka livemusiken på längre sikt? Även om alla de här initiativen är lite temporära, får jag en känsla av att de samarbeten som nu startas i branschen inte kommer ta slut bara för att coronakrisen försvinner.
Ju längre tiden går med allt fler musikälskare som får uppleva musik online, med det sociala umgänget som faktiskt också finns där, ju större är chansen att det här skulle kunna vara starten på det många har väntat på, ett genombrott för livemusiken på nätet.
Det var häftigt att se legenderna Willie Nelson och Paul Simon sändas live på den mest oväntade av alla plattformar, spelsajten Twitch. Faktum är att just Twitch seglat upp som en av de mest omtyckta tjänsterna för att se livemusik. Den redan uppbyggda infrastrukturen, möjligheterna att interagera som tittare, och inte minst möjligheterna att donera, har satt Twitch på kartan även som streamingtjänst för musik.
Missa inte heller eftersändningen av förra veckans webinar från DMG Education där man pratade om just livesändningar i dessa tider: Hur kan kreatörer utvecklas digitalt? (Spotify)
Daniel Johansson