Streamingen av musik ökar kraftigt i Indien. En begränsning på tio strömmar per konto och dag införs för att hindra fusk på topplistan. Amazon tar patent på en algoritm som kan förutsäga hits. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
För att hantera den senaste tidens diskussioner och avslöjanden kring köpta strömmar på Spotify har en begränsning för hur många strömmar per konto som räknas in i den svenska topplistan, och därmed också Digilistan i Sveriges Radio, införts.
Gränsen går numera vid 10 strömmar per konto och dag, d.v.s. även om ett konto/användare strömmar en låt mer än tio gånger kommer bara de första tio tas med i beräkningen av topplistan. Liknande begränsning har funnits även tidigare men har inte varit så låg som 10 strömmar för den svenska topplistan.
Förändringen påverkar inte avräkningsprocessen till rättighetshavare.
De officiella streamingsiffror som Spotify presenterar via t.ex. Spotify Charts stämmer följaktligen inte alltid överens med siffrorna som visas på Spotify for Artists eller Spotify Analytics. Spotify skriver själva på www.spotifycharts.com:
”These figures are generated using a formula that protects against any artificial inflation of chart positions. Note: Due to this formula, you might notice the data here differs from other reported stream numbers we share (e.g. in Spotify for Artists, Spotify Analytics, the desktop app, and other custom usage reports).”
Begränsningen om tio strömmar per konto och dag har framför allt införts för att ta bort incitamenten att köpa strömmar för att komma högre upp på topplistan i marknadsföringssyfte.
—–
Den indiska tjänsten Gaana (som betyder ”sång” på Hindi) rapporterar 152 miljoner MAU (månatliga aktiva användare), en kraftig ökning jämfört med de 100 miljoner användare som rapporterades för 9 månader sedan.
Katalogen består nu av 45 miljoner låtar, majoriteten är lokal musik på de tjugotal olika språk som finns i Indien, och tjänsten satsar hårt på att bli den viktigaste streamingtjänsten för den diversifierade indiska befolkningen.
Prashan Agarwal, CEO för Gaana, säger till Wall Street Journal:
– You have to understand the consumption habits by region and even by city. Gaana has an edge over international rivals because our teams have more local knowledge, conducting research across the country to uncover emerging artists and unlikely listening trends.
Gaana har tagit in strax över en miljard kronor i riskkapital, och bland delägarna märks kanske framför allt kinesiska Tencent och mobiltillverkaren Micromax.
—–
Warner Music Group rapporterar en ökning av de globala intäkterna från streaming på 21 procent för 2018/2019. Streamingintäkterna landade på 2,2 miljarder USD, och utgjorde 57% av de totala intäkterna på 3,9 miljarder.
WMG har brutet verksamhetsår, varför det första kvartalet på det nya verksamhetsåret var oktbober – december 2019. Den positiva utvecklingen fortsatte även under det kvartalet, med rekordintäkter på 1,1 miljarder USD, varav 589 miljarder kom från streaming.
Steve Cooper, CEO på WMG, säger:
– Our Q1 results were very strong. We achieved the highest quarterly revenue in our sixteen-year history as a stand-alone company. We’re especially pleased with this result considering the strength of the prior-year quarter.
—–
Karl-Henrik Sundström, erfaren och känd profil inom den svenska industrin, har blivit invald som ny styrelseordförande för svenska samplingstjänsten Tracklib. Sedan 2014 var Sundström VD för skogsbolaget Stora Enso och innan dess finanschef på Ericsson. Han kommenterar det nya uppdraget:
– Det känns väldigt roligt att få möjligheten att jobba tillsammans med denna fantastiska startup med stor internationell potential och hjälpa dem nå nästa nivå.
Karl-Henrik Sundström har varit med och investerat i Tracklib, som totalt tagit in 40 miljoner kronor. Bolaget har numera över 40 anställda, och är på väg att stänga en ny finansieringsrunda.
—–
Naftalem ”Natte” Tekle-Ghiorghis är sedan årsskiftet ny Junior Label Manager hos distributören ALOADED, med fokus på den svenska urban- och hiphop-scenen. Kalle Magnusson, VD för ALOADED, säger:
– För att bredda vårt erbjudande och även i fortsättningen leverera hög service till våra bolag så förstärker vi nu med Natte. Han kommer jobba nära Abbas Salehi med alla delar runt label services och distribution, med fokus på området urban & hiphop, men även stötta content-produktion inom sociala medier och merchandise.
ALOADED lanserades i augusti 2018 och har idag ca 100 anslutna skivbolag.
—–
Amazon har patenterat en algoritm som man hävdar kan förutse framtida hits och artisters popularitet. Tekniken bygger på att tidigt hitta trender bland viktiga tastemakers och early adopters, och baserat på det skapa prognoser över hur musiken kommer spridas och konsumeras. Amazon har jobbat med utvecklingen av modellen sedan 2013.
I patentet står bl a:
For example, a set of early adopters may be identified that tend to listen to music associated with particular artists before such artists become popular. The systems and methods disclosed may also utilize identified early adopters to determine relatively obscure or unpopular media items (or creators thereof) that are likely to become popular in the future. Illustratively, an obscure artist whose content is commonly consumed by early adopters can be identified as potentially achieving widespread popularity in the future.
—–
I den sköna nya streamingvärlden kan vem som helst göra en låt, lägga upp och några dagar senare få miljontals streams. Som t.ex. tech-entreprenören Elon Musk. Låten ”Don’t Doubt ur Vibe”, där han också sjunger, har väckt viss uppmärksamhet sedan den släpptes förra veckan. Frågan är dock om inte Elon istället borde fortsätta fokusera på att göra halvplastiga bilar som går att sälja till överpris (ursäkta Tesla-ägare).
—–
Lästips: Why People Should Take Neil Young’s Subscription Success More Seriously
—–
Daniel Johansson